hejsa
kirle (glemte lige at se, hva du hedder...) spurgte i en anden tråd til uopdagede svangerskabsforgiftninger....
Jeg vil da gerne svare. Jo man bliver tjekket efter standard procedure - hvor det i langt de fleste tilfælde er muligt at opdage en begyndende forgiftning. Problemet er bare, at man i sjældne tilfælde godt kan have en forgiftning uden at have de normale symptomer på det....Normale tegn er protein i urinen, forhøjet blodtryk, pludselig opståede ødemer, flimren for øjnene mm.
I mit tilfælde havde jeg en enkelt gang forhøjet blodtryk (144/95) Normalt 120/70. Jeg blev sendt til ekstra tjek hos lægen, hvor det var faldet igen....jeg havde det dog dårligt de sidste to uger af min graviditet med en art maveinfektion (troede jeg og alle proffer)
Så i uge 38 var jeg bla forbi fødegangen og fik kørt strimmel men blev sendt hjem igen med besked på at sove, slappe af og lade op til fødslen - og det var en meget erfaren jordemoder...så som førstegangsgravid stolede jeg på at alt var som det skulle være.
Dagen efter termin fik jeg tegnblødning og veer non-stop, var på fg fik kørt strimmel igen - og her var veer og min drengs hjertelyd ikke et godt match og han skulle ud med det samme for at undgå iltmangel...så efter AKS begyndte eksperterne at analysere på blodprøver og så fandt de frem til hvad der var galt - og her havde jeg så nyresvigt og tæt på leversvigt...
Så fordi det ikke er standardprocedure at tage blodprøver, når en helt normaltvægtig og på alle måder sund og rask kvinde på 30 år kommer med forhøjet blodtryk en enkelt gang, så kan sådan noget ske...det skal siges at min læge har arbejdet 20 år på gynækologisk afdeling...!!!
Spørgsmålet er - hvad skal være standardprocedurer? Og hvor meget skal man informere omkring forgiftning osv? Skal man give anledning til unødig bekymring for mange gravide, som vil føde uden komplikationer uden nogen art?
Der er ikke nogle lette svar, men jeg har i hvert fald lært at man skal tro på sin egen kropsfornemmelse som gravid og evt insistere på blodprøver, igangsættelse eller lignende!
Jeg er så garanteret al den kontrol jeg vil ha, næste gang jeg bliver gravid - og det vil aldrig komme så langt ud igen er jeg blevet lovet. Så jeg tør godt blive gravid igen, faktisk er jeg lidt skruk for tiden