Jeg har ikke erfaringer ift mine egne børn, men jeg var au pair først hos en dansk/fransk familie, der boede i den flamske del af Belgien, hvor der jo kun tales hollandsk(flamsk) og siden hos en ren dansk familie, der var bosiddende i den franske del af Bruxelles.
I den første familie var der fire børn i alderen 2-7 år (inkl et hold tvillinger), og ungerne mestrede alle tre sprog til fulde - selv den yngste Anne-Sophie klarede det til ug! Hun talte dog ikke så meget, men forstod helt tydeligt alle tre sprog. De var godt klar over, hvornår hvilket sprog skulle bruges; de talte dansk med deres mor, fransk med deres far (forældrene skiftede mellem dansk og fransk til hinanden) og flamsk/hollandsk i vuggestue, børnehave og skole...
Det eneste forældrene kunne fortælle mig var, at børnene havde været lidt senere om at begynde at tale, men det er vist meget almindeligt, når de har flere sprog inde på livet.
I den anden familie blev der kun talt dansk i hjemmet, men ungerne mestrede fransk 100% (faderen talte flydende fransk, så han kunne hjælpe dem, hvis det var nødvendigt
)...og den yngste pige, der var knap 3 år da jeg besøgte dem et stykke tid efter, jeg stoppede hos, måtte agere oversætter for min kæreste, der ikke forstod et klap fransk...det var SÅ cool 
Kunne din mand ikke begynde at tale tysk til jeres datter? Måske synge tyske børnesange og når pegebøgernes tid kommer, så kan han læse dem på tysk og du på dansk?
Anmeld