Dagpleje VS Vuggestue ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2010

Svei

LilleMor10 skriver:

Tak for dit indput,  du satte lidt tanker i gang, jeg må nok bare få spurgt rundt omkring i byen om hvilke vs eller dp de syntes godt om og så tage den derfra 

Det var så lidt.. en god idé er at besøge stederne...nogen kan  lide det ene andre noget andet og hvad der står på hjemmesiderne fortæller ikke meget om stemningen ude på stederne og ejheller om indgangen til børnene...det lyder som regel finbt men desværre er det ikke alle steder der kan leve op til deres fine ord...endvidere er det jo godt hvis du selv er klar over hvad du går efter...hvad er vigtigt for dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2010

Svei

LilleMor10 skriver:

Jeg har selv arbejdet 1 år i en vuggestue, og der var noget jeg bed mærke i, overgangen til børnehave er ikke nær så slem for dem fra vs som den var for dp børn, Jeg selv er fra en Dp men nåede kun at være der i ½ år, (min mor opdagede at hun ikke gad passe mig ordenligt, hun var meget kristen og idet min mor ikke var gift var jeg ikke et oprigtigt barn )  hm, men så igen så kigger jeg på min søster som fik en god dp mor, og det har hjulpet hende meget, men hensyn til at hun er ekstremt lærenem, lige nu sidder jeg og jonglere med en masse tanker, kender ikke rigtig til børnehaver / vuggestuer i mit område (udover hvor min mor arbejder, som er udelukket hehe ) elelr dp'ere så jeg syntes det er svært at danne sig en holdning 

Men er det positivt at børn ikke reagerer når de kommer et nyt sted hen? jeg synes ikke det overordnet set er et sundhedstegn at børn bare kan afleveres første dag fuldtid uden reaktion...det er jo naturligt at reagerer på den nye verden...

Nå, bare en lille bemærkning.

Anmeld

13. juni 2010

C.T.S.L.W.L.T

Hej

Jeg er uddannet pædagog og arbejder i en vuggestue, men min dreng går i dp, og det valg har jeg alddrig fortrudt. Men at være tilhænger af dp afhænger jo helt af om det er en god dp. Der har vi været rigtig heldige, for hun er så sød, rolig og stabil. Hun er stort set aldrig syg og har ikke små børn, så vi ved på forhånd hvornår hun holder fri og han skal i gæstedp. Desuden har hun en del kurser bl.a. i børnepsykologi, motorik, kost o.a.

Men jeg kan liste fordele og ulemper op her: (min egen erfaring og ikke en generel anskuelse)

En af fordelene ved dp er, at normeringen er bedre end i vuggestue, og der er færre børn til at skabe konflikter. Det kan modsat også være færre legekammerater. Ved dp er det jo de samme regler og rutiner hver dag, hvilket er mere overskueligt for så små børn. I vuggestue møder barnet mange forskellige voksne og alle har forskellige grænser, så det kan være svære for barnet at orientere sig i.

En af de store ulemper i vuggestuen (som vi oplever på arbejde) er at de helt små nemt bliver kanøflet af de lidt større børn (skubbet, slået rive i hår, bidt mm.) og der er mange til at være hårde ved de små. Det er selvfølgelig ikke af "ond" vilje, men fordi de lidt større børn ikke ved, hvordan de skal kontakte dem, og derfor bliver det nemt på den hårde måde. Desuden har vi haft et barn, der bed rigtig meget, og det har "smittet" af på de andre, så nu har vi 4 børn, der bider, hvilket resulterer i at vi dagligt har børn, der bliver bidt. Min dreng er endnu aldrig kommet hjem med et bidemærke fra dp.

Men der er fordele ved vuggestue, når de bliver omkring 2 år. Der er flere muligheder for at lave noget med dem som fx male, sanglege, spise madpakker i skoven, en større legeplads og flere legesager og legekammerater.

Men personligt synes jeg, at det var dejligt at vide, da han startede i dp, at han kun skulle forholde sig til én voksen og 3 børn frem for i vuggestue, hvr de børn, der starter hos os skaal forholde sig til 3 voksne og 11 børn på stuen samt de 2 øvrige stuer. Men tilgengæld skal man aldrig aflevere i gæstedp og man ved, at der er flere til at holde opsyn med børnene, så man ikke så nemt risikerer, at ens barn behandles dårligt.

Tænker i øvrigt, at børnene udvikler deres sociale kompetencer både i vuggestue og dagpleje, da det er en naturlig del af børns udvikling (med mindre de ligefrem mistrives).

Nå men alle plusserne for dp afhænger selvfølgelig af, at man har fået en god dp.

Held og lykke med valget.

Mvh S

Anmeld

13. juni 2010

Svei

Sine skriver:

Hej

Jeg er uddannet pædagog og arbejder i en vuggestue, men min dreng går i dp, og det valg har jeg alddrig fortrudt. Men at være tilhænger af dp afhænger jo helt af om det er en god dp. Der har vi været rigtig heldige, for hun er så sød, rolig og stabil. Hun er stort set aldrig syg og har ikke små børn, så vi ved på forhånd hvornår hun holder fri og han skal i gæstedp. Desuden har hun en del kurser bl.a. i børnepsykologi, motorik, kost o.a.

Men jeg kan liste fordele og ulemper op her: (min egen erfaring og ikke en generel anskuelse)

En af fordelene ved dp er, at normeringen er bedre end i vuggestue, og der er færre børn til at skabe konflikter. Det kan modsat også være færre legekammerater. Ved dp er det jo de samme regler og rutiner hver dag, hvilket er mere overskueligt for så små børn. I vuggestue møder barnet mange forskellige voksne og alle har forskellige grænser, så det kan være svære for barnet at orientere sig i.

En af de store ulemper i vuggestuen (som vi oplever på arbejde) er at de helt små nemt bliver kanøflet af de lidt større børn (skubbet, slået rive i hår, bidt mm.) og der er mange til at være hårde ved de små. Det er selvfølgelig ikke af "ond" vilje, men fordi de lidt større børn ikke ved, hvordan de skal kontakte dem, og derfor bliver det nemt på den hårde måde. Desuden har vi haft et barn, der bed rigtig meget, og det har "smittet" af på de andre, så nu har vi 4 børn, der bider, hvilket resulterer i at vi dagligt har børn, der bliver bidt. Min dreng er endnu aldrig kommet hjem med et bidemærke fra dp.

Men der er fordele ved vuggestue, når de bliver omkring 2 år. Der er flere muligheder for at lave noget med dem som fx male, sanglege, spise madpakker i skoven, en større legeplads og flere legesager og legekammerater.

Men personligt synes jeg, at det var dejligt at vide, da han startede i dp, at han kun skulle forholde sig til én voksen og 3 børn frem for i vuggestue, hvr de børn, der starter hos os skaal forholde sig til 3 voksne og 11 børn på stuen samt de 2 øvrige stuer. Men tilgengæld skal man aldrig aflevere i gæstedp og man ved, at der er flere til at holde opsyn med børnene, så man ikke så nemt risikerer, at ens barn behandles dårligt.

Tænker i øvrigt, at børnene udvikler deres sociale kompetencer både i vuggestue og dagpleje, da det er en naturlig del af børns udvikling (med mindre de ligefrem mistrives).

Nå men alle plusserne for dp afhænger selvfølgelig af, at man har fået en god dp.

Held og lykke med valget.

Mvh S

Hvor skønt at læse en pædagog udtale sig sådan...jeg er så helt og aldeles enig

Anmeld

13. juni 2010

CamillaT89

Yrsa skriver:

Men er det positivt at børn ikke reagerer når de kommer et nyt sted hen? jeg synes ikke det overordnet set er et sundhedstegn at børn bare kan afleveres første dag fuldtid uden reaktion...det er jo naturligt at reagerer på den nye verden...

Nå, bare en lille bemærkning.

TS har da ikke nævnt noget om, at børnene fra VS ikke reagerer på forandringerne, men hun nævner, at forandringerne ikke er så store, så det ikke er lige så svært for dem at falde til. Hvis jeg har forstået korrekt i hvert fald

Anmeld

13. juni 2010

Mor til Frederic og Freya

LilleMor10 skriver:

Så lige der var nogle indlæg ang vuggestue, så nu har jeg nogle spørgsmål om jeres tanker og erfaringer med de små pus. 

Min mor er Pædagog og arbejder i en intrigrerret (staves) børnehave , så har spurgt hende lidt til råds, har hørt / læst at børn der starter ud i Dp lære ting hurtigere end børn der starter i en vuggestue, det lyder jo meget godt, men til gengæld skulle vuggestue børn være mere sociale og mindre sky pga de er van til større forsamlinger osv.

Hvad er jeres erfaringer ?? jeg ville jo gerne give mit barn den bedste start på livet 

Knus Sara 

Det er helt forskellig fra barn til barn og kun du kender dit barn godt nok til at vide hvad der bedst for netop dit barn...

Vi havde slet ikke vu i tankerne da vi skulle søge, da vi ved at frederic er ikke er ret god til mange mennesker og larm. Vi har brug for en dp der er obs på ham hvad angår astma - mad - afføring og hvor meget han sover.

For slet ikke at nævne sygdom - ved godt at ikke alle steder er ens - men har en svigerinde hvis begge børn går i vu og de er godt nok konstant syge. Hvad de ikke tager med hjem af virus - lungebtændelser -forkølelser - øjnbetændelse - mave virus osv.

Mht det sociale. så har vi ikke problem med det herhjemme. Dp kan berette at det er hende der skal holde med frederic, for han elsker at undersøge og lege.

De er jo begyndt at besøge børnehaven og der har hun så 2 drenge der max løber 5 meter væk og hvis de ikke kan se dp - sætter de i et skrig. Frederic kommer kun inden for lågen og så er han afsted.

Anmeld

13. juni 2010

Chatarina skriver:

Selvfølgelig er der også minus ved dagplejen så som gæstepleje ved sygdom og de fleste steder kan man ikke være 1000% sikker på at komme samme sted hver gang, men man skal huske på at børnene som regel kommer til en dagplejer i pågældende gruppe hvor børnene kender dagplejeren rigtig godt!! det er som regel hårdest for forældrene

vi kan i vores kommune få tilknytteten fast gæste dp.

Men som du siger er de jo i legestue med de andre dp'ere som også kan være så heldige at få ens barn i gæste dp.

Her render de også sammen flere gange om ugen, laver fælles mad med en anden dp osv.

Anmeld

13. juni 2010

ChatH

Mor til Frederic skriver:

vi kan i vores kommune få tilknytteten fast gæste dp.

Men som du siger er de jo i legestue med de andre dp'ere som også kan være så heldige at få ens barn i gæste dp.

Her render de også sammen flere gange om ugen, laver fælles mad med en anden dp osv.

Lige præcis Børnene kender som oftest dagplejerne rigtig godt!!!

Anmeld

13. juni 2010

Chatarina skriver:

Lige præcis Børnene kender som oftest dagplejerne rigtig godt!!!

især ude hos os hvor der i den lille landsby kun er 4 dp'ere...

her i efteråret gik de alle sammen og laved fælles gymnastik 1 gang om ugen.

Anmeld

13. juni 2010

Barbamama

Det er lidt skægt for jeg har altid sagt at min datter skulle i vuggestue! Jeg er selv pædagog og ville gerne have at min datter blev kigget på af mere end en voksen. Vi kunne så ikke få en plads i vuggestue der hvor vi bor og fik en dagplejer. Og jeg er total omvendt. Vi har fået den sødeste dagplejemor og jeg HÅBER virkelig vores næste barn kan få hende og hvis ikke en anden sød dagplejemor. Jeg føler at jeg afleverer mit barn et trygt sted uden alt for meget larm. Jeg har ikke dårlig samvittighed hvis hun skal være der lidt lang tid for det er bare et andet HJEM og ikke en stor institution med masser af børn og dermed også larm. Der er god tid til at hun kan spise, sove og lege når HUN vil. De kører ikke efter et skema hvor hendes rytme ikke lige kan passe ind. Det er så skønt altså! Så jeg stemmer på dagpleje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.