kronisk sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2010

Anonym trådstarter

tascia skriver:

har du prøvet på foreningens hjemmeside, der må uden tvivl være andre end dig der har haft de samme tanker og bekymringer...

Han fik sådan en fin grøn mappe nærmest samme dag som sygdommen blev konstateret!!! har du heller ikke været i patientskole hvor de fortæller om sygdommen og om kosten?

hjemmesiden den må jeg lige prøve har jeg faktisk ikke tænkt på mange tak

nej det har jeg ikke været har knap nok fået at vide hvad det var, hverken på sygehuset eller af min egen læge og har sagt at jeg synes det var for dårligt, hvorefter de bare siger at jeg jo bare skal leve som jeg plejer men begrænse alkohol og smøger, samt spise sundt og varieret. det skal så lige siges at jeg ikke ryger og drikker måske et glas vin eller 2 en gang om mdr.

men det med hjemmesiden vil jeg lige prøve

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2010

Anonym trådstarter

MoarJ skriver:

Jeg har en kronisk sygdom, som slet ikke har påvirket min graviditet for 1 år siden...

det var da dejligt

skønt at høre ...

Anmeld

15. april 2010

tascia

Anonym skriver:

nej det har jeg ikke været har knap nok fået at vide hvad det var, hverken på sygehuset eller af min egen læge og har sagt at jeg synes det var for dårligt, hvorefter de bare siger at jeg jo bare skal leve som jeg plejer men begrænse alkohol og smøger, samt spise sundt og varieret. det skal så lige siges at jeg ikke ryger og drikker måske et glas vin eller 2 en gang om mdr.

det er også korrekt at man stort set bare skal leve som hidtil, man kan vist godt mærke hvad man kan tåle eller ej

ved ikke om det er relevant for dig, men det kom bag på min mand, at man som chron patient ikke bør indtage treoer, ipren, ibuprofen etc. man skal holde sig til smertestillende med parcetamol! det betyder nu for ham, at han skal have noget smertestille fra lægen da panodil, pinex etc. slet ikke virker på ham.
Derudover skal han have en pinicilinkur med på ferie da en gang maveinfektion kan fremprovokerer et udbrud.

håber da for dig du hører mere fra sygehuset mht. patientskole etc. det da lidt vigtigt at man ved noget om sygdommen når nu man skal leve med det resten af livet

heæd og lykke med projekt baby

Anmeld

15. april 2010

tb

Anonym skriver:

det lyder lidt som da jeg fik konstateret min tarmsygdom for snart 5 år siden.. du skulle vel ikke bo i nordjylland  har dog ikke crohn, men colitis ulcerosa... fik os bare smidt i hovedet 'du har en tarmsygdom, men du skal bare leve som du plejer'.. det kan man jo ikke bruge til en dyt!! fik dog godt nok den der mappe, min er vist blå  jeg synes jeg har læst mig frem til deri at sygdommene ikke skulle spille nogen rolle i om man kan blive gravid.. og hvis sygdommen er i ro ved begyndelsen af graviditeten, så skulle den os gerne holde sig i ro.. jeg får så medicin og har fået det siden jeg fik konstateret sygdommen, men det er ikke noget der påvirker baby..

ja, jeg er jo så gravid nu  og har ikke mærket noget til sygdommen under graviditeten.. så det er dejligt.. jeg får så 2 ekstra scanninger, fordi de vil holde øje med om baby får nok næring pga sygdommen.. det gør hun  lægen sagde os at de havde ikke oplevet nogen endnu hvor baby ikke gjorde.. jeg fik en datter for 9 år siden uden problemer, men måtte godt nok igennem insemination og reagensglas denne gang før det lykkedes.. ved ikke om det kan skyldes sygdommen eller om det bare er alderen

det blev vist lidt langt.. hehe

kh tina

Anmeld

15. april 2010

Kløver

jeg har det ikke selv, men min mosters veninde har fået stomi, og hun har fået 2 dejlige tvillinge dørn, de fik dog hjælp til det, ved ikke om det var pga hendes sygdom i tamene

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

tascia skriver:

det er også korrekt at man stort set bare skal leve som hidtil, man kan vist godt mærke hvad man kan tåle eller ej

ved ikke om det er relevant for dig, men det kom bag på min mand, at man som chron patient ikke bør indtage treoer, ipren, ibuprofen etc. man skal holde sig til smertestillende med parcetamol! det betyder nu for ham, at han skal have noget smertestille fra lægen da panodil, pinex etc. slet ikke virker på ham.
Derudover skal han have en pinicilinkur med på ferie da en gang maveinfektion kan fremprovokerer et udbrud.

håber da for dig du hører mere fra sygehuset mht. patientskole etc. det da lidt vigtigt at man ved noget om sygdommen når nu man skal leve med det resten af livet

heæd og lykke med projekt baby

nej det vidste jeg godt nok ikke spiser ikke nogen smertestillende da jeg gerne vil holde mig væk fra al medicin.

nu har jeg haft sygdommen siden 2006 og har ingenting fået tilbudt går bare til kontrol en gang om året. så det tvivler jeg på i mit område men jeg kan efter jeg har snakket med min svigermor få min læge til at sende henvisningen til en anden by hvor de er mere inde i den slags sygdom.

men 1000 tak for dine svar det er dejligt at høre lidt forskelligt.

og 1000 tak håber det kommer til at gå som smurt med det hele

Anmeld

18. april 2010

Anonym trådstarter

tb skriver:

det lyder lidt som da jeg fik konstateret min tarmsygdom for snart 5 år siden.. du skulle vel ikke bo i nordjylland  har dog ikke crohn, men colitis ulcerosa... fik os bare smidt i hovedet 'du har en tarmsygdom, men du skal bare leve som du plejer'.. det kan man jo ikke bruge til en dyt!! fik dog godt nok den der mappe, min er vist blå  jeg synes jeg har læst mig frem til deri at sygdommene ikke skulle spille nogen rolle i om man kan blive gravid.. og hvis sygdommen er i ro ved begyndelsen af graviditeten, så skulle den os gerne holde sig i ro.. jeg får så medicin og har fået det siden jeg fik konstateret sygdommen, men det er ikke noget der påvirker baby..

ja, jeg er jo så gravid nu  og har ikke mærket noget til sygdommen under graviditeten.. så det er dejligt.. jeg får så 2 ekstra scanninger, fordi de vil holde øje med om baby får nok næring pga sygdommen.. det gør hun  lægen sagde os at de havde ikke oplevet nogen endnu hvor baby ikke gjorde.. jeg fik en datter for 9 år siden uden problemer, men måtte godt nok igennem insemination og reagensglas denne gang før det lykkedes.. ved ikke om det kan skyldes sygdommen eller om det bare er alderen

det blev vist lidt langt.. hehe

kh tina

føsrt stort tillykke med babyen

hvor dejligt.

ja det er lidt utroligt at man ikke får nogen oplysninger om hvad det er og hvad det gør eller kan gøre. det er jeg lidt trist over ikke at have fået men nu ved jeg at hvis der bliver noget med min mave igen kontakter jeg lægen og får henvisning til skejby istedet for.

nej bor ikke i nordjylland

Anmeld

18. april 2010

Tvilling

Hej...

Min veninde har MBC og hun har valgt helt konsekvent at spise efter sygdommen. Det er noget foruroligende at hører at du bare skal leve sundt.??

Hun har læst sig til på nettet at hun skal undgå gluten og lactose og begrænse en MASSE ting. Hun har ingen tilfælde haft overhovedet siden hun er startet på dette. Hun har tillige med fået stor ros fra overlægen omkring dette, får at gøre som hun gør. Og hun får intet medicin for det.

Det eneste hun har sagt omkring graviditet og MBC er at de tilfælde de kan give skulle efter læge udsagn være det samme som en fødsel....

Jeg lider selv af lavt stofskifte og alle kroniske sygdomme skal jo være under observation ved en graviditet. Da en graviditet har mange forskellige symp på kroppen. Og jeg kunne da forstille mig, uden at være specilist på din sygdom. At du helt sikker også skal følges, da dine tarme jo bliver flyttet noget rundt på ved en graviditet.

Held og lykke

mvh Tvilling

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.