kontant hjælp - når man er i et forhold ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2010

Dansker I Holland

helora skriver:

Nej. Det er sådan indenfor kontanthjælpssystemet, at hvis man er gift så gælder der det, der hedder gensidig forsørgerpligt, hvor den part, der tjener noget forpligter sig til at forsørge den anden helt eller delvist alt efter, hvor meget vedkommende tjener. Hvis din mand ikke tjener noget, så er du berettiget til fuld kontanthjælp uanset om I er gift eller ej. Men begynder han at tjene penge vil en del af hans løn blive fratrukket din kontanthjælp.

Håber det besvarede dit spørgsmål

Ja det gjorde det Mange tak Men så har jeg så et andet spørgsmål. Skal man have et vist beløb til rådighed hver måned til mad osv, før det kan lade sig gøre ? Har vist læst et sted at man skal have 4500 kr tilbage når alle udgifter er betalt. Hvis det er sådan, så vil kommunen nok ikke godkende at jeg forsørger ham Men vi klarer os rimelig godt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2010

myprincess

MariaE skriver:

Lad mig omformulere mig så.. Kontanthjælp BURDE være for folk der på ignen måde kan finde et job..ikke for folk der venter på en uddannelse. DEt skal være en støtte til de folk der på ingen måde kan finde sig en løn selv, ikke til folk der afventer andre tilbud eller muligheder. At systemmet til nogle gange tillader andet er noget andet, men det er det det er lavet for.

Okay men folk skal vel også leve imens de venter på uddannelse eller søger arbejde, f.eks hvis jeg beslutter mig for at starte på en udannelse om vinteren men først kan starte den kommende sommer, så skal jeg vel stadig havde noget at leve for imens jeg venter på at jeg er berettiget til su.

Vil sige at det da kun er en god ting hvis folk beslutter sig for at tage en uddannelse imens de er på kontanthjælp. Det er jo også det jobcentrerne blandt andet arbejder frem efter.

Anmeld

25. september 2010

Muffinmus

NR3ønskebarn skriver:

Ok men nu er situationen sådan at jeg er den eneste som har en indkomst overhovedet. Hvordan vil det så påvirke min KH ? Kan jeg stå som forsørger for ham hvis vi nu bliver gift ?

Sussie 32+5

Du får det du skal have, til 1 person, han må selv skaffe sig sin egen indtægt....så hvis i samlet kan leve for så lidt, så tager jeg hatten af for jer.

Hvorfor kan han ikke få noget???

Anmeld

25. september 2010

helora

NR3ønskebarn skriver:

Ja det gjorde det Mange tak Men så har jeg så et andet spørgsmål. Skal man have et vist beløb til rådighed hver måned til mad osv, før det kan lade sig gøre ? Har vist læst et sted at man skal have 4500 kr tilbage når alle udgifter er betalt. Hvis det er sådan, så vil kommunen nok ikke godkende at jeg forsørger ham Men vi klarer os rimelig godt.

Puha, det er godt nok nogle vanskelige spørgsmål du kommer med . Så meget ved jeg faktisk ikke ned i detaljerne om det. Jeg arbejder som jobkonsulent og sender som regel borgerne videre til borgerservice/servicecenteret, som er dem, der foretager de mere detaljerede udregninger, når de kommer med den slags spørgsmål 

Prøv at ringe til kontanthjælpsafdelingen i din kommune. De vil sikkert kunne komme med meget bedre svar end jeg.

Anmeld

25. september 2010

Dansker I Holland

MariaE skriver:

Du får det du skal have, til 1 person, han må selv skaffe sig sin egen indtægt....så hvis i samlet kan leve for så lidt, så tager jeg hatten af for jer.

Hvorfor kan han ikke få noget???

Hejsa. Ja det ved jeg godt at jeg får det som der svarer til 1 persons KH. Hvorfor han ingen penge modtager er en længere historie Men han er i gang med at søge arbejde, selvom det ikke lige er det nemmeste. Men vi klarer os fint på 1 KH, og vi har faktisk kun alt mellem 2300 til 3000 at leve for på en hel måned. Det er ikke meget, men vi klarer os fint Jeg vil sådan set bare gerne vide om jeg kan stå som forsørger uanset hvad.

Knus Sussie 32+5

Anmeld

25. september 2010

Dansker I Holland

helora skriver:

Puha, det er godt nok nogle vanskelige spørgsmål du kommer med . Så meget ved jeg faktisk ikke ned i detaljerne om det. Jeg arbejder som jobkonsulent og sender som regel borgerne videre til borgerservice/servicecenteret, som er dem, der foretager de mere detaljerede udregninger, når de kommer med den slags spørgsmål 

Prøv at ringe til kontanthjælpsafdelingen i din kommune. De vil sikkert kunne komme med meget bedre svar end jeg.

Hehe ok Det er osse helt i orden, forventer heller ikke at folk ved ALT herinde Selvom det dog ville kunne spare mig for en masse tid hihi...

Anmeld

25. september 2010

helora

NR3ønskebarn skriver:

Hehe ok Det er osse helt i orden, forventer heller ikke at folk ved ALT herinde Selvom det dog ville kunne spare mig for en masse tid hihi...

Hvis jeg kunne hjælpe dig med at spare tid, gjorde jeg det gerne

Anmeld

25. september 2010

Muffinmus

myprincess skriver:

Okay men folk skal vel også leve imens de venter på uddannelse eller søger arbejde, f.eks hvis jeg beslutter mig for at starte på en udannelse om vinteren men først kan starte den kommende sommer, så skal jeg vel stadig havde noget at leve for imens jeg venter på at jeg er berettiget til su.

Vil sige at det da kun er en god ting hvis folk beslutter sig for at tage en uddannelse imens de er på kontanthjælp. Det er jo også det jobcentrerne blandt andet arbejder frem efter.

I virkelighedens verden er det sådan nogle gange.

Men lidt kort sagt, NEJ, det er faktisk IKKE meningen med kontanthjælpen, at den skal fodre folk med penge indtil de kan starte på en uddannelse desværre. I den tid er det så meningen du skal sørge for at få dig et job, om det så er hos ALDIG eller i en bagerforretning eller på et alger. Du skal sådan set arbejde indtil din uddannelse:-)

Men alt i alt kan jeg da godt se det er sjovere at få flere tusinde kr for at vente på en uddannelse, ingen tivl om det, men det er nu engang ikke lige det KH er til:-)

Også selv om det nogle gange går, men for mange går den ikke og de får igenn penge før de selv finder sig et job.

Men ja, folk skal haev noget at leve af...og det bliver så staten der giver tilskud, for det er jo kun et tilskud, livet til hverdag koster jo langt mere:-)

Og jobcentrene sigtere på at folk for sig enten en uddannelse på SU eller et job, ikke at sidde og vente på noget, hverken job eller uddannelse. Men i dissse tider er der desværre kun skodjobs som rengøringsassistener, lager arbejdere, eller til føtex og lign. tilbage og dem vil mange ikke have....

Men  godt nok vi har KH, ellers ville endnu flere jo ende på gaden og det ønsker vi jo heller ikke:-) Så lidt støtte er bedre end ingen støtte igenn tvivl.

Anmeld

25. september 2010

leba

MariaE skriver:

hmm, jamen det er det danske samfund i en nøddeskal. At tabe folk på gulvet:-)

For enten må du klassificeres som være uarbejdesdygtig af lægerne og dermed enten få sygedagpenge, eller også må de sige at du BURDE kunne arbejde og at du selv er skyld i at du ikke får et arbejde, eller også¨må de lave en eller anden form for midlertidig løsning, f.eks delvist førtidspensionsit...for det er der du stiler hen ved at være sygemeldt så længe. Men systemet arbejder tit imod syge folk og i mod sig selv i øvrigt og har lange behandlingstider.

Så vidt jeg ved så må du beholde værdipapirer....

Uh hvor er jeg glad for at du skriver sådan, for jeg svinger lidt i mellem om jeg forventer for meget af samfundet eller om det er totalt skævt den måde det er opbygget. 

Har ikke rigtig fattet hvad der sker, fik heller ike rigtig spurgt sagsbehandleren om det jeg ville :-(, det kom mildest talt bag på mig.....hmm spændende hvad og om der dumper noget ind på kontoen, den næste stykke tid.

vh

Karina

Anmeld

25. september 2010

Muffinmus

leba skriver:

Uh hvor er jeg glad for at du skriver sådan, for jeg svinger lidt i mellem om jeg forventer for meget af samfundet eller om det er totalt skævt den måde det er opbygget. 

Har ikke rigtig fattet hvad der sker, fik heller ike rigtig spurgt sagsbehandleren om det jeg ville :-(, det kom mildest talt bag på mig.....hmm spændende hvad og om der dumper noget ind på kontoen, den næste stykke tid.

vh

Karina

Ork, nej, kender 2 andre der også i flere år var tabt lidt for systemet, bla min egen bio far. Han har dog efter 5 års kamp fået sin førtidspension.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.