Nogle af jer kan måske huske min kamp for at komme igennem systemets jungle og søge om barselsdagpenge som supplement til min SU.
Jeg fandt ud af at jeg var berettiget til disse dagpenge
Barselsdagpenge Du har ret til barselsdagpenge, når du:
1. har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før barselsorlovens start og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer. Du må gerne have flere ansættelsesforhold, men det er et krav, at du er beskæftiget umiddelbart før orlovens start. Citeret fra Studenterrådgivningens pjece.
"Bemærk, at du som studerende kun ret til barseldagpenge, hvis du har et fast deltidsarbejde, eller hvis du skal være elev i lønnet praktik i en uddannelse." Fra Borger.dk
Jeg sørgede for at mit lønkontor indsendte de nødvendige dokumenter til kommunens dagpengeafdeling sammen med vandrejournal og ansættelsesoplysninger m.m. og modtog et brev om at de manglede visse oplysninger, bl.a. om jeg var på arbejde dagen inden min barsel startede og om det i så fald var efter aftale hvis ikke.Desuden bekræftede jeg at jeg er ansat på timebasis, og dermed ikke er fastansat.
Jeg besvarede skemaet og har kvittering på at de modtog dokumentet 14.april.
I dag har jeg så modtaget et yderst kortfattet brev hvori der står at jeg skal kontakte min sagsbehandler (?) hurtigtst muligt ang. ansøgning og barselsdagpenge.
Jeg ringer til hende og hun virker temmelig desorienteret og kan først ikke forstå hvorfor jeg overhovedet søger om barselsdagpenge, og da hun fatter at det er de 120timer over 13 uger der berettiger mig til den siger hun at mit lønkontor har skrevet at jeg er ansat som "vikar" - hvilket jeg ikke helt forstår. På alle lønsedler står jeg som kontorassistent, og samme på min oplysningsseddel om ansæøttelse underskrevet af min chef.
Så mener hun pludselig at jer ER berettiget og trækker i land igen. Indtil hun ser at jeg har skrevet under på at jeg efter aftale ikke var på arbejde dagen før jeg gik på barsel (hvilket jeg faktisk var da jeg var ude og aflevere nogle papirer - jeg har bare ikke taget løn for det, men lad det nu ligge). Det skal man ifølge reglerne være...
Mine spørgsmål er:
1. Hvis man er ansat på timebasis - er det så det samme som at være vikar/løsarbejder? Og dermed er man så ikke berettiget til de supplerende barselsdagpenge?
2. Kan man pga. at man ikke var på arbejde den sidste dag inden barsel (efter aftale) miste retten til et års supplerende dagpenge selvom man ellers var berettiget?
Kh
en meget meget frustreret og trist Rosa...