Vi kan kun blive enige om at lønningerne er alt for dårlige i det offentlige
Jeg kan godt forstå du føler dig snydt da det er en lang udd . Jeg har den 1 årige ssh
Arb 35 timer pr uge kun dagtimer .. Jeg har 23000 kr før skat og 17000 udbetalt ca da jeg får nogle skattefrie km penge ,, Min løn er ikke langt fra din og det er sgu for dårligt 
Løn er jo virkelig en underlig størrelse, og min holdning er, at man skal passe på med at sammenligne, fordi der er så mange ting, der spiller ind. Som flere andre også skriver, så er det jo indholdet af jobbet, der er afgørende. Lønnen, jobmuligheder, arbejdstider og arbejdsindholdet er jo altsammen forhold, der i større eller mindre grad spillede ind, da vi valgte uddannelses- eller arbejdsområde.
For mit eget vedkommende så er jeg jurist på sidste løntrin inden for Justitsministeriets område og tjener ca. 33.500 kr. (inklusiv et personligt tillæg på 1500).
Som advokat ville jeg kunne tjene næsten det dobbelte af, hvad jeg tjener nu, men der ville jeg så formentlig også skulle arbejde næsten dobbelt så mange timer
Jeg kan lige tilføje, at startlønnen for en jurist i staten er 23.770 kr. Hertil kommer et rådighedstillæg (der er det eneste tillæg, en gennemsnits nyuddannet jurist får ved den første ansættelse) på 3.025 kr. Denne løn stiger så efter overenskomsten hvert år efter to års ansættelse. Og det er jo så efter 5 års universitetsstudier
Som jeg startede med at skrive, så er lønnen jo kun et delaspekt, men jeg synes, at det er et godt betalt job (selvom det måske ikke helt så meget, som de fleste folk går rundt og tror, at en jurist får.
Tina
Anmeld