kronisk sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.382 visninger
27 svar
0 synes godt om
3. april 2010

Anonym trådstarter

hej i skønne damer

jeg vil høre om der er nogen af jer der har en kronisk sygdom, og om hvordan det har påvirket jeres graviditet.

jeg spørger da jeg selv har fået konstateret Morbus crohn (kronsik betændelse i tarmene)

og har mødt nogen der har fortalt at det kan være svært at blive gravid altså at holde på barnet og at man kan få mange gener under graviditeten som bylder, forhøjet infektionstal, som kan medføre operation under graviditetn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2010

Anonym trådstarter

hov blev ikke helt færdig

det har gjort mig meget nervøs da vi gerne vil igang sidst på året med projekt baby.

håber på nogle gode råd

Anmeld

3. april 2010

Halbschön

Anonym skriver:

hej i skønne damer

jeg vil høre om der er nogen af jer der har en kronisk sygdom, og om hvordan det har påvirket jeres graviditet.

jeg spørger da jeg selv har fået konstateret Morbus crohn (kronsik betændelse i tarmene)

og har mødt nogen der har fortalt at det kan være svært at blive gravid altså at holde på barnet og at man kan få mange gener under graviditeten som bylder, forhøjet infektionstal, som kan medføre operation under graviditetn.

Hejsa,

jeg har det ikke selv men min kusine har det, og har tidligere haft stomi og været igennem flere operationer... Hun er nu meget høj gravid og skal have pks om 11 dage.. Grunden til at hun skal have pks er at hun har været igennem så mange operationer, og at hun har haft stomi.. Så det har som sådan ikkenoget med sygdommen at gøre..

Hun har ikke haft komplikationer igennem graviditeten

Anmeld

3. april 2010

Vial

Jeg er født med en misdannelse i maven. Har gennemgået et utal af operationer i tarme og indvolde. Det har givet en del arvæv på blandt andet tarmene.

Da jeg blev gravid, så var der nogle læger, der råbte vagt i gevær, da tarmene er noget usmidige pga arvæv. Derfor kunne det give tarmslyng med dertil hørende operation under graviditet.

Det sammenlignes lidt med Crohn, da disse patienter også kan have nogle usmidige tarme pga arvæv (grundet betændelsestilstanden).

Jeg har læst mig til, at man skal holde sig til korte fibre, når man er gravid. Dvs. blendede grøntsager og frugt. Det vil forhindre forstoppelse og vil skåne tarme for det arbejde de skal på, når man spiser lange fibre. De tager lang tid at fordøje - noget der normalt er godt for tarmsystemet. Dog knap så godt, når de i forvejen er lidt presset.

Senere hen i min graviditet har jeg mødt fødselslæge (en overlæge på Riget, som er knivsskarp), som har aflbæst alarmen. Han siger, at patenter med arvæv i og omkring tarmene klarer graviditet forbavsende godt. Vores indvolde er meget mere elastiske og samarbejdsvillige end mange tror.

Jeg fortalte ham, at jeg havde talt med mavekirurg om det, og til det sagde han, at en mavekirurg ikke ser alle de gravide patienter med tarmbesvær, som klarer sig godt - derfor den holdning

Anmeld

3. april 2010

Vial

PS: Jeg er nu næsten halvvejs i graviditet og har IKKE haft problemer. Måske lidt flere ligamentsmerter (svært at sige, om de ville være lige så voldsomme uden tarmproblemer). Det siger lægen kan skyldes, at tarmene er lidt "klistrede" og rykker sig med lidt mere besvær. Rykker sig, det gør de dog.

Anmeld

3. april 2010

Anonym trådstarter

Renée88 skriver:

Hejsa,

jeg har det ikke selv men min kusine har det, og har tidligere haft stomi og været igennem flere operationer... Hun er nu meget høj gravid og skal have pks om 11 dage.. Grunden til at hun skal have pks er at hun har været igennem så mange operationer, og at hun har haft stomi.. Så det har som sådan ikkenoget med sygdommen at gøre..

Hun har ikke haft komplikationer igennem graviditeten

okay

men stomi har meget med sygdommen at gøre da man ved meget betændelse i tarmen går ind og fjerner et sykke og i nogle tilfælde får man stomi.

men dejlig at høre hun ingen komplikationer havde under

tak for svaret det hjælper lidt på nervøsiteten

Anmeld

3. april 2010

Anonym trådstarter

KaMa skriver:

Jeg er født med en misdannelse i maven. Har gennemgået et utal af operationer i tarme og indvolde. Det har givet en del arvæv på blandt andet tarmene.

Da jeg blev gravid, så var der nogle læger, der råbte vagt i gevær, da tarmene er noget usmidige pga arvæv. Derfor kunne det give tarmslyng med dertil hørende operation under graviditet.

Det sammenlignes lidt med Crohn, da disse patienter også kan have nogle usmidige tarme pga arvæv (grundet betændelsestilstanden).

Jeg har læst mig til, at man skal holde sig til korte fibre, når man er gravid. Dvs. blendede grøntsager og frugt. Det vil forhindre forstoppelse og vil skåne tarme for det arbejde de skal på, når man spiser lange fibre. De tager lang tid at fordøje - noget der normalt er godt for tarmsystemet. Dog knap så godt, når de i forvejen er lidt presset.

Senere hen i min graviditet har jeg mødt fødselslæge (en overlæge på Riget, som er knivsskarp), som har aflbæst alarmen. Han siger, at patenter med arvæv i og omkring tarmene klarer graviditet forbavsende godt. Vores indvolde er meget mere elastiske og samarbejdsvillige end mange tror.

Jeg fortalte ham, at jeg havde talt med mavekirurg om det, og til det sagde han, at en mavekirurg ikke ser alle de gravide patienter med tarmbesvær, som klarer sig godt - derfor den holdning

det lyder også som en stor tur med maven

jeg er glad for at høre at det kan lade sig gøre, blir nemlig så nervøs når jeg får fortalt at den ene og den anden har frivilligt aborteret rigtig mange gang, pga sygdommen.

mit er ikke så slemt men ved det pludselig kan blive det.

men STORT tillykke med de dejlige bebser

Anmeld

3. april 2010

Halbschön

Anonym skriver:

okay

men stomi har meget med sygdommen at gøre da man ved meget betændelse i tarmen går ind og fjerner et sykke og i nogle tilfælde får man stomi.

men dejlig at høre hun ingen komplikationer havde under

tak for svaret det hjælper lidt på nervøsiteten

Nåhh ja ja, det ved jeg godt... Men at hun skal have pks har ikke noget at gøre med at hun har Mb. Chron

Anmeld

3. april 2010

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

hej i skønne damer

Både min bror og hans kone har morbus chron. De havde svært ved at blive gravide, men det var nok ligeså meget fordi hun stressede. Der var ingen problemer i graviditeten første gang. Hun har så siden haft en sa i uge 7, men det kan jo være af mange ting.

Har du snakket med foreningen? Hvad siger de?

Anmeld

3. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Trissemusen har det og har fået en dejlig skøn lille Laura prøv at spørge hende. Hun er min veninde og jeg syntes altså ikke hun har snakket noget om at det var specielt slemt med sygdommen under graviditeten. Men hun havde nogen smerter, der føltes mere underlige end de plejer... mm også tog hun joikke rigtig smertestillende, mens hun var gravid.

Så altså - Trissemusen ved jeg det jo i hvertfald

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.