Jeg er født med en misdannelse i maven. Har gennemgået et utal af operationer i tarme og indvolde. Det har givet en del arvæv på blandt andet tarmene.
Da jeg blev gravid, så var der nogle læger, der råbte vagt i gevær, da tarmene er noget usmidige pga arvæv. Derfor kunne det give tarmslyng med dertil hørende operation under graviditet.
Det sammenlignes lidt med Crohn, da disse patienter også kan have nogle usmidige tarme pga arvæv (grundet betændelsestilstanden).
Jeg har læst mig til, at man skal holde sig til korte fibre, når man er gravid. Dvs. blendede grøntsager og frugt. Det vil forhindre forstoppelse og vil skåne tarme for det arbejde de skal på, når man spiser lange fibre. De tager lang tid at fordøje - noget der normalt er godt for tarmsystemet. Dog knap så godt, når de i forvejen er lidt presset.
Senere hen i min graviditet har jeg mødt fødselslæge (en overlæge på Riget, som er knivsskarp), som har aflbæst alarmen. Han siger, at patenter med arvæv i og omkring tarmene klarer graviditet forbavsende godt. Vores indvolde er meget mere elastiske og samarbejdsvillige end mange tror.
Jeg fortalte ham, at jeg havde talt med mavekirurg om det, og til det sagde han, at en mavekirurg ikke ser alle de gravide patienter med tarmbesvær, som klarer sig godt - derfor den holdning 
Anmeld