??? om medicin mens man er gravid....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.110 visninger
21 svar
0 synes godt om
19. februar 2010

Faith

Jeg er 15 uger henne med tvillinger og har et spørgsmål omkring noget medicin jeg har fået gennem længere tid i meget lille dosis. Har også taget det i min graviditet, men langt fra hver dag.

Lægemidlet hedder Truxal og er et antidepressiva som jeg fik i forbindelse med en depression. Fik det fordi jeg havde en hel del tankemylder og derfor svært ved at sove.

Mit spørgsmål lyder: Jeg har nu læst at lægemidlet helst ikke må benyttes når man er gravid pga. utilstrækkelige data. Det har selvfølgelig gjort mig nervøs for om jeg nu har skadet fostrene. Er der nogen derude som har erfaring med Truxal eller andre lægemidler som frarådes under graviditet?? Er meget bange for misdannelser.

På forhånd tak.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

Loa

Jeg er 15 uger henne med tvillinger og har et spørgsmål omkring noget medicin jeg har fået gennem længere tid i meget lille dosis. Har også taget det i min graviditet, men langt fra hver dag.

Lægemidlet hedder Truxal og er et antidepressiva som jeg fik i forbindelse med en depression. Fik det fordi jeg havde en hel del tankemylder og derfor svært ved at sove.

Mit spørgsmål lyder: Jeg har nu læst at lægemidlet helst ikke må benyttes når man er gravid pga. utilstrækkelige data. Det har selvfølgelig gjort mig nervøs for om jeg nu har skadet fostrene. Er der nogen derude som har erfaring med Truxal eller andre lægemidler som frarådes under graviditet?? Er meget bange for misdannelser.

På forhånd tak.

Anmeld

19. februar 2010

LilyMarleen

Her har du et link til medicinhåndbogen.. De skriver at det ikke bør anvendes. Så jeg ville da helt klart fraråde det..

http://medicinhaandbogen.dk/Show.aspx?docid=search_all&action=search&searchString=truxal

Anmeld

19. februar 2010

otlitrom

Jeg vil helt bestemt råde dig til at tale med din læge. Jeg har slået præparatet op på www.medicin.dk, og kommer frem til det samme som dig, at det ikke bør anvendes, grundet utilstrækkelige data.

Den formulering bruger de, hvis der er kohortedata for mindre end 700 1. trimester-eksponerede gravide uden tegn på overhyppighed af fosterpåvirkning. Altså er det ikke særlig godt undersøgt...

Jeg synes du skal snakke med lægen om det. Du har fået en lille dosis, og ikke hver dag. Jeg tror ikke du skal være nervøs, men man ved aldrig...

Anmeld

19. februar 2010

Faith

Har læst i medicinhåndbogen. Forstår bare ikke at min egen læge ikke har sagt noget om præparatet de gange jeg har været der i forbindelse med min graviditet. Det er trods alt ham der har udskrevet det til mig.

Anmeld

19. februar 2010

mathildemb

Hvis ikke du allerede har talt med din læge om dette, vil jeg kraftigt råde dig til at skynde dig at gøre det. Ved rigtig mange typer af antidepressiva mangler man forskning vedr fosterbeskadigelse, men der er også typer, hvor det er direkte bevist at det kan skade fosteret. Jeg ved ikke om Truxal hører til den ene eller den anden kategori, men din læge vil muligvis råde dig til at tage et andet præparat under graviditeten. Det er ikke for at skræmme dig, men jeg håber virkelig, du tager det alvorligt.

Bedste ønsker for at du finder en god løsning

Anmeld

19. februar 2010

otlitrom

smillaluna skriver:

Har læst i medicinhåndbogen. Forstår bare ikke at min egen læge ikke har sagt noget om præparatet de gange jeg har været der i forbindelse med min graviditet. Det er trods alt ham der har udskrevet det til mig.

Desværre husker de ikke altid alting. Jeg vil råde dig til at tale med han/hun igen...

Anmeld

19. februar 2010

Faith

Tager det meget alvorligt! Er rigtig ked af det og føler jeg måske kan have gjort noget der kan skade de små liv. Jeg ringede til min jordemoder i dag og snakkede med hende om det. Hun sagde også det der med at der er meget utilstrækkelige data omkring det, men når dosis jeg har taget er så lille, mener hun ikke jeg skal være bekymret. Men hun rådede mig også til at snakke med egen læge på mandag.

Anmeld

19. februar 2010

Ni-ko-li-ne

smillaluna skriver:

Tager det meget alvorligt! Er rigtig ked af det og føler jeg måske kan have gjort noget der kan skade de små liv. Jeg ringede til min jordemoder i dag og snakkede med hende om det. Hun sagde også det der med at der er meget utilstrækkelige data omkring det, men når dosis jeg har taget er så lille, mener hun ikke jeg skal være bekymret. Men hun rådede mig også til at snakke med egen læge på mandag.

når de mangler data kan det lige så godt være det ikke er skadeligt!! det skal du altså huske.... og du har, som du selv skriver, fået en meget lille dosis.... jeg har hørt om flere der har fået antidepressiva gennem hele graviditeten og der er intet sket!

som gravid er man meget sårbar, det ved du jo... og derfor er det vigtigt at minde dig selv om at der ikke behøver være sket noget som helst. Ring til lægen mandag og få ro i sindet...

hvor lang er du nu? og skal du til MD scanning i uge 20?

Anmeld

19. februar 2010

Faith

Ka-ri-na:

Det var nogle søde beroligende ord. Min jordemoder bad mig osse om ikke at bekymre mig alt for meget.

Jeg er 15 uger henne og er allerede blevet skannet 6 gange fordi de er enæggede. De har det super godt derinde og vokser som de skal. Men de skanninger kan jo ikke fortælle noget om misdannelser..... Skal til MD den 12. marts. Der er frygtelig lang tid til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.