Nyfødt - lader I dem sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2010

twinboys

Søvnen er en af de vigtigste grundsten for et sundt helbred og for at kunne klare alle de stimuli, som man udsættes for såvel fysisk, psykisk og socialt. Derfor kan man ikke undvære søvnen. Søvnen bruges til at opretholde balance i kroppen, og under søvnen får kroppen ro til at forny sin energi.

Hvis ikke man får tilstrækkelig søvn, bliver man fx fysisk sårbar overfor infektioner med manglede vækst og udvikling til følge, og fx psykisk stresset med bl.a. manglende koncentration, overskud og øget uro, irritabilitet og gråd til følge.

Søvnen bruges også gennem drømmene til at forarbejde livet og dets hændelser, og dermed spiller god søvn en stor rolle for vores psykiske velbefindende. God søvn opnås ofte gennem gode sovevaner, og det er forældrene, der skal være deres børns vejledere gennem søvnjunglen.

Søvnmængden og søvnkvaliteten påvirker kroppen den øvrige tid af døgnet. Søvnen har således stor betydning for det enkelte lille menneskes liv, og for de mennesker, som det omgiver sig med. Det er ikke mærkeligt, at vi taler meget om, hvordan vi har sovet, og om vores børn har sovet, og hvor meget de har sovet. Om et barn sover eller ikke sover, og hvor meget det sover, påvirker hele familien, da det ikke kan undgå at indvirke på forældrenes søvn eller muligheder for søvn. Derfor er det vigtigt med gode sovevaner og faste rammer for sengetider.

Søvnbehovet er samtidig meget forskelligt fra menneske til menneske. De angivede søvnbehov i det følgende er derfor kun vejledende. Hvis du har et meget aktivt barn med et meget lille søvnbehov, volder det kun kvaler og stress, hvis du prøver at tilpasse det et andet behov.

Betingelser for en god søvn

Der, hvor barnet skal sove, skal der være forholdsvis stille, mørkt, køligt, og sengen skal matche barnets alder og udvikling. Dynen skal passe i størrelsen, og først efter 1-års-alderen gives en passende hovedpude.

Majbritt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2010

MiMa

Du kan ikke lave "regler" for hvornår dine drenge skal sove. Så små babyer har ikke en fast rytme endnu. De skal bare have mad og omsorg når de har brug for det og de skal nok selv sige til. Så skal de ellers bare have lov til at sove så meget de vil. De udvikler hjernen mens de sover, så det er ikke så godt bevidst at vække dem.

Der er dog undtagelser ved fortidligt fødte børn, da de har brug for mad oftere for at kunne tage på, så her kommer behovet for mad før behovet for søvn.

Anmeld

30. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

Hej.

Tiden går sørme hurtigt..

Jeg gentager nok andre, men jeg siger da alligevel hvad jeg synes..

Hvis de tager mad som de skal osv, ville jeg helt klart lade dem sove.

Da min datter blev født skulle jeg også vække min datter hver 3. time, da hun kun vejede 2300 g(hun blev født 35+5), det resulterede i en meget sur pige, som faktsik blev sur på mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.