Spise op.....eller smage på maden.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2010

BK

Altså nu servere jeg somregel mad børnene kan lide... Til alt held elsker mine børn både kartofler og pasta... Sønnen spiser også kød, hvilket datteren ikke gør så meget... Men jeg har det sådan at de kan spise hvad der kommer på bordet ellers kan de undvære...

Derfor ender min datter tit med kun at få kartofler til aftensmad... Og sønnikke spiser alt...

Men som sagt de kan spise hvad jeg servere eller undvære...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2010

BinaMor

hvis gabriella ikke vil spise af aftensmaden af den ene eller anden grund laver jeg mad til hende inden sengetid. typisk havregrød eller andet jeg ved hun kan lide...  forkert? nææ det sys jeg ikke. slet ikke når hun er så lille. og jeg vil/kan ikke tvinge hende.

ved ikke hvordan det blir når hun er ældre. men der vil jeg nok lave et sundt alternativ senere som jeg ved hun kan lide hvis hun nægter.

men blev også selv tvunget derhjemme. også til "gule ærter"

Anmeld

12. marts 2010

lonemus

Macaab skriver:

Herhjemme gælder reglen, at har man smagt så må man gerne levne...

Samme her

Anmeld

12. marts 2010

BinaMor

hov og vi spiser hellere ikke op, hvor umoralsk det end er. ingen skal tvinges mere mætte

Anmeld

12. marts 2010

Vingummien

Kamelia skriver:

Ja herhjemme har vi et dilemma. Min mand mener at børnene skal spise en vis mængde af maden også selv om de ikke kan lide den, for de skal lære at spise det samme som os.

Jeg mener at de skal smage på maden, for vi skal alle prøve før vi kan udtale os om hvorvidt vi kan lide den, men jeg mener ikke at der skal tvinges en vis mængde ned. Er det helt uspiseligt i deres verden, må de spise en rugbrødsmad.

Jeg gider ikke at børnene går sulten i seng, for det bliver bare et problem i løbet af natten, jeg slet ikke gider!!

Jeg er selv opvokset med at maden skulle spises ligegyldigt hvad. Jeg husker at jeg og min bror sad i køkkenet længe efter aftensmaden var slut og stirrede på den kogte tunge med væmmelse og rædsel. "I bliver bare siddende til I er færdige"!

Jeg husker også hvor gyseligt det var når vi fik stegt dåsetorskerogn og jeg måtte sidde der og tvinge det ned med mælk, en mælk der blev rationeret da mine forældre ikke ville have at jeg skyllede det ned. Jeg husker de gange jeg måtte løbe på toilettet fordi det bare IKKE ville blive dernede og jeg husker fornemmelsen ved bordet når man fik det op i munden igen......ja undskyld.

Men hvad lærte jeg????? At holde af stegt dåsetorskerogn?? At det de voksne synes var vidunderligt også VAR vidunderligt??? NEJ jeg lærte at mine forældre havde magten og jeg pinedød var nød til at tvinge det skidt ned, som jeg hadede som pesten. Og INGEN INGEN idag kunne få mig til at nærme mig stegt torskerogn, stegte sild, kogt tunge osv osv der var min rædsel som barn!!

Så HVAD er ideen med at mene at børn skal spise en vis mængde af mad der måske ikke lige er børnevenligt?? Hjælp mig med at forstå det, så jeg måske kan forstå min mand, for vi er bare ikke enige her!

I aften handlede det om fiskelasagne, som også indeholdte spinat! Det var kraftigt/stærkt i smagen og jeg mener jo at børns smagsløg er på et niveau vi kun kan drømme om, derfor det der smager kraftigt for mig er en eksplosion for et barn!

Hvad mener I?

Kamelia

Hvis børn tvinges til at spise kan de faktisk stoppe helt med det, kan ikke helt huske hvad det er man kalder det. Og hvor gamle børn skal være for det, eller om det kun er de små. Men man skal passe på med det, for kan få en helt anden indflydelse på det end det han regner med der sker.

Herhjemme får Emil (1år 19mdr) det samme som os og kan han ikke lide det får han tilbudt en banan hvis jeg ved at han har spist godt i vuggestuen og i løbet af dagen for så kan det være det mætter stadig.

Hvis han ikke har spist det vilde i løbet af smøre jeg en rugbrød som han kan spise hvis det er.

Har prøvet at ligge ham i seng hvor han har sagt nej til alle 3 ting og han har sovet hele natten.

Er bedre at tilbyde dem det mad de ikke kan lide flere gange end at tvinge dem til at spise det første gang.

Anmeld

12. marts 2010

Honningblomst

Her får mine børn også mad når de er sultne også inden sengetid...så længe det er mig som voksen der bestemmer at de skal spise på et givent tidspunkt, så får de altså også noget hvis det er sådan at de ikke var sultne lige da jeg bestemte det...når det er weekend eller ferie her, så spiser vi kun når vi er sultne og ikke på faste tider...lige efter mit temperament.. så her er jeg endnu ikke stoppet med at lade dem få mad når de er sultne og jeg vil dælme også gerne selv spise når jeg er sulten. Er de ikke sultne feks om morgenen, jamen så skal de da ikke spise...

Nå, ville bare sige at for mine børn er der døgnet rundt fri bar med havregrdø/gryn, rugbrød eller frugt....

gabriellasmor skriver:

hvis gabriella ikke vil spise af aftensmaden af den ene eller anden grund laver jeg mad til hende inden sengetid. typisk havregrød eller andet jeg ved hun kan lide...  forkert? nææ det sys jeg ikke. slet ikke når hun er så lille. og jeg vil/kan ikke tvinge hende.

ved ikke hvordan det blir når hun er ældre. men der vil jeg nok lave et sundt alternativ senere som jeg ved hun kan lide hvis hun nægter.

men blev også selv tvunget derhjemme. også til "gule ærter"

Anmeld

12. marts 2010

ekzunz

Eva skriver:

Så meget det samme her...der er forskel på dage, på børn, på maden, på energien osv...her er der ingen faste retningslinier, ligesom så meget andet med mennesker, så er det en vurdering fra gang til gang.. hvad og hvordan det gøres...og jeg vil heller ikke smage på alt, føj...

Mad skal bare ikke været et problem, for så bliver det det først - mener jeg. Vi tager det forholdsvis afslappet.....

I øjeblikket spiser de små også leverpostejsmadder til morgenmad - men rugbrød er jo sundt og godt, så det er altså helt fint med mig - det er ihvertfald bedre end da det var fiskefrikadeller med remoulade - det er ikke en lugt jeg kan anbefale omkring kl. 07.

Anmeld

12. marts 2010

Siber

Her hjemme skal man smage på maden. Man skal smage på maden, for ellers ved de ikke om de kan lide det eller ej. Dette gælder hver gang, selvom de før har sagt at de ikke kunne lide det, så skal de smage igen. Tænk nu hvis smagsløgene havde ændret sig. Men når de smager er jeg ligeglad med om det kommer ned i maven eller ej. De får det samme som os, og jeg sørger for at der er noget jeg ved de godt kan lide.

Vi tvinger dem ikke til at spise op, jeg tror på at de spiser hvis de er sultne og er de det ikke ja, så fred være med det. De sover hele natten og har altid gjort det, her bliver det ikke tilbudt andet mad, end det der er på bordet (da jeg ved de kan lide kartofler,ris el pasta)

Nogen gange har de ikke tid til at spise, eller de ved det er fredag=slik dag, eller vis de ved vi skl have dessert, så kan vi godt finde på at sige at de skal spise 3 pasta skruer el lig før de er færdige.

Knus SIber, der også kan huske jeg som barn skulle sidde ved bordet indtil der var spist op! øv

Anmeld

12. marts 2010

Honningblomst

Bono skriver:

Mad skal bare ikke været et problem, for så bliver det det først - mener jeg. Vi tager det forholdsvis afslappet.....

I øjeblikket spiser de små også leverpostejsmadder til morgenmad - men rugbrød er jo sundt og godt, så det er altså helt fint med mig - det er ihvertfald bedre end da det var fiskefrikadeller med remoulade - det er ikke en lugt jeg kan anbefale omkring kl. 07.

Lige præcis....det er noget man skal have for at overleve men ikke et stort cirkus og fordi man har stået og lavet mad, skal man altså ikek forvente at børnene sætter pris på det og er evigt taknemmelige...

Bertram har i en periode spist makrel i tomat til morgen, det kunne jeg bare slet ikke ha-griner- men det er jo lige så sundt som alt andte...det og havregryn er vel det sundeste man kan give hvis det kommer dertil..

Anmeld

12. marts 2010

Vingummien

gabriellasmor skriver:

hov og vi spiser hellere ikke op, hvor umoralsk det end er. ingen skal tvinges mere mætte

Vi spiser heller ikke op her hos os

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.