Skal jeg blande mig udenom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.670 visninger
21 svar
0 synes godt om
5. marts 2010

Anonym trådstarter

Ja ano da emnet er lidt hårdt for mig at snakke om. Håber dog I vil tage jer tid til at svare alligevel, da jeg er i vildrede om hvorvidt jeg bør gør noget og om der overhovedet er grund til at gøre noget.

Sagen er den, at min forældre altid har drukket et glas vin til aftensmaden. Og det har jeg aldrig set noget mærkeligt i. Men syens pludselig, det bliver til mere end et glad om dagen. Tror de deler en flaske vin hver dag. Er det for meget - har de et problem? Jeg er nok meget mærket da min bror for mange år siden havde problemer med at styre alkoholen og det tog rigtig hårdt på mig.

Så kort og godt; er 1 flaske vin for meget hver dag til to personer?  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2010

Bavianis

Jeg ville ikke være nervøs hvis jeg var dig;-) Mine forældre deler også en flaske vin hver aften, og de hygger sig og er på ingen måder alkoholiske eller afhængige af det på andre måder.

De har råd til det, går op i vine, og det er en måde at forkæle sig selv på tror jeg. Da jeg ikke var gravid (og inden vi købte hus=blev fattige!) drak vi også ofte en flaske vin til maden.

Så længe dine forældre ikke ændrer sig og stadig er glade og tilfredse, så ville jeg være glade på deres vegne, over at de er en generation der sætter pris på at forkæle sig selv, og ikke blot sparer op til en regnvejrsdag som vore bedsteforældres generation ofte gjorde det.

Mange kærlige hilsner, Susanne

Anmeld

5. marts 2010

Pia.

Anonym skriver:

Ja ano da emnet er lidt hårdt for mig at snakke om. Håber dog I vil tage jer tid til at svare alligevel, da jeg er i vildrede om hvorvidt jeg bør gør noget og om der overhovedet er grund til at gøre noget.

Sagen er den, at min forældre altid har drukket et glas vin til aftensmaden. Og det har jeg aldrig set noget mærkeligt i. Men syens pludselig, det bliver til mere end et glad om dagen. Tror de deler en flaske vin hver dag. Er det for meget - har de et problem? Jeg er nok meget mærket da min bror for mange år siden havde problemer med at styre alkoholen og det tog rigtig hårdt på mig.

Så kort og godt; er 1 flaske vin for meget hver dag til to personer?  

En flaske til 2 personer - det er ca. 2 store glas eller 3 små til hver... nej det syntes jeg ikke er for meget...

Mine forældre "drikker" også - de drikker gerne en øl til deres frokost og en til deres aftensmad (nogen gange) men det er jo lidt det samme som dine forældre. Jeg vil sige så længe de kan styre det og så længe det ikke er noget de SKAL have hver dag, og sagtens kan lade det stå så ser jeg ikke noget problem i det...

Knus Pia.

Anmeld

5. marts 2010

Diana...

Det kommer jo helt and på den enkelte person om de kan eller ikke jo.

Min forældre drikker os vin hver aften og har altid gjort det og jeg har aldrig tænkt over det som andet en de hygger med noget god vin til maden og det er der mange der gør i min familie. Jeg ved ikke hvor meget de drikker nok et par glas hver vil jeg tro måske 3. 

opføre de sig stadig normalt? så kan jeg personligt ikke se noget problem i det. jeg kan ikke mærke på mine forældre at de hygger med vin. 

Men jeg kan godt forstå du er på dupperne når din bror har haft et problem. Måske du skulle prøve at snakke med dem om det? 

Kram til dig.

Anmeld

5. marts 2010

Anonym trådstarter

Jeg ville ikke være nervøs hvis jeg var dig;-) Mine forældre deler også en flaske vin hver aften, og de hygger sig og er på ingen måder alkoholiske eller afhængige af det på andre måder.

De har råd til det, går op i vine, og det er en måde at forkæle sig selv på tror jeg. Da jeg ikke var gravid (og inden vi købte hus=blev fattige!) drak vi også ofte en flaske vin til maden.

Så længe dine forældre ikke ændrer sig og stadig er glade og tilfredse, så ville jeg være glade på deres vegne, over at de er en generation der sætter pris på at forkæle sig selv, og ikke blot sparer op til en regnvejrsdag som vore bedsteforældres generation ofte gjorde det.

Mange kærlige hilsner, Susanne

Det kan godt være du har ret, og jeg bare er lidt forskrækket over alkohol. Men synes bare det er en smule skræmmende at min far ikke kan køre bil efter kl 18 hver dag pga vin. For mig lyder det lidt alkoholiseret. De ændre sig ikke voldsomt, men synes da nogen gange de kan virke en smule snaldret. Men måske det kun er noget som jeg oplever. Jeg kom til at nævne det en dag overfor min mor, og fik prompte svar, at det skulle jeg ikke blande mig i. Synes bare det slår mig i øjnene at de tager et gals vin når de kommer hjem fra arbejdet. Men selvfølgelig under jeg dem da, at nyde deres vin, som jeg ved at de gør. Opler ikke, at de drikker for at blive fulde, men kan bare ikke se nødvendigheden i at drikke vin HVER dag.

Anmeld

5. marts 2010

Lady Marion <3

Der er forskel på misbrug og forbrug . De fleste mennesker kan bedre lide at sige de har et forbrug i stedet for et misbrug ..

Mine forældre drak en formiddags øl , en eftermiddags øl og delte en flaske vin til aftensmaden .,  De var absolut aldrig fulde og man ville ikke betegne dem som alkoholikere .

Alligevel bekymrede det mig så jeg tog en snak med dem om min bekymring .

Som ventet fejede de mig af og sagde der intet problem var men jeg havde det bedre , jeg havde fortalt dem hvor farligt det kunne være .

Min mor døede for 9 år siden nu . Hendes lever satte pludselig ud og hun fik blødende åreknuder i spiserøret . Det hele skete på 9 dage . Hendes lever kunne ikke tåle alkohol .

Man skal holde sig til de mængder sundheds styrelsen anbefaler ..

Rigtigt trist at miste sin mor på det grundlag , men for pokker jeg var glad for jeg havde snakket rent ud af posen over for dem . Det hjalp mig

Anmeld

5. marts 2010

Anonym trådstarter

Muffi . skriver:

Der er forskel på misbrug og forbrug . De fleste mennesker kan bedre lide at sige de har et forbrug i stedet for et misbrug ..

Mine forældre drak en formiddags øl , en eftermiddags øl og delte en flaske vin til aftensmaden .,  De var absolut aldrig fulde og man ville ikke betegne dem som alkoholikere .

Alligevel bekymrede det mig så jeg tog en snak med dem om min bekymring .

Som ventet fejede de mig af og sagde der intet problem var men jeg havde det bedre , jeg havde fortalt dem hvor farligt det kunne være .

Min mor døede for 9 år siden nu . Hendes lever satte pludselig ud og hun fik blødende åreknuder i spiserøret . Det hele skete på 9 dage . Hendes lever kunne ikke tåle alkohol .

Man skal holde sig til de mængder sundheds styrelsen anbefaler ..

Rigtigt trist at miste sin mor på det grundlag , men for pokker jeg var glad for jeg havde snakket rent ud af posen over for dem . Det hjalp mig

Hvor tragisk med din mor, det gør mig ondt.

Min forældre drikker også en formiddags øl i weekender/ferie og så ellers vin. Jeg har nævnt det for dem, men blev som dig, afvist med at de ikke har noget problem og at jeg ikke skal blande mig.

Anmeld

5. marts 2010

otlitrom

Jeg synes, at det har noget med forholdet til vinen at gøre. Er det fordi de interesserer sig for det, eller synes det er forkælelse, så kan jeg ikke se noget forkert i det.. Overhovedet.

Men er det fordi de skal have det, så synes jeg situationen er en anden.

Hvis du føler ubehag ved situationen, så skulle du måske nævne det for dem. Uden at angribe. Lige meget, hvilket forhold dine forældre -og andre- har til alkohol er det et "tabu-emne" for mange, når der stilles spørgsmåltegn ved mængden... Hvis I har et godt forhold, så tror jeg en stille samtale måske kunne lette lidt på stemningen... Sig det evt. ærligt, at sin frygt måske ligger i din brors tidligere problemer, og derfor har du det lidt svært med det?

Håber ikke jeg går for tæt på? Det var bare mine tanker.

Anmeld

5. marts 2010

Lady Marion <3

Anonym skriver:

Hvor tragisk med din mor, det gør mig ondt.

Min forældre drikker også en formiddags øl i weekender/ferie og så ellers vin. Jeg har nævnt det for dem, men blev som dig, afvist med at de ikke har noget problem og at jeg ikke skal blande mig.

Tak   hvis jeg var dig så skriv et brev ,, Skriv blot det ikke er for at dunke dem i hovedet men fordi du er bekymret ..

Skriv alle tanker og føelser ned .. Det vil hjælpe dig , så er du kommet af med det

Anmeld

5. marts 2010

otlitrom

Muffi . skriver:

Tak   hvis jeg var dig så skriv et brev ,, Skriv blot det ikke er for at dunke dem i hovedet men fordi du er bekymret ..

Skriv alle tanker og føelser ned .. Det vil hjælpe dig , så er du kommet af med det

Rigtig godt forslag Nogle gange er det nemmere at skrive end at tale..

Så kommer man måske heller ikke ud i vredesudbrud, hvor man kan sige noget impulsivt, der sårer, som man senere fortryder...

Håber du finder ud af det. Du skal gøre det, du føler for!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.