Spise op.....eller smage på maden.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2010

Honningblomst

gabriellasmor skriver:

hov og vi spiser hellere ikke op, hvor umoralsk det end er. ingen skal tvinges mere mætte

Det gør vi da heller ikke.. synes faktisk det er frastødende hvis mennesker sidder der og presser noget ned som ikke de har brug for eller når de er mætte...spis til man ikke kan mere og så slut..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2010

Cris

Jeg synes ikke, at man skal fokusere så meget på maden. De er jo BØRN og ikke robotter som kan lære alt, hvad vi "installere"! Jeg synes, at de skal smage ellers må de spise noget andet. Og børnene ændrer sig hele tiden og det som ikke kan lide i dag, elsker de det måske om noget tid. Ellers må du siger til din mand, at jeg inviterer ham at spise tyr testikler eller lammehjerne hos mig og han skal spise ALT for han skal altså lære, at man skal spise det hele!!!!   Så der er også nogle ting som børnene ikke har lyst til at spise og jeg synes ikke, at man skal lave maden til en diskussion.

I aften har min søn faktisk spist en portion salat, altså sådan en iceberg salat. For nogle uger siden ville han overhovedet ikke røre på den. Og det er fint. Men vi spiste det. I aften sagde han pludseligt, at han ville have noget salat sammen med kartofflerner. Så har jeg givet ham meget lidt, men han spiste det hele! Så fik han mere og mere og spiste faktisk en pæn portion kartofler med salat. Tja, det kan være at efter nogle uger vil han ikke længer spise den...

Anmeld

12. marts 2010

BinaMor

Eva skriver:

Her får mine børn også mad når de er sultne også inden sengetid...så længe det er mig som voksen der bestemmer at de skal spise på et givent tidspunkt, så får de altså også noget hvis det er sådan at de ikke var sultne lige da jeg bestemte det...når det er weekend eller ferie her, så spiser vi kun når vi er sultne og ikke på faste tider...lige efter mit temperament.. så her er jeg endnu ikke stoppet med at lade dem få mad når de er sultne og jeg vil dælme også gerne selv spise når jeg er sulten. Er de ikke sultne feks om morgenen, jamen så skal de da ikke spise...

Nå, ville bare sige at for mine børn er der døgnet rundt fri bar med havregrdø/gryn, rugbrød eller frugt....

ja jeg forstår altså heller ikke det er med bestemte rytmer med alle ting jo hendes søvn ofte men udover det. jeg bliver tit kaldt "en mor der forkæler"( )fordi jeg bla. samsover, langtidsammede og ikke er bestemt med hendes mad. feks at hun alle dage har måttet spise selv (og ikke nødveningvis på en stol med hagesmæk og underlag) hvorend det nu har svinet.

jeg syntes det er synd at mange folk tror der er en bestemt form for hvordan man opdrager børn mht spisning. det kan give mange mave knep imo.

og min unge er ikke værre end andres fordi hun må spise havregryn i sofaen. hehehehh..

Anmeld

12. marts 2010

Honningblomst

gabriellasmor skriver:

ja jeg forstår altså heller ikke det er med bestemte rytmer med alle ting jo hendes søvn ofte men udover det. jeg bliver tit kaldt "en mor der forkæler"( )fordi jeg bla. samsover, langtidsammede og ikke er bestemt med hendes mad. feks at hun alle dage har måttet spise selv (og ikke nødveningvis på en stol med hagesmæk og underlag) hvorend det nu har svinet.

jeg syntes det er synd at mange folk tror der er en bestemt form for hvordan man opdrager børn mht spisning. det kan give mange mave knep imo.

og min unge er ikke værre end andres fordi hun må spise havregryn i sofaen. hehehehh..

Kan slet ikek forstå det er at forkæle at lytte til børnene og sætte sig ind i deres intentioner, udvikling osv..

Jeg er præcis som dig med det du nævner og jeg er sikker på det er måden..

Anmeld

12. marts 2010

TbCp

Forøvrigt.... vi siger heller ikke til Liva at hun skal smage eller lign.... vi har opdaget at hvis vi bare spiser, snakker om at det smager godt og bare hygger os så smager hun oftere på det hun har på tallerkenen end hvis vi siger "smag nu" eller noget i den dur.
Hvis hun ikke vil spise det gør vi heller ikke et stort nummer ud af det

Og så hjælper det altid hvis hun får "voksen" tallerken og "voksen" bestik

Anmeld

13. marts 2010

Mira0911

Macaab skriver:

Herhjemme gælder reglen, at har man smagt så må man gerne levne...

Det samme her...

Anmeld

13. marts 2010

LotteGabriella

Kamelia skriver:

Ja herhjemme har vi et dilemma. Min mand mener at børnene skal spise en vis mængde af maden også selv om de ikke kan lide den, for de skal lære at spise det samme som os.

Jeg mener at de skal smage på maden, for vi skal alle prøve før vi kan udtale os om hvorvidt vi kan lide den, men jeg mener ikke at der skal tvinges en vis mængde ned. Er det helt uspiseligt i deres verden, må de spise en rugbrødsmad.

Jeg gider ikke at børnene går sulten i seng, for det bliver bare et problem i løbet af natten, jeg slet ikke gider!!

Jeg er selv opvokset med at maden skulle spises ligegyldigt hvad. Jeg husker at jeg og min bror sad i køkkenet længe efter aftensmaden var slut og stirrede på den kogte tunge med væmmelse og rædsel. "I bliver bare siddende til I er færdige"!

Jeg husker også hvor gyseligt det var når vi fik stegt dåsetorskerogn og jeg måtte sidde der og tvinge det ned med mælk, en mælk der blev rationeret da mine forældre ikke ville have at jeg skyllede det ned. Jeg husker de gange jeg måtte løbe på toilettet fordi det bare IKKE ville blive dernede og jeg husker fornemmelsen ved bordet når man fik det op i munden igen......ja undskyld.

Men hvad lærte jeg????? At holde af stegt dåsetorskerogn?? At det de voksne synes var vidunderligt også VAR vidunderligt??? NEJ jeg lærte at mine forældre havde magten og jeg pinedød var nød til at tvinge det skidt ned, som jeg hadede som pesten. Og INGEN INGEN idag kunne få mig til at nærme mig stegt torskerogn, stegte sild, kogt tunge osv osv der var min rædsel som barn!!

Så HVAD er ideen med at mene at børn skal spise en vis mængde af mad der måske ikke lige er børnevenligt?? Hjælp mig med at forstå det, så jeg måske kan forstå min mand, for vi er bare ikke enige her!

I aften handlede det om fiskelasagne, som også indeholdte spinat! Det var kraftigt/stærkt i smagen og jeg mener jo at børns smagsløg er på et niveau vi kun kan drømme om, derfor det der smager kraftigt for mig er en eksplosion for et barn!

Hvad mener I?

Kamelia

Jeg har det lige som dig...Jeg mener at de skal smage det hele, men hvis de virkelig ikke bryder sig om det, så skal de ikke spise det og kan få rugbrød i stedet

Anmeld

13. marts 2010

Bondepigen

Jeg synes Emma skal smage på maden, bare en lille bid, men nogle gange har hun bare ikke lyst til at spise, og det er ok. Jeg tror det har den modsatte effekt, hvis man tvinger dem. Og jeg var selv enormt kræsen som barn, og det er ikke rart, hvis man bare er ved at kaste op af det.

Hun bliver dog ikke tilbudt noget andet lige med det samme, men i hvert fald inden hun skal i seng, men det er heller ikke altid hun gider have noget der... Det har jeg det rigtig skidt med, især hvis hun ikke rigtig har spist noget som helst i løbet af dagen. Men alle har jo perioder, hvor man bare ikke spiser ret meget.

Min læge siger i øvrigt osse, at man endelig ikke må tvinge børn til at spise! Det sagde hun, fordi Emma havde fået et knæk på sin kurve, hvor hun ikke havde taget på siden oktober. Hun sagde at vi skulle give hende vand til måltiderne og mælk mellem måltiderne... fordi hun drikker så meget mælk, når hun skal spise, at det mætter for meget... Det hjalp faktisk en overgang.

Held og lykke med det hele!

Anmeld

13. marts 2010

Christinahr

Jeg er vokset op med samme madritual som dig og det skal mine børn ikke igennem.

Hvis man har smagt en bid af maden og ikke kan lide det eller hvad problemet nu er, kan man altid få en rugbrødsmad eller en portion havregryn. Specielt når vi får noget sammenkogt/blandet er den store ikke just interesseret og jeg vil hellere have hun går mæt fra bordet end hun bliver ked og ikke får mad.

Det virker rigtig godt og hun spiser da også gradvist lidt flere ting, men jeg ved hun går mæt fra bordet hver dag.

Anmeld

13. marts 2010

Mor.sander

Siber skriver:

Her hjemme skal man smage på maden. Man skal smage på maden, for ellers ved de ikke om de kan lide det eller ej. Dette gælder hver gang, selvom de før har sagt at de ikke kunne lide det, så skal de smage igen. Tænk nu hvis smagsløgene havde ændret sig. Men når de smager er jeg ligeglad med om det kommer ned i maven eller ej. De får det samme som os, og jeg sørger for at der er noget jeg ved de godt kan lide.

Vi tvinger dem ikke til at spise op, jeg tror på at de spiser hvis de er sultne og er de det ikke ja, så fred være med det. De sover hele natten og har altid gjort det, her bliver det ikke tilbudt andet mad, end det der er på bordet (da jeg ved de kan lide kartofler,ris el pasta)

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv, for sådan er det også her hjemme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.