kontant hjælp - når man er i et forhold ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2010

Momster89

leba skriver:

Du er berettigt kontanthjælp hvis din formue ikke overskrider 10.000 kr, og så selvom du har boet med den samme mand i 15 år, så længe i ikke er gift.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2010

NatasjaL

NR3ønskebarn skriver:

Ok så vil jeg bare gerne vide noget osse her Hvis nu manden og jeg bliver gift, jeg er på kontanthjælpe og han modtager ingen penge nogle steder fra overhovedet. Kan jeg så forsørge ham? Eller?...Det gør jeg jo i forvejen, men hvis det nu er vi bliver gift fjerner de så min KH hvis han ingen penge får alligevel?

når man er gift, kan man kun få det der svare til 2 x kontanthjælp det vil sige hvis han tjener 3000 mindre end hvad der svare til 2 x kontanthjælp får du de sidste 3.000 i kontanthjælp

Anmeld

25. september 2010

myprincess

Alle over 18 år har ikke automatisk ret til kontanthjælp der skal være nogle "betingelser" der er opfyldt først.

Du må ikke havde aktier der overstiger en vis sum, eller opsparing, man skal sælge sin bil først hvis man ejer sådan en og ikke har gæld i den, på samme måde med andelsbolig osv, du må ikke være berettiget til su eller dagpenge osv osv...... Der er mange regler...

Anmeld

25. september 2010

BabyStella!

mariaogmarcus skriver:

ja som over skriften lyder, kan jeg ikke finde ud af om man er berretiget til kontant hjælp hvis man er samboende med nogen ?

ved i det???

Du kan sagtens få kontanthjælp når du bor med en, og oz når du er gift med en, men der er der et max.

Jeg var fx. gift med min forhenværende kæreste og havde på daværende tidspunkt arbejde, så gik de ind og supplerede mig op, så vi havde det som svarer til 2 x kontanthjælp.

Anmeld

25. september 2010

myprincess

Kontanthjælp behøves jo ikke være til folk der ikke kan finde et arbejde selv, men folk kan modtage det indtil de finder et arbejde selv eller går i uddannelse.

Anmeld

25. september 2010

leba

Jeg var ude for et trafikuheld sidste år og op til der havde jeg været på suplerende sygedagpenge (nedsat tid) ......nu har jeg så været på sygedagpenge snart i 2 år. De sidste 11 mdr. med men efter hjernerystelse,piskesmæld og andre skavanker efter uheldet, kommunen siger at da de ikke ved om jeg får det bedre og jeg kan derfor ikke fortsætte på sygedagpenge( jeg er stadig  under "behandling" af læger osv.), man skal åbenbart kunne lægge en plan for mine "arbejdsudsigter" og de er p.t uvise :-(.

Forsikringen dækker først når/hvis jeg får stationære nedsat erhversevne.

Så hmmm var sikker på at min sag var snorlige og jeg var sikret en form for indtægt, syntes ikke lige det er det jeg gider og gå og bruge mit sparsomme krudt på.

Jeg har stående for 15.000 kr. gamle frigivet medarbejderaktier og de tæller vel i de 10.000 kr. man må have som formue......lidt surt når de har halv værdi grundet krisen og jeg havde egentlig håbet på familien kunne få en hygge tur på et tidspunkt, vi kører godt på pumperne her hjemme :-(. 

P.. og møg

Karina

Anmeld

25. september 2010

Muffinmus

myprincess skriver:

Kontanthjælp behøves jo ikke være til folk der ikke kan finde et arbejde selv, men folk kan modtage det indtil de finder et arbejde selv eller går i uddannelse.

Lad mig omformulere mig så.. Kontanthjælp BURDE være for folk der på ignen måde kan finde et job..ikke for folk der venter på en uddannelse. DEt skal være en støtte til de folk der på ingen måde kan finde sig en løn selv, ikke til folk der afventer andre tilbud eller muligheder. At systemmet til nogle gange tillader andet er noget andet, men det er det det er lavet for.

Anmeld

25. september 2010

Dansker I Holland

NatasjaL skriver:

når man er gift, kan man kun få det der svare til 2 x kontanthjælp det vil sige hvis han tjener 3000 mindre end hvad der svare til 2 x kontanthjælp får du de sidste 3.000 i kontanthjælp

Ok men nu er situationen sådan at jeg er den eneste som har en indkomst overhovedet. Hvordan vil det så påvirke min KH ? Kan jeg stå som forsørger for ham hvis vi nu bliver gift ?

Sussie 32+5

Anmeld

25. september 2010

helora

NR3ønskebarn skriver:

Ok så vil jeg bare gerne vide noget osse her Hvis nu manden og jeg bliver gift, jeg er på kontanthjælpe og han modtager ingen penge nogle steder fra overhovedet. Kan jeg så forsørge ham? Eller?...Det gør jeg jo i forvejen, men hvis det nu er vi bliver gift fjerner de så min KH hvis han ingen penge får alligevel?

Nej. Det er sådan indenfor kontanthjælpssystemet, at hvis man er gift så gælder der det, der hedder gensidig forsørgerpligt, hvor den part, der tjener noget forpligter sig til at forsørge den anden helt eller delvist alt efter, hvor meget vedkommende tjener. Hvis din mand ikke tjener noget, så er du berettiget til fuld kontanthjælp uanset om I er gift eller ej. Men begynder han at tjene penge vil en del af hans løn blive fratrukket din kontanthjælp.

Håber det besvarede dit spørgsmål

Anmeld

25. september 2010

Muffinmus

leba skriver:

Jeg var ude for et trafikuheld sidste år og op til der havde jeg været på suplerende sygedagpenge (nedsat tid) ......nu har jeg så været på sygedagpenge snart i 2 år. De sidste 11 mdr. med men efter hjernerystelse,piskesmæld og andre skavanker efter uheldet, kommunen siger at da de ikke ved om jeg får det bedre og jeg kan derfor ikke fortsætte på sygedagpenge( jeg er stadig  under "behandling" af læger osv.), man skal åbenbart kunne lægge en plan for mine "arbejdsudsigter" og de er p.t uvise :-(.

Forsikringen dækker først når/hvis jeg får stationære nedsat erhversevne.

Så hmmm var sikker på at min sag var snorlige og jeg var sikret en form for indtægt, syntes ikke lige det er det jeg gider og gå og bruge mit sparsomme krudt på.

Jeg har stående for 15.000 kr. gamle frigivet medarbejderaktier og de tæller vel i de 10.000 kr. man må have som formue......lidt surt når de har halv værdi grundet krisen og jeg havde egentlig håbet på familien kunne få en hygge tur på et tidspunkt, vi kører godt på pumperne her hjemme :-(. 

P.. og møg

Karina

hmm, jamen det er det danske samfund i en nøddeskal. At tabe folk på gulvet:-)

For enten må du klassificeres som være uarbejdesdygtig af lægerne og dermed enten få sygedagpenge, eller også må de sige at du BURDE kunne arbejde og at du selv er skyld i at du ikke får et arbejde, eller også¨må de lave en eller anden form for midlertidig løsning, f.eks delvist førtidspensionsit...for det er der du stiler hen ved at være sygemeldt så længe. Men systemet arbejder tit imod syge folk og i mod sig selv i øvrigt og har lange behandlingstider.

Så vidt jeg ved så må du beholde værdipapirer....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.