Dagpenge og kontanthjælp...???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2010

Honningblomst

Klock skriver:

725 kr pr dag ca...

Tak..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2010

snefnug

Eva skriver:

Ved det.... men det er vidst ikke meget...ved du hvad dp satsen er på?

Kan se at en anden har svaret dig

Anmeld

11. marts 2010

novembermor

Eva skriver:

Hvor får man før skat i det ene og det andet?...hvad er reglerne for dp og kh?..altså sendes man ud med det samme, eller får man lov at gå hjemme lidt? kan man tage kurser eller udd. eller er det kun arbejde?

Jeg kender ikke til nogen af reglerne...jo, ved at man ikke kan få kh som gifte, så tænker at hvis man er gift og ikke medlem af en a-kasse, så har man nok råd til der kun er en indtægt...det var i hvert fald derfor jeg aldrig blev gift med min x, det var der ikke råd til.

Knus Eva..

På dagpenge får du 752 kr om dagen.

Afhængig af din alder er der regler for hvornår du bliver sendt i aktivering. Hvis du er i mellem 30 og 60 år bliver du først sendt i aktivering efter 9 måneder. Jobcentret sender dig typisk videre til 2. aktør indenfor et halvt år. De skal så vejlede dig i forbindelse med jobsøgning mm.

Når du er på dagpenge har du krav på 6 ugers selvvalgt efteruddannelse. Her skal man søge sin A-kasse om SVU(voksenuddannelsesstøtte) der svarer til dagpengesatsen og man skal søge jobcentret om de vil betale for uddannelsen.

Jeg håber det gav dig lidt svar.

Anmeld

11. marts 2010

Tro på dig selv.

Du kan i hvert fald ikke få kontanthjælp hvis du er gift - så frafalder det fuldstændig. Så har ægtefælle pligt til at forsørge. 

Ang. sats så er det jo forskelligt alt efter hvor gammel du er. Men jeg gætter på du vil vide over 25 år?

Jeg vil godt komme med indskyldelse til dit svar her.

Det forholder sig ikke helt, som du skriver der. Selvom man er gift kan man godt få kontanthjælp. Det bliver regnet ud efter, hvor meget ens partner tjener, og tjener parteren mere end, hvad 2 kontanthjælpsmodtager kan få til sammen før skat, så får man intet.

Men et eksmpel her kun være, at ens mand eller kone tjener 19000 kr før skat.

Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010) 

Det beløb ganges med 2 i alt = 26192 kr

ud af det beløb modregnes så de 19.000 kr = 7192 kr

Det beløb kan den anden part så få før skat.

Så det afgørende er, hvor meget ens mand eller kone tjener.

Susanne

Anmeld

11. marts 2010

Vikkemor

Dagpenge bliver beregnet på antal timer i ugen i gennemsnit.

fx får jeg ca 5500 kr om mdr på dp fordi jeg havde et job hvor jeg var ansat til 30 timer men kun fik 23. Det er så de 23 timer i ugen de har beregnet fra. Selvom jeg så siden har haft knap 40 timer i ugen tæller det ingensteder fordi det kun var i 5 mdr og jeg blev sygemeldt og siden arbejdsløs igen.

man skal jo også lige have være medlem af en a-kasse i mindst et år og arbejdet 1926 timer INDEN man kan få noget som helst!!!

De skider højt og flot på om man er forsørger, enlig eller gift. Det er KUN antal timer der tæller. Loven er meget streng på dette punkt.

Man har ret til 6 ugers uddannelse på dagpenge. Inden for de første 13 uger. Derefter skal kommunen sørge for at man kommer ud i aktivering (løntilskudsjob). når man er under 30 mener de det er vigtigere at komme ud end hvis man er over 30.

knus

Bente

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.