Det kommer an på hvor gammel barnet er!
Hvis vi taler om en lille baby på 0-3mdr, så ville jeg smide alt hvad jeg har i hænderne og skynde mig hen til barnet!!! (og jeg har tre små børn, så den med at bare fordi man har mere end et, så kan det ikke lade sig gøre. Det passer ikke!!!).
Små babyer ER deres krop og deres behov, jo de tager skade af at ligge alene og græde. Man ved ikke hvor grænsen går for hvor længe de må ligge alene og græde før der sker noget, men man kan med hjernescanninger se at små babyer der græder UDEN at blive holdt om eller trøstet, ændres strukturer i hjernen. Så snart der er kropskontakt er det en helt anden sag, for de stimulere homonproduktionen som modvirker ændringerne af hjerne.
Selvfølgelig tager et barn ikke skade af at det en gang imellem (f.ek.s 1 gang om ugen) ligge og græder alene i et minut eller to! Selvfølgelig gør det ikke det!!! Men hvis det næsten hvergang det råber om hjælp, ikke (øjeblikkeligt eller næsten øjeblikkeligt) bliver mødt med en kærlig hånd, så lære barnet at mig og mine behov er ikke vigtige.
Tag det ekstreme (og ja det er ekstremt!!!) eksempel med mødre der er narkomaner. Deres børn græder slet ikke! (med mindre barnet også er afhængig af stoffer) For når mor er i en rus, så besvare hun ikke barnet gråd. Derved lærer barnet at det nytter jo ikke noget at græde, og det holder det så op med. Det er måske meget dejligt det første år hvor barnet er lille, men senere er det ikke særligt fedt at have et barn der er selvudslettende og ikke giver udtryk for behov. Heller ikke de basale behov som Jeg fryser og vil gerne have vanter på. Jeg er sulten, hvad må jeg få at spise, jeg er træt, hvornår må jeg sove? osv. Der ligger der en kæmpe opgave for forældrene hele tiden at være opmærksomme på deres børn, hvis de ikke som forældre skal vade ind over deres børnsgrænser hele tiden.
Så er det langt lettere med et barn som kender sit eget værd (og ja der skal meget andet til at bygge det op, end om man har grædt som lille eller ej!!!!) og som derfor giver udtryk for sin mening og holdning og behov.
Men når alt det er sagt, så har mine børn OGSÅ grædt, jeg har ikke stoppet bilen HVER gang, eller løbet ud af badet, eller sluppet den lorteble jeg var ved at skifte på storebror, for at løbe ind til lillebror osv. Men jeg har klart bestræbt mig på at være lydehør over for mit barns behov, særligt da de var helt små, og endnu ikke havde lært at behovsudsætte. Nu kan jeg jo sagtens sige til min 4årige der er sulten, at han må vente til vi skal have aftensmad. Men så er det også mit ansvar at han indgår i nogle dårlige legerelationer med sin bror, fordi han er så sultne at han (uden at ville det) bliver sur og tvær, præcis lige som voksne der er sultne kan være irritable.