Hej Sophieamalia,
Jeg har lige læst tråden og jeg forstår den situation du står i... Det er da super at dine søstre fortæller dig lidt af hvad der sker i deres liv, men mit syn på det er nok at jeg synes du skal reagere... I hvert fald i et eller andet omfang. 14 år. Det kan godt være der er en del herinde der skriver "at sådan er det i dag". Jeg mener dog ikke at dette er nogen grund til at dine søstre "opførsel" dermed er godkendt. Jeg tror ikke på ret mange piger mentalt er modne til at forholde sig til sex når de er 14. Og ja jeg mener sex. Ikke kærlighed. Der er ikke noget kærlighed i at give en "tilfældig" fyr et blowjob på et wc til en fest. Det kan da godt være de andre veninder synes det er sejt. udaftil. Jeg tror det er vigtigt at man lære at værne om sin egen krop og sit sind?.. Det er vigtigt at de ikke får et koldt forhold til sex.. Jeg prøver ikke på at være moraliserende. VIrkelig ikke. Men jeg mener du har et ansvar som storesøster, når du ved de ting du ved. Hvis DU vurdere dem til at være over grænsen og vurdere DU at du er bekymret for dem og frygter for deres helbred om det så er fysisk eller psykisk, ja så er det DIN pligt at gøre hvad du kan for at ændre tingene. Jeg ville helt klart, på en rolig, afklaret måde, fortælle mine forældre at jeg var bekymret for mine søstre fordi sådan og sådan og at jeg havde mistanke om at de måske var på vej ud hvor de ikke helt kender konsekvenserne af det de foretager sig.. Og så sammen, alle sammen sætte sig ned over for hinanden og tage en rolig snak om det. At du fortæller dine søstre at du er bekymret for dem og når de så flejner på dig, forklare HVORFOR du er bekymret og at det er fordi du holder så ufattelig meget af dem... Det er vigtigt at det ikke bliver et angreb mod dem.. Men hvordan med grænser fra dine forældres side egentlig? HVis de er 14? Da jeg var 14 havde jeg ret klare regler for hvor meget jeg måtte drikke, hvor jeg måtte gå i byen og hvornår jeg skulle være hjemme/ blev hentet. Det er jeg dybt taknemmelig for i dag og min mor har efter jeg er blevet voksen fortalt mig at når jeg blev hentet ved forskellige fester, så havde jeg veninder (som kørte med) der sagde til min mor at de ville ønske deres forældre også stillede grænser op for dem... Når man er 14 tror man man kan alt og ved alt. Realiteten er man ikke ved ret meget og slet ikke hvilke konsekvenser ens handlinger kan have for ens fremtid..
Beklager det lange indlæg. Har egentlig stadig en masse på hjertet til dette emne, men jeg må nok hellere stoppe nu..
Et stort knus til dig, jeg håber du finder en løsning 
Anmeld