spørgsmål om kvinders identitet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.580 visninger
23 svar
0 synes godt om
24. februar 2010

katti24

sidder lige med en opgave der hedder: "skriv en diskussion om hvordan litteraturen i det moderne gennembrud sætter kvinders identitet under debat - samt om dette har relevans for en nutidig læser.

Jeg vil egentlig bare høre hvad i har at sige til dette emne, da jeg godt kunne bruge nogle forskellige synspunkter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg skrev 3.årsopg. i gymnasiet om, hvordan Tove Ditlevsen fremstiller forholdet mellem kvindens forskellige roller. Dét var rigtig interessant! Men ved ikke, om det passer ind tidsmæssigt.

Anmeld

24. februar 2010

DK

Nutidig litteratur beskriver vel næsten kun 2 kvindetyper?

Enten den fjollede, meget tøsede (lidt dumme?) kvinde, i chik-flick bøgerne (så som shopaholic, sex and the city osv.)

Eller den hardcore, lidt mandeagtige karriekvinde i div. "kvindekrimier"?

Knus Ditte, der ææælsker shopaholic!

Anmeld

24. februar 2010

oo

det lyder som om det i bund og grund er sædelighedsfejden det drejer sig om...der bliver jo sagt en masse af Brandes omkring ægteskab og kvindens stilling i samfundet. samtiden begynder flere skandinaviske kvinder at udgive værker omkring deres rolle i samfundet, og dermed bliver det hele sat til debat. det ændrer kvindens rolle for altid, bl.a. ved at vi får stemmeret

uha...et emne jeg brænder for

Anmeld

24. februar 2010

DK

Tjuhl skriver:

det lyder som om det i bund og grund er sædelighedsfejden det drejer sig om...der bliver jo sagt en masse af Brandes omkring ægteskab og kvindens stilling i samfundet. samtiden begynder flere skandinaviske kvinder at udgive værker omkring deres rolle i samfundet, og dermed bliver det hele sat til debat. det ændrer kvindens rolle for altid, bl.a. ved at vi får stemmeret

uha...et emne jeg brænder for

Ahh det moderne gennembrud. Det fik jeg sgu ikke lige med i første omgang, he he...

Brandes og co. Jeg husker det svagt fra dansk i gym. Frygteligt emne .

Anmeld

24. februar 2010

oo

DK skriver:

Ahh det moderne gennembrud. Det fik jeg sgu ikke lige med i første omgang, he he...

Brandes og co. Jeg husker det svagt fra dansk i gym. Frygteligt emne .

men hvis ikke det var blevet taget op og debatteret - og dermed ændret - hvor havde vi så været idag som kvinder??

Anmeld

24. februar 2010

Mettemus

Jeg har faktisk lige skrevet mit bachelorprojekt på uni om det emne... Siger nogenlunde det samme som Tjuhl. Derudover er det ret vigtigt at skelne mellem forskellige samfundsklasser: arbejderkvinderne (der først lige er kommet ud på arbejdsmarkedet i forbindelse med industrialiseringen) kæmper for rettigheder i form af bedre løn, max ti timers arbejdsdag og for ikke at skulle udføre et dobbeltarbejde (det forventedes stadig at de udførte det samme huslige arbejde som før de kom ud på arbejdsmarkedet + deres nye arbejde).

De borgerlige kvinder kæmpede mod prostitution i ægteskabet: ganske få af de borgerlige kvinder der arbejdede, så de blev forsørget af deres mænd - det eneste de bragte ind i ægteskabet var deres seksualitet (de skulle føde børn og stå til rådighed for deres mænd i enhver sammenhæng især seksuelt), så det føltes for dem som om de prostituerede sig for at få lov at overleve i de borgerlige kredse.

Kig evt på hvordan kvinderne organiserede sig i fx Dansk Kvindesamfund

Hmmm... det blev vist lidt langt.. Sorry - synes bare det er så helt vildt spændende

Anmeld

24. februar 2010

katti24

lige præcis sædelighedsfejden og det moderne gennembrud.

syntes det er et super spændende emne da det har givet kvinder den placering i samfundet de har nu. Jeg har så valgt Amalie Skram som den forfatter jeg mest beskæftiger mig med.

selvfølgelig har dette relevans for nutidens læser og specielt for kvinder, men ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det

Anmeld

24. februar 2010

DK

Tjuhl skriver:

men hvis ikke det var blevet taget op og debatteret - og dermed ændret - hvor havde vi så været idag som kvinder??

Jamen jeg kan ikke være mere enige! Tænk at det er blevet debatteret så læænge og alligevel er der jo stadig ikke ligestilling i DK.

Så jeg er da helt enig med dig i at det stadig er et relevant emne! Det var bare ikke lige det jeg synes var mest ophidsende i dansk timerne. Jeg var mere til perioden før. Er det ikke den der hedder noget med den gyldne et eller andet? Der hvor alt hvor godt, og alle de rige var glade og kvinderne skulle feteres og ellers bare være hustru og værtinde... Det var sååå romantisk!

Knus Ditte. Der gerne vil være selvstændig og helst en hardcore advokat, og NÆGTER at være afhængig af nogen mand af andet end kærlighed! Her er det ski mig der slår græs!

Anmeld

24. februar 2010

katti24

nej det var slet ikke for langt ikke online Mettemus. Det er super at få gode input. Som jeg lige har skrevet så er det amalie skram der interessere mig mest, og hendes syn på ægteskabet er nemlig som du beskriver det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.