Dagpenge og kontanthjælp...???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.953 visninger
24 svar
0 synes godt om
11. marts 2010

Honningblomst

Hvor får man før skat i det ene og det andet?...hvad er reglerne for dp og kh?..altså sendes man ud med det samme, eller får man lov at gå hjemme lidt? kan man tage kurser eller udd. eller er det kun arbejde?

Jeg kender ikke til nogen af reglerne...jo, ved at man ikke kan få kh som gifte, så tænker at hvis man er gift og ikke medlem af en a-kasse, så har man nok råd til der kun er en indtægt...det var i hvert fald derfor jeg aldrig blev gift med min x, det var der ikke råd til.

Knus Eva..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2010

smokin

Eva skriver:

Hvor får man før skat i det ene og det andet?...hvad er reglerne for dp og kh?..altså sendes man ud med det samme, eller får man lov at gå hjemme lidt? kan man tage kurser eller udd. eller er det kun arbejde?

Jeg kender ikke til nogen af reglerne...jo, ved at man ikke kan få kh som gifte, så tænker at hvis man er gift og ikke medlem af en a-kasse, så har man nok råd til der kun er en indtægt...det var i hvert fald derfor jeg aldrig blev gift med min x, det var der ikke råd til.

Knus Eva..

Du kan i hvert fald ikke få kontanthjælp hvis du er gift - så frafalder det fuldstændig. Så har ægtefælle pligt til at forsørge. 

Ang. sats så er det jo forskelligt alt efter hvor gammel du er. Men jeg gætter på du vil vide over 25 år?

Anmeld

11. marts 2010

Honningblomst

Zette skriver:

Du kan i hvert fald ikke få kontanthjælp hvis du er gift - så frafalder det fuldstændig. Så har ægtefælle pligt til at forsørge. 

Ang. sats så er det jo forskelligt alt efter hvor gammel du er. Men jeg gætter på du vil vide over 25 år?

Ja, den med gift er jeg helt klar over, som skrevet...

Men ja, det var for forsørger og det er vidst det samme om man er over eller under 25år.. bare lige for at se det ene mod det andet..

Anmeld

11. marts 2010

snefnug

Man kan godt få kontant hjælp selv om man er gift, men alt hvad ægtefælle tjener over kh satsen bliver modregnet i den kh man får.

Kh satsen som forsøger er over 25 er 13.096 kr før skat

Anmeld

11. marts 2010

Honningblomst

snefnug skriver:

Man kan godt få kontant hjælp selv om man er gift, men alt hvad ægtefælle tjener over kh satsen bliver modregnet i den kh man får.

Kh satsen som forsøger er over 25 er 13.096 kr før skat

Ved det.... men det er vidst ikke meget...ved du hvad dp satsen er på?

Anmeld

11. marts 2010

Diana...

Man kan godt få kontant hjælp når man er gift man får bare ikke så meget og du må ikke havde nogen værdier fx på huset eller i bilen jeg mener det er over 20000 så får du ikke kontanthjælp.

Som kontanthjælp modtager bliver du send i aktivering med det samme hvor man skal søge job. Hvis man er under 25 SKAL man søge ind på noget uddannelse inden for kort tid hvis du ikke får et fuldtids arbejde med det samme næsten. En fra min gruppe er lige blevet sat i gang med uddannelse. Dem over 30 SKAL i praktik i først 4 uger så 6 uger. og så råder de til man finder en uddannelse. 

Dem mellem 25 og 30 kan mere eller mindre selv vælge de råder selvfølgelig til en uddannelse men mellem der kan du selv vælge om du vil i praktik eller ikke om du vil søge fuldtids arbejde eller uddannelse jeg gør så alle 3 ting. Jeg har send 223 ansøgninger af sted nu og søger på flere skoler med den VUC som du rådet mig til og jeg leder efter praktik plads. Men man skal virkelig være syg for at blive frataget fra aktivering når man er på kontanthjælp man skal gennem en masse tester og undersøges af deres læge samt ens egne osv osv så vi har rigtig mange på mit hold som virkelig har det dårligt men ikke må blive frataget fra aktivering. 

Nå men det var lidt om kontanthjælp. 

hov og en gift kvinde som forsøger for ca 13000 pr voksne i familien det vil sige mig og min mand får 13000 hver MEN så bliver det han tjener så trukket fra det vil sige hvis han tjener 26000 en måned får vi ingen ting tjener han 24000 får vi 2000 og så skal skatten trækkes fra :) 

Håber du kan læse hvad jeg skriver :)

Anmeld

11. marts 2010

Loa

Eva skriver:

Knus Eva..

Seriøst? Kan man ikke få kontanthjælp hvis man er gift?

Ej hvor unfair.... Hvad hvis ægtefællen ikke tjener kassen?

Ikke at jeg står i den situation jeg skal bruge kontant hjælp, undrede mig bare.... vidste jeg godt nok ikke.....

Anmeld

11. marts 2010

Honningblomst

Di. skriver:

Man kan godt få kontant hjælp når man er gift man får bare ikke så meget og du må ikke havde nogen værdier fx på huset eller i bilen jeg mener det er over 20000 så får du ikke kontanthjælp.

Som kontanthjælp modtager bliver du send i aktivering med det samme hvor man skal søge job. Hvis man er under 25 SKAL man søge ind på noget uddannelse inden for kort tid hvis du ikke får et fuldtids arbejde med det samme næsten. En fra min gruppe er lige blevet sat i gang med uddannelse. Dem over 30 SKAL i praktik i først 4 uger så 6 uger. og så råder de til man finder en uddannelse. 

Dem mellem 25 og 30 kan mere eller mindre selv vælge de råder selvfølgelig til en uddannelse men mellem der kan du selv vælge om du vil i praktik eller ikke om du vil søge fuldtids arbejde eller uddannelse jeg gør så alle 3 ting. Jeg har send 223 ansøgninger af sted nu og søger på flere skoler med den VUC som du rådet mig til og jeg leder efter praktik plads. Men man skal virkelig være syg for at blive frataget fra aktivering når man er på kontanthjælp man skal gennem en masse tester og undersøges af deres læge samt ens egne osv osv så vi har rigtig mange på mit hold som virkelig har det dårligt men ikke må blive frataget fra aktivering. 

Nå men det var lidt om kontanthjælp. 

hov og en gift kvinde som forsøger for ca 13000 pr voksne i familien det vil sige mig og min mand får 13000 hver MEN så bliver det han tjener så trukket fra det vil sige hvis han tjener 26000 en måned får vi ingen ting tjener han 24000 får vi 2000 og så skal skatten trækkes fra  

Håber du kan læse hvad jeg skriver

Super, tak smukke...ja, der er godt nok stramme regler og så trist at de syge eller ressourcesvage mennesker der virkelig ikke kan arbejde eller tage uddannelse, at de havner midt i ingenting og presset og konstant frygter for om de mon får penge...øv, altså...

Hvornår får du svar med det VUC? det lyder da vildt spændende....håber du kan komme igang snart og vildt så meget du har søgt...

Knus..

Anmeld

11. marts 2010

Honningblomst

Loa skriver:

Seriøst? Kan man ikke få kontanthjælp hvis man er gift?

Ej hvor unfair.... Hvad hvis ægtefællen ikke tjener kassen?

Ikke at jeg står i den situation jeg skal bruge kontant hjælp, undrede mig bare.... vidste jeg godt nok ikke.....

Jo jo..men altså ikke meget..alt efter løn, læs det Di, skrev..

Anmeld

11. marts 2010

smokin

Eva skriver:

Ja, den med gift er jeg helt klar over, som skrevet...

Men ja, det var for forsørger og det er vidst det samme om man er over eller under 25år.. bare lige for at se det ene mod det andet..

beklager at jeg lige læste det for hurtigt og misforstod...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.