Jeg tænker lige højt her.. eller på skrift.. du ved hvad jeg mener...
Min søvnbibel påstår at søvn over et døgn er en helhed og skal opfattes som sådan, hvilket jeg tolker som om man måske skal prøve at lave om et andet sted...
Jeg er med på at de bliver lagt 17.30 fordi de er totalt smadrede - problemet er er nok den manglende middagslur...
Kan du få dem rykket - evt. ½ time eller en time ad gangen, så de først bliver lagt 19/19.30? Hvis du så vækker dem igen ved 7.30/8 tiden, så bør de (hvis de følger det nuværende mønster) være trætte igen ved 9-9.30 tiden.
Hvis du så giver dem en time eller måske endda kun 40 minutters powernap (noget vi gjorde med Freja da hun var yngre om aftenen for at få hende igennem til aftensmaden, fx fra 9-10 og så vækker dem, påstår min logik at de burde være trætte nok til at nuppe en middagslur ved 12.30/13 tiden.
Hvis du så lader dem sove et par timer eller 3 (det må du vurdere ud fra hvor trætte de er om aftenen) kan de med lidt held holde til sengetid.
Jeg tror umiddelbart at det er deres meget lange nattesøvn, der giver problemer, fordi de bruger formiddagsluren som powernap, og så er de ikke trætte nok om eftermiddagen, hvilket betyder at du er nødt til at lægge dem tidligt, og så har du en ond cirkel lige der...
Jeg ved godt at teori er meget nemmere at rykke på end bøtter, men jeg er overbevist om at der ER en løsning, og den ligger i at få afluret et skema, der passer bøtterne...
Det er selvfølgeligt ikke meningen at de skal være så trætte at de græder, det kommer der intet godt ud af for nogen af jer. Hvis du ikke kan aflede dem - evt med en mellemmåltid eller en skæg leg (og du er så her NØDT til at lære at synge Peter Edderkop for dem - de er SÅ gode til at lave regn) er der jo ikke andet at gøre end at putte dem. Jeg ville så nøjes med at give dem 40-min/1 time max, så der er en chance for at de tager en eftermiddagslur også...
Fik du noget som helst ud af denne - nok lidt usammenhængende - smøre?