Hjælp til kager! (lidt lang)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. april 2010

Gellan

louise4060 skriver:

laget skal være så tykt at det er det eneste du kan se hehe

Ok, så blev det problem løst havde nemlig kun et meget tyndt lag Men tak for hjælpen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2010

otlitrom

Gellan skriver:

Ok Og skal fløden koge lidt? Eller skal jeg undgå det så vidt som muligt? Til dagen efter? Så må jeg prøve det jeg ventede kun i 2 timer

Jeg brugte også vand og pensel, men troede, at der fandtes en bedre måde

Fløden behøver ikke små-koge.. Den skal bare være lun, så chokoladen smelter... Stille og roligt.. Så kan man røre den ud! Dét gør også at den er hurtigere om at køle ned og hurtigere kan piskes

Anmeld

2. april 2010

Gellan

kitty skriver:

Fløden behøver ikke små-koge.. Den skal bare være lun, så chokoladen smelter... Stille og roligt.. Så kan man røre den ud! Dét gør også at den er hurtigere om at køle ned og hurtigere kan piskes

Ok, mange tak for hjælpen

Anmeld

2. april 2010

birgitte

lige med hensyn til at lime figurer fast så bruger jeg gerne en god tyk glasur lavet af æggehvide og flormelis. put det i en lille plaspose og lav et lille hul i en af spidserne så du kan trykke små mængder ud af gangen, jeg synes personligt at det midsker risikoen for at pyntet glider af kagen igen men det er nok en smagssag

man kan også købe tyloselim hos kagebutikken.dk det er også fint at bruge f.eks når man skal lime en lille bitte prik fast i midten af en lille blomst. så bruger jeg det på en pensel så er det nemt at dosere.

-Birgitte

Anmeld

2. april 2010

mariamiss6

Gellan skriver:

halløj derude alle kageeksperter

I onsdags prøvede jeg så at lave min første mmf kage, men øv! Der var intet der ville det samme som jeg ville. Havde planer om at lave en med tobleronecreme og en med daimcreme (begge kager i lille størrelse, da det kun var et eksperiment), men jeg prøvede at lave dem begge to, to gange! Det endte så med, at jeg måtte bruge almindelig kagevaniljecreme Jeg læste mig til to forskellige fremgangsmåder til cremene: 1: Smelte chokoladen sammen med fløden, 2: smelte chokoladen først, køle af, piske fløden og så blande dem sammen. 1: Ville bare ikke piskes stiv, prøvede længe, 2: chokoladen var ikke til at piske i fløden, da den var blevet helt hård igen.

Hvad har jeg gjort forkert?

Og mmf var helt urimelig svær at lave, den sad fast alle steder, selv om jeg gjorde præcis som opskriften sagde... Nå, men jeg fik den så rullet ud, det gik uden nogen problemer Men, dagen after var vaniljecremen kommet i kontakt med mmf'en og den var "smeltet"... Hvordan kan jeg undgå det?

Og liige et spørgsmål til: Hvordan får i pynten til at sidde og hænge på plads?

På forhånd tak

Hejsa....

næste gang du skal lave chokolade creme til fyld, for eksempel toblerone cremen... Så skal du smelte cremen sammen dagen før eller mindst et ½ døgn før du har tænkt dig at piske den sammen... Brug opskriften hvor du smelter chokoladen sammen med fløde, stil det på køl, og pisk så tidligst efter 4 timer. Den kan kun blive stiv hvis den er GENNEM-kold....

For at undgå at MMF'en smelter, så SKAL du smøre din kage op, med en smørcreme, og hele kagen skal være dækket, sådan at fyldet i din kage ikke slipper ud og rører ved MMF'en. Dette får også din MMF til at hænge ordentligt fast på kagen....

Når du laver pynt, og vil sætte på din kage, kan du "lime" det på med sparsom mængde vand, eller med æggehvider.

Det var vidst svar på alle dine spørgsmål, og jeg undskylder hvis du har fået det hele at vide en gang før, jeg gad ikke lige læse de svar du har fået før

hilsen dovenlars

Anmeld

2. april 2010

Gellan

mariamiss6 skriver:

Hejsa....

næste gang du skal lave chokolade creme til fyld, for eksempel toblerone cremen... Så skal du smelte cremen sammen dagen før eller mindst et ½ døgn før du har tænkt dig at piske den sammen... Brug opskriften hvor du smelter chokoladen sammen med fløde, stil det på køl, og pisk så tidligst efter 4 timer. Den kan kun blive stiv hvis den er GENNEM-kold....

For at undgå at MMF'en smelter, så SKAL du smøre din kage op, med en smørcreme, og hele kagen skal være dækket, sådan at fyldet i din kage ikke slipper ud og rører ved MMF'en. Dette får også din MMF til at hænge ordentligt fast på kagen....

Når du laver pynt, og vil sætte på din kage, kan du "lime" det på med sparsom mængde vand, eller med æggehvider.

Det var vidst svar på alle dine spørgsmål, og jeg undskylder hvis du har fået det hele at vide en gang før, jeg gad ikke lige læse de svar du har fået før

hilsen dovenlars

Mange tak for hjælpen Så må jeg prøve at lave den en gang til

Anmeld

2. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså - Jeg kan se du har fået nogen gode råd fra de andre, men ejg vil alligevel lige give mine erfaringer med på vejen og det.

Hvis du fx ser Det søde liv på dr mandag kl. 1930. Hun er PRAGTFULD og super proff. Har super gode fif's. Når hun laver choko-cremer, som vi gør, så snupper hun altid lige 3-4 blade smeltet husblas i... Det skulle gøre det ekstra godt. Og nemmere at piske stift - Jeg har ikke selv forsøgt med det endnu, syntes heller ikke, det har været så nødvændigt, hvis fløde-massen har været HELT kold inden. OG - meget vigtigt, så siger hun at fløde+choko IKKE må koge... Selvom jeg har gjort det hver gang. Det ødelægger chokoladestrukturen. Så det vil jeg lade være med i fremtiden. Lige varme fløden op til under kogepunktet og i med stykker af choko og lade det smelte langsomt.

Mht. mmf'en, så skal smør-cremes laget ikke nødvændigvis være tykt, da det er lidt ulækkert, men det er meget vigtigt at 'lukke' for de fugtige lag mellem kagen. Så smør den hellere op af 2-3 omgange, der hvor det er fugtigt, så er det nemmere.

Håber det lykkes næste gang

Anmeld

6. april 2010

Gellan

Zafir skriver:

Altså - Jeg kan se du har fået nogen gode råd fra de andre, men ejg vil alligevel lige give mine erfaringer med på vejen og det.

Hvis du fx ser Det søde liv på dr mandag kl. 1930. Hun er PRAGTFULD og super proff. Har super gode fif's. Når hun laver choko-cremer, som vi gør, så snupper hun altid lige 3-4 blade smeltet husblas i... Det skulle gøre det ekstra godt. Og nemmere at piske stift - Jeg har ikke selv forsøgt med det endnu, syntes heller ikke, det har været så nødvændigt, hvis fløde-massen har været HELT kold inden. OG - meget vigtigt, så siger hun at fløde+choko IKKE må koge... Selvom jeg har gjort det hver gang. Det ødelægger chokoladestrukturen. Så det vil jeg lade være med i fremtiden. Lige varme fløden op til under kogepunktet og i med stykker af choko og lade det smelte langsomt.

Mht. mmf'en, så skal smør-cremes laget ikke nødvændigvis være tykt, da det er lidt ulækkert, men det er meget vigtigt at 'lukke' for de fugtige lag mellem kagen. Så smør den hellere op af 2-3 omgange, der hvor det er fugtigt, så er det nemmere.

Håber det lykkes næste gang

Mange tak for de gode råd Har ikke set det program, men må vist hellere se, hvilke gode råd jeg kan få derfra

endnu engang tak Nu håber jeg, at den næste kage bliver en succes

Anmeld

6. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Gellan skriver:

Mange tak for de gode råd Har ikke set det program, men må vist hellere se, hvilke gode råd jeg kan få derfra

endnu engang tak Nu håber jeg, at den næste kage bliver en succes

Man kan også se det på dr.dk

Anmeld

6. april 2010

Gellan

Zafir skriver:

Man kan også se det på dr.dk

ok, mange tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.