Dagpleje VS Vuggestue ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.170 visninger
25 svar
0 synes godt om
13. juni 2010

LilleMor10

Så lige der var nogle indlæg ang vuggestue, så nu har jeg nogle spørgsmål om jeres tanker og erfaringer med de små pus. 

Min mor er Pædagog og arbejder i en intrigrerret (staves) børnehave , så har spurgt hende lidt til råds, har hørt / læst at børn der starter ud i Dp lære ting hurtigere end børn der starter i en vuggestue, det lyder jo meget godt, men til gengæld skulle vuggestue børn være mere sociale og mindre sky pga de er van til større forsamlinger osv.

Hvad er jeres erfaringer ?? jeg ville jo gerne give mit barn den bedste start på livet 

Knus Sara 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2010

Tanja84

Tillader mig lige at lurer med her, da jeg selv pt. sidder og vejer vuggestue kontra Dagpleje op mod hinanden

Anmeld

13. juni 2010

LilleMor10

Tanja84 skriver:

Tillader mig lige at lurer med her, da jeg selv pt. sidder og vejer vuggestue kontra Dagpleje op mod hinanden

Hvilke overvejelser har du lavet dig ?? for / imod osv hvis jeg må spørge ?? 

Anmeld

13. juni 2010

Svei

Kommer an på hvordan dit barn er, hvad mor og far vægter, hvilken dagplejer du får, hvilken vuggestue du får....det er jo stort set kun rammerne og prisen der er ens fra sted til sted, altå fra vs til vs og dp til dp...alt det andet, det vigtige, det skaber stadets ansatte.

Hvis man får en super god dp'er som man har tillid til, hvis ikke man behøver at benytte sig at gæstedagplejer ved sygdom og ferie, så vil jeg mene at dp for langt de fleste små børn er bedst...men altså, der er mange mangler ved dp systemet og alt for lidt kontrol og uddannelse....så skulle jeg vælge, ville jeg trods det at der er mange børn på et sted og meget sygdom vælge en vuggestue...jeg mener dp-systemet har overlevet sig selv....men nærheden og den ene voksne er en fordel, men man aner jo ikke hvordan den person er når man ikke er der...

Jeg har haft dp til mine unger, de to sidste var hos min veninde, som jeg stolede 100% på.,..men kender flere der har været dp'ere og de har virkelig fortalt mig skrækhistorier omkring den måde nogle dp'ere behandler deres små børn.

Her hvor jeg bor er der desværre kun dp og fik jeg flere børn så kørte jeg til en anden by for at få en vs plads, hvis jeg ikke optimalt set kunne gå hjemme indtil bh start.

Håber du finder det bedste til jer...

Anmeld

13. juni 2010

LilleMor10

Yrsa skriver:

Kommer an på hvordan dit barn er, hvad mor og far vægter, hvilken dagplejer du får, hvilken vuggestue du får....det er jo stort set kun rammerne og prisen der er ens fra sted til sted, altå fra vs til vs og dp til dp...alt det andet, det vigtige, det skaber stadets ansatte.

Hvis man får en super god dp'er som man har tillid til, hvis ikke man behøver at benytte sig at gæstedagplejer ved sygdom og ferie, så vil jeg mene at dp for langt de fleste små børn er bedst...men altså, der er mange mangler ved dp systemet og alt for lidt kontrol og uddannelse....så skulle jeg vælge, ville jeg trods det at der er mange børn på et sted og meget sygdom vælge en vuggestue...jeg mener dp-systemet har overlevet sig selv....men nærheden og den ene voksne er en fordel, men man aner jo ikke hvordan den person er når man ikke er der...

Jeg har haft dp til mine unger, de to sidste var hos min veninde, som jeg stolede 100% på.,..men kender flere der har været dp'ere og de har virkelig fortalt mig skrækhistorier omkring den måde nogle dp'ere behandler deres små børn.

Her hvor jeg bor er der desværre kun dp og fik jeg flere børn så kørte jeg til en anden by for at få en vs plads, hvis jeg ikke optimalt set kunne gå hjemme indtil bh start.

Håber du finder det bedste til jer...

Tak for dit indput,  du satte lidt tanker i gang, jeg må nok bare få spurgt rundt omkring i byen om hvilke vs eller dp de syntes godt om og så tage den derfra 

Anmeld

13. juni 2010

ChatH

LilleMor10 skriver:

Så lige der var nogle indlæg ang vuggestue, så nu har jeg nogle spørgsmål om jeres tanker og erfaringer med de små pus. 

Min mor er Pædagog og arbejder i en intrigrerret (staves) børnehave , så har spurgt hende lidt til råds, har hørt / læst at børn der starter ud i Dp lære ting hurtigere end børn der starter i en vuggestue, det lyder jo meget godt, men til gengæld skulle vuggestue børn være mere sociale og mindre sky pga de er van til større forsamlinger osv.

Hvad er jeres erfaringer ?? jeg ville jo gerne give mit barn den bedste start på livet 

Knus Sara 

Svarer lige her også

er selv uddannet pædagog men arbejder som dagplejer og har haft mine unger hjemme i dagpleje også.

Som Yrsa også skriver er det jo op til hver enkelt sted man får om det er godt eller skidt.

Men hvis jeg skal sige min mening og grunden til jeg valgte at blive dagplejemor er at jeg mener at dagplejen kan skabe nogen tryggere rammer om børnene end en vuggestue kan. dermed ment at man er bedre normeret som mht børn som dagplejer end i en institution. børnene bluver også en del af den familie der bor i huset og har en betydning for alle! For mig er det vigtigt at små børn har en rolig opstart hvor der er tid til hver enkelt barn. masser af tid. Har selv arbejdet i vuggestue også hvor hverdagen er noget mere stresset end i dagplejen.

Selvfølgelig er der også minus ved dagplejen så som gæstepleje ved sygdom og de fleste steder kan man ikke være 1000% sikker på at komme samme sted hver gang, men man skal huske på at børnene som regel kommer til en dagplejer i pågældende gruppe hvor børnene kender dagplejeren rigtig godt!! det er som regel hårdest for forældrene

men hvis jeg skulle have mine børn ud ville jeg klart vælge dagplejen til mine unger.

I forhold til om børn bliver mere udadvendte i vuggestue end dagpleje ved jeg ikke lige noget om men dagplejen besøger også ofte børnehaver og har de fleste steder en ugentlig legestuedag hvor mange dagplejer samles så dagplejebørn er som regel også vant til store forsamlinger

Nåh nok fra mig. Håber det måske hjalp lidt!!

Kæmpe knus Chatarina

Anmeld

13. juni 2010

Malene84

LilleMor10 skriver:

Knus Sara 

Haaaiiiii,

Jamen jeg er pædagog - og taler selvfølgelig for vuggestuen. Jeg sys vi er mega kompetente og ved hvad børnene skal lære osv. (vi er uddannede, og det behøver dp'en vist ikke at være)! Vi lærer dem om sociale komptencer, hvilket jeg mener er uhyre vigtigt og der er god grobund for i en vuggestue. Samtidig tror jeg det er vigtigt, at de lære at omgåes så mange andre børn på samme alder.

DOG.... har jeg selv kun gået i DP - jeg talte rent da jeg var 2 år og var helt renlig. Alt dette skyldtes at hun havde tid til MIG. der var ikke 11 andre børn der også skulle have opmærksomhed, og hun koncentrere sig om at øve med mig og lære mig en masse. Mener vi var 4 børn... dog har jeg aldrig nogensinde lært at lege med andre børn. Når jeg hører mine forældre fortælle om mine legemønstre som lille, var jeg meget alene - jeg kunne ikke lide at lege med andre børn, og det kan jo godt skyldtes at jeg aldrig har fået muligheden.

Ved ikke om du kan bruge mine tanker til noget... jeg har selv været i tvivl. Det kommer an på hvordan netop dit barn er, og hvad I som forældre vægter højt.

Anmeld

13. juni 2010

ChatH

Malene84 skriver:

Haaaiiiii,

Jamen jeg er pædagog - og taler selvfølgelig for vuggestuen. Jeg sys vi er mega kompetente og ved hvad børnene skal lære osv. (vi er uddannede, og det behøver dp'en vist ikke at være)! Vi lærer dem om sociale komptencer, hvilket jeg mener er uhyre vigtigt og der er god grobund for i en vuggestue. Samtidig tror jeg det er vigtigt, at de lære at omgåes så mange andre børn på samme alder.

DOG.... har jeg selv kun gået i DP - jeg talte rent da jeg var 2 år og var helt renlig. Alt dette skyldtes at hun havde tid til MIG. der var ikke 11 andre børn der også skulle have opmærksomhed, og hun koncentrere sig om at øve med mig og lære mig en masse. Mener vi var 4 børn... dog har jeg aldrig nogensinde lært at lege med andre børn. Når jeg hører mine forældre fortælle om mine legemønstre som lille, var jeg meget alene - jeg kunne ikke lide at lege med andre børn, og det kan jo godt skyldtes at jeg aldrig har fået muligheden.

Ved ikke om du kan bruge mine tanker til noget... jeg har selv været i tvivl. Det kommer an på hvordan netop dit barn er, og hvad I som forældre vægter højt.

helt korrekt dagplejere skal ikke være uddannet pædagoger, men vi er nogen stykker dagplejen arbejder efter de samme ting som vuggestuen men er selvfølgelig også fortaler for dem der har en uddannelse!!!

Anmeld

13. juni 2010

Malene84

Chatarina skriver:

helt korrekt dagplejere skal ikke være uddannet pædagoger, men vi er nogen stykker dagplejen arbejder efter de samme ting som vuggestuen men er selvfølgelig også fortaler for dem der har en uddannelse!!!

Læste lige mit eget indlæg - og blev helt skuffet over mig selv. Det lød sgu snobbet, slet ikke min mening. Jeg er jo ligeglad om det er uddannede eller ikke-uddannede der passer mine børn, bare de holder af dem og kan deres ting  men ja jeg er helt enig med dig.

Anmeld

13. juni 2010

LilleMor10

Malene84 skriver:

Haaaiiiii,

Jeg har selv arbejdet 1 år i en vuggestue, og der var noget jeg bed mærke i, overgangen til børnehave er ikke nær så slem for dem fra vs som den var for dp børn, Jeg selv er fra en Dp men nåede kun at være der i ½ år, (min mor opdagede at hun ikke gad passe mig ordenligt, hun var meget kristen og idet min mor ikke var gift var jeg ikke et oprigtigt barn )  hm, men så igen så kigger jeg på min søster som fik en god dp mor, og det har hjulpet hende meget, men hensyn til at hun er ekstremt lærenem, lige nu sidder jeg og jonglere med en masse tanker, kender ikke rigtig til børnehaver / vuggestuer i mit område (udover hvor min mor arbejder, som er udelukket hehe ) elelr dp'ere så jeg syntes det er svært at danne sig en holdning 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.