Når den ene forældre går bort og ej gift?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2010

Corn

indenvi blev gift tegnede vi testamente på hinanden, men man kan dog ikke sikre sig ligeså godt som ved at blive gift OG have testamente...

Så selvom vi så giftede os, har vi beholdt testamentet.

Så har ungerne kun krav på tvangsarven, og derfor er man som "overlevende" part bedst sikret, både boligmæssigt, økonomisk osv...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

DK

WiitrioeN skriver:

så spøger jeg nok dumt men hvis barnet arver alt har man vel myndighed over det til barnet fylder 18??

Ja. Men ALLE de værdier barnet arver (hus/bil m.v.) skal som hovedregel omsættes i kontanter. Disse penge bliver sat ind på en lukket forvaltningskonto, og man kan kun hæve derfra ved at ansøge statsforvaltningen om penge. Og de siger næææsten altid nej. Man kan ikke få udbetalt penge til en ny computer til barnet, eller en hest eller en lejerskoletur. Det er penge som man som forældre skal betale for barnet da man som forældre har ansvaret for underhold af barnet 

Derfor er pengene i realiteten låst fast indtil barnet er 18 år!

Anmeld

19. februar 2010

Bavianis

Både pga huskøb og baby har vi lavet et testamente. Vi kunne ligeså godt smutte op på rådhuset, men vi valgte den "dyre" udgave, da min kæreste synes det var for mærkeligt at blive gift nu, og senere igen "rigtigt".

Det kostede ca. 3-4.000 at få lavet testamentet, inkl afgift til skifteretten.

Anmeld

19. februar 2010

4xGreve

DK skriver:

Ja. Men ALLE de værdier barnet arver (hus/bil m.v.) skal som hovedregel omsættes i kontanter. Disse penge bliver sat ind på en lukket forvaltningskonto, og man kan kun hæve derfra ved at ansøge statsforvaltningen om penge. Og de siger næææsten altid nej. Man kan ikke få udbetalt penge til en ny computer til barnet, eller en hest eller en lejerskoletur. Det er penge som man som forældre skal betale for barnet da man som forældre har ansvaret for underhold af barnet 

Derfor er pengene i realiteten låst fast indtil barnet er 18 år!

okay mange tak for svar... det sætter da nogen tanker igang da jeg er en af dem der lige pt. ikke ønsker at blive gift af flere forskellige grunde men ikke pga. jeg ikke elsker min partner...

Anmeld

19. februar 2010

Sofia

Vil lige indskyde, at der er kommet nye regler inden for forsikringsaftaleloven. På nuværende tidpunkt er det således, at hvis man har en klausul der siger at "nærmeste pårørende" skal være begunstiget (altså have udbetalt forsikringssummen), så betyder det, at ægtefællen først og fremmest er nærmeste pårørende, dernæst kommer samlevende, så børn og sidst arvinger. Før i tiden var det sådan at børn og arvinger kom efter ægtefællen, så hvis man ingen ægtefælle havde, ville børn fx få summen og ikke en samlevende. Hvis du har tegnet forsikringen under den gamle lovgivning, kan du ringe til dit forsikringsselskab og informere dem om, at du ønsker den nye fortolkning af "nærmeste pårørende". De vil så sende dig en ny police, som er dit bevis. Dette kan jo være en stor fordel, da der ofte er meget store beløb til udbetaling i forbindelse med fx livsforsikringer, summe man måske ønsker skal tilfalde sin samlever.

Hilsner fra en dødsboskifte-terper.. 

Anmeld

19. februar 2010

Skouboe

Jeg indrømmer ærligt at jeg ikke har læst alle indlæg, men jeg har til gengæld læst arveret....

Grunden til at enhver familieadvokat vil anbefale jer at blive gift når i får barn, er at selvom den danske lovgivning er blevet opdateret flere gange, er den stadig så forældet at det ikke er muligt at sikre hinanden ligeså godt ved hjælp af testamenter, fælleseje mv. som en underskrift på en vielsesattest. Kort og godt.

Det er ikke sandt at man efter 2 års samliv er sidestillede med ægtefæller. Der er nogle få forsikringsselskaber der gør dette, men i forhold til arveloven er det kun ægteskab der tæller. En af de store forskelle er at en samlever ikke er at betragte som livsarving (tvangsarving) og det er både ægtefælle og børn. Hvis din ægtefælle dør og I ikke har skrevet testamente arver dit barn det hele og du får lige præcis intet - du har ikke arveret efter en samlever, hvis samleveren har livsarvinger, dvs. børn.

Noget af det kan klares med et testamente og samejekontrakter på fx hus, og med den nye ændring af arveloven er tvangsarven (der er en brøkdel af boet) blevet begrænset i forhold til tidligere hvor den var ½ af boet. Det betyder at den del af boet man kan råde over ved testamente er større, men der er stadig væsentlig forskel i hvad der skal betales i arveafgift hvis man er livsarving kontra hvis man er samlever. Helt håbløst er det hvis der udover fællesbørn er særbørn..

Hvis I af den ene eller anden grund ikke vil giftes, så gå i det mindste til en familieadvokat og få lavet testamente mv og snakket situationen igennem med advokaten, så I ikke ender i en situation hvor fx den ene af jer dør, og den anden bliver tvunget fra hus og hjem, fordi der skal udredes arv overfor børnene. Eller I går fra hinanden og typisk vil det være manden der ejer bilen, og tv'et osv, osv, mens kvinden har købt mad og tøj osv.. og står tilbage med intet.

Vi er selv blevet gift efter vi fik Freja og har derudover fået lavet et testamente der siger at den længstlevende af os skal arve mest muligt (dvs. Freja og evt. kommende børn skal arve mindst muligt after den der dør først - de arver jo efter den længstlevende)

Anmeld

19. februar 2010

vatten

Men hvis man ejer hus og bil sammen, uden at være gift, og den ene dør. Så skal barnet vel kun arve halvdelen af huset og bilen? 

Og så han man vel muligheden for at "købe barnet ud" og dermed beholde hus og bil. 

Eller?

Anmeld

19. februar 2010

Skouboe

vatten skriver:

Men hvis man ejer hus og bil sammen, uden at være gift, og den ene dør. Så skal barnet vel kun arve halvdelen af huset og bilen? 

Og så han man vel muligheden for at "købe barnet ud" og dermed beholde hus og bil. 

Eller?

Barnet vil i det tilfælde arve hele din mands del (hvis der ikke er skrevet testamente), men din del er naturligvis stadig din, og du vil naturligvis have mulighed for at købe jeres fælles barn ud.

Anmeld

20. februar 2010

Lullaby

Har lige læst i kristelig at uanset hvor længe man har været samboende så tæller det ikke. Dvs at man skal giftes for at have nogle rettigheder. Hvis vi ikke var gift og Mathias døde  skulle mine piger arve det hele. Dvs, at fordi de begge er under 18 så er det statsforvaltningen der tager over og så er det deres halvdel ud nu og ikke senere.

Anmeld

20. februar 2010

dehnmaría

Selvom I har boet sammen i 2 år gælder det ikke som var I gift. Barnet aver det hele hvis den ene forældre går bort... så endten skal I giftes eller så skal I få skrevet et testamente hvis I vil sikre hinanden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.