Hej
Jeg er uddannet pædagog og arbejder i en vuggestue, men min dreng går i dp, og det valg har jeg alddrig fortrudt. Men at være tilhænger af dp afhænger jo helt af om det er en god dp. Der har vi været rigtig heldige, for hun er så sød, rolig og stabil. Hun er stort set aldrig syg og har ikke små børn, så vi ved på forhånd hvornår hun holder fri og han skal i gæstedp. Desuden har hun en del kurser bl.a. i børnepsykologi, motorik, kost o.a.
Men jeg kan liste fordele og ulemper op her: (min egen erfaring og ikke en generel anskuelse)
En af fordelene ved dp er, at normeringen er bedre end i vuggestue, og der er færre børn til at skabe konflikter. Det kan modsat også være færre legekammerater. Ved dp er det jo de samme regler og rutiner hver dag, hvilket er mere overskueligt for så små børn. I vuggestue møder barnet mange forskellige voksne og alle har forskellige grænser, så det kan være svære for barnet at orientere sig i.
En af de store ulemper i vuggestuen (som vi oplever på arbejde) er at de helt små nemt bliver kanøflet af de lidt større børn (skubbet, slået rive i hår, bidt mm.) og der er mange til at være hårde ved de små. Det er selvfølgelig ikke af "ond" vilje, men fordi de lidt større børn ikke ved, hvordan de skal kontakte dem, og derfor bliver det nemt på den hårde måde. Desuden har vi haft et barn, der bed rigtig meget, og det har "smittet" af på de andre, så nu har vi 4 børn, der bider, hvilket resulterer i at vi dagligt har børn, der bliver bidt. Min dreng er endnu aldrig kommet hjem med et bidemærke fra dp.
Men der er fordele ved vuggestue, når de bliver omkring 2 år. Der er flere muligheder for at lave noget med dem som fx male, sanglege, spise madpakker i skoven, en større legeplads og flere legesager og legekammerater.
Men personligt synes jeg, at det var dejligt at vide, da han startede i dp, at han kun skulle forholde sig til én voksen og 3 børn frem for i vuggestue, hvr de børn, der starter hos os skaal forholde sig til 3 voksne og 11 børn på stuen samt de 2 øvrige stuer. Men tilgengæld skal man aldrig aflevere i gæstedp og man ved, at der er flere til at holde opsyn med børnene, så man ikke så nemt risikerer, at ens barn behandles dårligt.
Tænker i øvrigt, at børnene udvikler deres sociale kompetencer både i vuggestue og dagpleje, da det er en naturlig del af børns udvikling (med mindre de ligefrem mistrives).
Nå men alle plusserne for dp afhænger selvfølgelig af, at man har fået en god dp.
Held og lykke med valget.
Mvh S