Angående barsel?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2010

MetteMTH

henh01 skriver:

Ang de nye sygeregler, kan man så risikere a blive fyret hvis man bliver sygemeldt når man er gravid og frem til sin barsel?

De kan ikke fyrre en når man er gravid.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2010

henh01

Men kn de ikke bruge "nedskæring", "besparelse", "samarbejdsvanskeligheder", "formeget sgdom" osv??

Anmeld

15. maj 2010

MetteMTH

henh01 skriver:

Men kn de ikke bruge "nedskæring", "besparelse", "samarbejdsvanskeligheder", "formeget sgdom" osv??

Nej det kan de ikke.. Når du er gravid er du fredet, men altså man skal jo ikke misbruge det.

Hvis de fyrre en der er gravid, så kan firmaet få en sag på halsen og som de vil tabe.

Anmeld

15. maj 2010

henh01

Okay har bare hørt så mange skræk historier. Arbejder selv i en inst - vuggestue og har et rimelig hårdt fysisk arbejde. Er gravid i 13. uge, men kan allerede mærke det i min ryg, men er nyansat så derfor er jeg lidt bekymret for om de kan fyre mig og bruge et dække som nedskæringer mv for at få mig af vejen. Tænkte at dette var et oplagt forum at høre når du er sygemeldt Jeg siger TUSIND tak for hjælpen.

Anmeld

15. maj 2010

MetteMTH

henh01 skriver:

Okay har bare hørt så mange skræk historier. Arbejder selv i en inst - vuggestue og har et rimelig hårdt fysisk arbejde. Er gravid i 13. uge, men kan allerede mærke det i min ryg, men er nyansat så derfor er jeg lidt bekymret for om de kan fyre mig og bruge et dække som nedskæringer mv for at få mig af vejen. Tænkte at dette var et oplagt forum at høre når du er sygemeldt Jeg siger TUSIND tak for hjælpen.

Ved de at du er gravid?

Anmeld

15. maj 2010

Ni-ko-li-ne

henh01 skriver:

Ang de nye sygeregler, kan man så risikere a blive fyret hvis man bliver sygemeldt når man er gravid og frem til sin barsel?

hvis du har en overenskomst, så får arb pladsen rigtig svært ved at fyre dig hvis du er sygemeldt pga graviditets gener.... fagforeningen vil holde på at de fyrer dig grundet graviditet...

Anmeld

15. maj 2010

roenlund

Jeg har lige fået at vide af min tillidsmand, at det nu er lavet om så man godt kan blive fyret under barsel... hvis det er en del af almindelige nedskæringer eller lign.

Jeg arbejder som lærer.

Mvh Mia

Anmeld

15. maj 2010

Ni-ko-li-ne

roenlund skriver:

Jeg har lige fået at vide af min tillidsmand, at det nu er lavet om så man godt kan blive fyret under barsel... hvis det er en del af almindelige nedskæringer eller lign.

Jeg arbejder som lærer.

Mvh Mia

jo men du er jo heller ikke gravid længere hvis du er på barsel... eller jo, de første 4 eller 8 uger er du jo så...

Anmeld

15. maj 2010

MetteMTH

roenlund skriver:

Jeg arbejder som lærer.

Mvh Mia

Ja det kan de godt, men de skal stadig betale indtil din barsel er ovre. Men så kan det også godt være at din fagforeningen står med en bulldozer og vil nedrive virksomheden .

Anmeld

15. maj 2010

rk_07

Hejsa...

Hvis man er ansat i det private har du ret til at gå af 4 uger før terminsdatoen, hvis du er ansat i det offentlige har du ret til at gå af 6-8 uger før (mener jeg det er).

Det er forskelligt til arbejdsgiver om hvordan de kører det, hvis jeg går af 4 uger før går jeg ned på halv løn i de 4 uger. Det er ikke alle steder hvor arbejdsgiver vil rykke fx. 2 af ugerne eller alle 4 uger over på den anden side (efter du har født) så det er noget man skal snekke med dem om. Jeg har tænkt mig at gå af 2 uger før og så med fuld løn... Men du havde været sygemeldt længe nu så er det bare med at gå af de 4 uger før når man har ret til det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.