Min store datter (2 år og 5 måneder) er lige startet i en ny vuggestue idag.
Hun er jo vant til at blive passet ude i forvejen, men da dette er et nye sted, med nye voksne, nye børn, nye omgivelser og nye regler, så er hun i indkøring, og jeg har været afsted sammen med hende idag. Og tog hende med hjem, da de andre børn skulle til at spise frokost.
Imorgen tager jeg også med hende, og bliver derhenne til middagsmaden.
Og først på onsdag, går jeg. Så henter jeg hende tidligt.
Og sidst på ugen skal hun sove middagslur derovre, og så ringer de til mig, når hun er vågnet.
Jeg har sat en uge (5 hverdage) af til det, så hun kan få en rolig opstart.
Hun er så stor, og ville godt kunne klare at jeg gik allerede imorgen.
Men jeg vil hellere have brugt "en dag for meget på det", og vide at hun får en god start og føler sig tryg, fremfor at gå for hurtigt frem, og dermed opleve, at hun bliver utryg og ked af det.
Min datter startede med at gå i dagpleje. Og der var der heller ikke som sådan noget indkøring. Vi var på besøg en time den første dag. Ellers gik jeg og kom tidligt igen. Og så var hun bare igang. Det gik heldigvis fint!
Men det skal være DIN BESLUTNING, hvordan det skal foregå - hvad du og din søn har brug for og har det bedst med. Det kan dagplejeren jo ikke vurdere, eftersom at hun endnu ikke kender din søn!
Men når det er sagt, så tror jeg skam også på, at det er godt at forældrene går og giver dagplejen/pædagogerne plads til at komme tættere ind på livet af ens barn. Det lægger jo en dæmper på, når mor er tilstede, for så søger barnet naturligt sin forældre.
Så selvom der er gråd og tårer, når man siger farvel, så er det jo kun en positiv ting, at barnet foretrækker sin mor. Men gråden stopper jo hurtigt igen (ellers skal man selvfølgelig have et opkald og vide besked om det, hvis barnet fortsætter med at være meget ulykkelig)
Hvis gråden stopper og dagen går godt, så tror jeg på, at det nok skal gå fint. Men hvis barnet lider slemt af savn og er ked af det hele tiden, så har det nok brug for en længere introduktion til alt det nye, og hjælp fra mor til at lære at blive tryg ved det hele.
Jeg håber din søn hurtigt stoppede med at græde, og har haft en god dag.
Og din dårlige samvittighed er ubegrundet.
Du er en god mor, som giver din søn plads til at udvikle sig!