Kamelia skriver:
Ja herhjemme har vi et dilemma. Min mand mener at børnene skal spise en vis mængde af maden også selv om de ikke kan lide den, for de skal lære at spise det samme som os.
Jeg mener at de skal smage på maden, for vi skal alle prøve før vi kan udtale os om hvorvidt vi kan lide den, men jeg mener ikke at der skal tvinges en vis mængde ned. Er det helt uspiseligt i deres verden, må de spise en rugbrødsmad.
Jeg gider ikke at børnene går sulten i seng, for det bliver bare et problem i løbet af natten, jeg slet ikke gider!!
Jeg er selv opvokset med at maden skulle spises ligegyldigt hvad. Jeg husker at jeg og min bror sad i køkkenet længe efter aftensmaden var slut og stirrede på den kogte tunge med væmmelse og rædsel. "I bliver bare siddende til I er færdige"!
Jeg husker også hvor gyseligt det var når vi fik stegt dåsetorskerogn og jeg måtte sidde der og tvinge det ned med mælk, en mælk der blev rationeret da mine forældre ikke ville have at jeg skyllede det ned. Jeg husker de gange jeg måtte løbe på toilettet fordi det bare IKKE ville blive dernede og jeg husker fornemmelsen ved bordet når man fik det op i munden igen......ja undskyld.
Men hvad lærte jeg????? At holde af stegt dåsetorskerogn?? At det de voksne synes var vidunderligt også VAR vidunderligt??? NEJ jeg lærte at mine forældre havde magten og jeg pinedød var nød til at tvinge det skidt ned, som jeg hadede som pesten. Og INGEN INGEN idag kunne få mig til at nærme mig stegt torskerogn, stegte sild, kogt tunge osv osv der var min rædsel som barn!!
Så HVAD er ideen med at mene at børn skal spise en vis mængde af mad der måske ikke lige er børnevenligt?? Hjælp mig med at forstå det, så jeg måske kan forstå min mand, for vi er bare ikke enige her!
I aften handlede det om fiskelasagne, som også indeholdte spinat! Det var kraftigt/stærkt i smagen og jeg mener jo at børns smagsløg er på et niveau vi kun kan drømme om, derfor det der smager kraftigt for mig er en eksplosion for et barn!
Hvad mener I?
Kamelia
Jeg har det lige som dig...Jeg mener at de skal smage det hele, men hvis de virkelig ikke bryder sig om det, så skal de ikke spise det og kan få rugbrød i stedet