Bedrageri...... (Lidt langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2010

Vial

Rosa er inde på noget rigtigt efter min mening.

Et velfungerende menneske ville ikke have behov for at snyde systemet på den måde og melde sig syg med hovedpine. De fleste velfungerende mennesker finder det ganske givende og nødvendigt at komme ud blandt andre mennesker og få udlevet et par ambitioner.

Nu arbejder jeg med psykisk syge og herundere "lettere psykisk skrøbelige". Det er faktisk rigtig svært i dagens Danmark at komme ud af arbejdsmarked, hvis man ikke magter det. Systemet kan tage pusten fra de fleste. Mange havner på kontanthjælp. Ikke ligefrem fordrende for en depression at skulle gå fra hus og hjem.

At hun vælger at sygemelde sig fra aktivering har jeg FULD forståelse for, når hun har en depression - eller symptomer på det. Det er sgu den eneste vej til førtidspension, revalidering eller fleksjob, hvis man skal beholde skinet på næsen. Eller måske det eneste man kan gøre, for at få en pause for at samle sig selv op igen.

At manden arbejder sort er usselt. De har uden tvivl ikke den højeste moral, men jeg kan simpelthen ikke få ondt i røven over det.

At du får det og overvejer at melde hende, synes jeg måske er lidt mangel på emapti. Hvorfor ikke glæde dig over, at du magter at være en god samfundsborger.

Vores fantastiske velfærdssamfund er desværre ikke, hvad det har været. Nogle bliver tabt - andre må snyde lidt for at klare sig. Fair nok!

Kald mig bare naiv  

Og ja ja, jeg ved da godt at nogle bare er nogle dumme svin, som bare hiver det i land, de kan få - men når du skriver, hun er deprimeret, så får piben en anden lyd..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2010

Anonym trådstarter

Rosa skriver:

Altså hvis hun decideret har en depression så skal og bør hun jo være sygemeldt... Også selvom hun måske ikke engang selv er klar over det, men kalder det "hovedpine" i mangel af bedre...

Rosa - med deprimeret, sygmeldt søster som absolut også lever meget anderledes end jeg selv...

Hun fik den deprission for en 3-4 år siden og har siden da talt med en samt fået medicin, tror bare at det lidt er en undskyldning for at gå hjemme, det har hun altid gerne ville....

Men derfor syntes jeg stadig der er forkert den måde de begge snyder systemet på......

Men ja, kan godt være jeg bare skal blande mig uden om og håbe de snart kommer rigtig på sporet.....

Anmeld

8. marts 2010

Anonym trådstarter

KaMa skriver:

Et velfungerende menneske ville ikke have behov for at snyde systemet på den måde og melde sig syg med hovedpine. De fleste velfungerende mennesker finder det ganske givende og nødvendigt at komme ud blandt andre mennesker og få udlevet et par ambitioner.

Nu arbejder jeg med psykisk syge og herundere "lettere psykisk skrøbelige". Det er faktisk rigtig svært i dagens Danmark at komme ud af arbejdsmarked, hvis man ikke magter det. Systemet kan tage pusten fra de fleste. Mange havner på kontanthjælp. Ikke ligefrem fordrende for en depression at skulle gå fra hus og hjem.

At hun vælger at sygemelde sig fra aktivering har jeg FULD forståelse for, når hun har en depression - eller symptomer på det. Det er sgu den eneste vej til førtidspension, revalidering eller fleksjob, hvis man skal beholde skinet på næsen. Eller måske det eneste man kan gøre, for at få en pause for at samle sig selv op igen.

At manden arbejder sort er usselt. De har uden tvivl ikke den højeste moral, men jeg kan simpelthen ikke få ondt i røven over det.

At du får det og overvejer at melde hende, synes jeg måske er lidt mangel på emapti. Hvorfor ikke glæde dig over, at du magter at være en god samfundsborger.

Vores fantastiske velfærdssamfund er desværre ikke, hvad det har været. Nogle bliver tabt - andre må snyde lidt for at klare sig. Fair nok!

Kald mig bare naiv  

Og ja ja, jeg ved da godt at nogle bare er nogle dumme svin, som bare hiver det i land, de kan få - men når du skriver, hun er deprimeret, så får piben en anden lyd..

Men at hun er deprimeret gør det vel ikke mere rigtigt? Hverken at rejse mens man er syg eller at han tjener sorte penge, plus at de får nedsat dagpenge ydelse.....

Tror nu i bund og grund heller ikke jeg kunne finde på at melde dem, for vil jo ikke skade dem.... Meen syntes bare det er forkert det de gør, og ville bande og svovle og alle andre der gjorde lige sådan.....

Anmeld

8. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Anonym skriver:

Hun fik den deprission for en 3-4 år siden og har siden da talt med en samt fået medicin, tror bare at det lidt er en undskyldning for at gå hjemme, det har hun altid gerne ville....

Men derfor syntes jeg stadig der er forkert den måde de begge snyder systemet på......

Men ja, kan godt være jeg bare skal blande mig uden om og håbe de snart kommer rigtig på sporet.....

Altså hvis hun får medicin og terapi og STADIG ikke har lyst til at komme videre med hendes liv, så tror jeg simpelthen ikke at hun "bare er typen der helst vil gå derhjemme og fede den"... Det er en gammel fordom at folk er sådan - jeg tror på at hun ikke har lyst til at komme ud på arbejdsmarkedet fordi hun simpelthen ikke magter det... Depression sætter sig tit som kronisk træthed, - det som mange ville opfatte som dovenskab...Men man kan altså ikke bare "tage sig sammen" på en depression (har jeg måttet sande efter mange tålmodighedsprøver med min egen søster!).

Men tænk på hvad hun egentlig går glip af i sit liv af oplevelser og udvikling - det er da synd for hende! Hun går jo totalt i stå!

Manden derimod er en helt anden historie...Fydaføj!

Mvh

Rosa

Anmeld

8. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
KaMa skriver:

Kald mig bare naiv  

Yes - det var det jeg prøvede på at få sagt!!! Meget velskrevet og sandt!

Anmeld

8. marts 2010

Honningblomst

Anonym skriver:

Men at hun er deprimeret gør det vel ikke mere rigtigt? Hverken at rejse mens man er syg eller at han tjener sorte penge, plus at de får nedsat dagpenge ydelse.....

Tror nu i bund og grund heller ikke jeg kunne finde på at melde dem, for vil jo ikke skade dem.... Meen syntes bare det er forkert det de gør, og ville bande og svovle og alle andre der gjorde lige sådan.....

Tror ikke der er nogen der ikke mener det er forkert...men snak da med hende, men altså, jeg synes jo ikke det er dit problem, men jeg ville klart sige noget om at hun skulle passe på at rygtet ikke kom ud til de forkerte.

Anmeld

8. marts 2010

XXSS

Umiddelbart kunne jeg da ikke forestille mig, at nogen "normale" personer ville være misundelige på den tilværelse.

Her gælder det da om at få rettet op på en dårlig og lad livsstil, hvor det bare er blevet nemt og bekvendt, at få i pose og sæk uden at røre en finger! Ikke et liv jeg ville foretrække, at videreføre til mine børn, ikke et liv som gode rollemodeller og man kan jo tænke sig til, at det også får en brat slutning på et tidspunkt...

Jeg synes ikke, at man som familie skal "blande sig", med mindre man bliver ringet op! Men derfor kan man jo godt tænke sit og gøre et forsøg på at gøre nogle ting klart for dem. Personligt havde jeg sagt, at jeg ikke ville noget som helst med dem at gøre, og ja lige som mange siger, "jeg vil ikke høre om det"... Jeg ville kun have "ondt i røven over det" i den forstand, at jeg ikke synes, at det er særlig mindeværdigt at lære de små at sådan skal man leve sit liv... 

Umiddelbart er din søster jo hellere ikke særlig interesseret i at få en forklaring på sin "hovedpine", for mig lyder det også mere som en dum undskyldning for at slippe for jobbet, men det kan jo også undre mig, at man som praktiserende læge ikke undersøger patientens baggrund eller psykiske tilstand før man blot udlevere en lægeerklæring. Man kan godt blive tjekket for om man reelt har migræne, det kan ikke ses med det blotte øje.. Det er også hvad jeg vil kalde sløseri - men desværre hellere ikke første gang jeg har oplevet det.

Normalt kan egen læge også udfra samtale med patienten hører om der er behov for anden hjælp og det er der umiddelbart ikke vurderet i dette tilfælde.

Det lyder som en lidt sørgelig historie, hvor din familie er gået lidt i selvsving og ikke bare nyder godt af tingene som de er...

Jeg håber du finder ud af hvad det bedste er at gøre for dig netop i din situation, du kender trods alt din søster bedst. At hendes mand føjter rundt og laver alverdens af sorte jobs og ikke er jobaktiv udover det, er blot sørgeligt, men som mange andre ved, så er han nok ikke den eneste der har den sørgelig tendens.

Tanja

Anmeld

8. marts 2010

Ina33

Eva skriver:

NEJ; det kunne jeg ikke drømme om at blande mig i.

Men jeg kunne godt finde på at sige til dem at snakken går og at de virkelig skal passe på, for der er sikkert nogle der får ondt bagi og melder det.

Men at melde min søster som har børn og risikere at skade børnene og min søster på sigt, det kunne jeg end ikke drømme om.

Knus eva..

Lige mine ord.

Anmeld

8. marts 2010

Mikkelmusen

nu er det jo sådan at hvis hun/de er på kontanthjælp, og får penge tilbage i skat, så ved kommunen det lige med det samme. Og så modregner de hvis hun får over et vist beløb (kan ikke pt huske hvor meget det er)... blot lidt info. Vil ikke blande mig i om du bør melde det eller ej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.