Når den ene forældre går bort og ej gift?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2010

eirene

Hmm, jeg beklager hvis jeg har givet forkerte oplysninger. Jeg undersøger det lige igen. Sorry

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2010

signe117

jeg vil lige tilføje, at der vist også kan være problemer med sådan noget som at få udbetalt livsforsikring osv hvis man ikke er gift, netop fordi dette så kan tilfalde barnet ligesom arven - og hvis barnet ikke har nået en vis alder bliver pengene ikke bare udbetalt men "fastfrosset"...

alt i alt er der faktisk en del rettigheder man ikke har eller kan få hvis man ikke er gift - vi sidder selv derhjemme og overvejer hvordan vi skal sikre os og hinanden, da vi heller ikke er gift...

Anmeld

19. februar 2010

Valle81

Hejsa:0)

Det er nemlig rigtigt at alt går til barnet hvis man ikke er gift, og jeps ligegyldigt hvor længe man har boet sammen.

Arv går til livsarvinger, hvis man har børn er det livsarvinger, hvis ikke børn, så er det forældre, søskende osv og ikke den med bor med..........

Så hvis man vil sikre hinanden så er det med at få lavet et testamente eller blive gift. I tilfælde af at det værst tænkelige skulle ske, så er det bare for surt at man er nødt til at flytte fra hus og hjem osv fordi pengene er gået til børnene.

Christina

Anmeld

19. februar 2010

trine3112

Ved forsikringer skal du have sat din partner ind som begunstiget for at pengene kommer til udbetaling til ham. Forskellen kan vist være at der skal betales et større beløb til skat af udbetalingen, når i ikke er gift.

Prøv at læse lidt om det på nettet- der står en del. Og ellers vil jeg anbefale dig at ringe til dit forsikringsselskab og høre mht forsikringerne.

/Trine

Anmeld

19. februar 2010

CGTN

Vi herhjemme har tegnet forsikring ved GF, så hvis der sker noget med min kæreste skal jeg ikke betale vores søn ud for og få lov til, at beholde huset, men arver som om vi er gift.... Det har han skrevet under på, for alting står i hans navn her...

Anmeld

19. februar 2010

DK

eirene skriver:

Det er rigtigt at når I har boet sammen i over 2 år, tæller det som om I var gift.

NEJ NEJ NEJ. Helt helt forkert antagelse!!!

Man kan som samlevende (dvs. kærester der bor sammen men ikke er gift) arve hinanden som ægtefæller SÅFREMT at man opretter et samlevertestamente. Hvis man ikke har gjort det har samlever INGEN rettigheder. Derudover skal man huske at man IKKE har formuefællesskab selv om man har lavet samlever testamente!(det har betydning for deling af boet på skifte)

Derudover skal man trods samlevertestamente stadig betale boafgift på 15% hvis man har boet sammen i over 2 år. HVis det er under 2 år så skal man betale 15%+25% (samme sats som slægtsarvinger i gruppe 2). Som ægtefælle skal man ikke betale boafgift.

Knus Ditte, der har dødsboskifte-eksamen på fredag!!

Anmeld

19. februar 2010

NLME<3

LotteN skriver:

hmm, det er ikke nemt så - jeg synes nemlig jeg havde hørtdet andet med man skulle bo sammen i to år - men det er nok ikke trådt i kraft alligevel så. tak for svaret. så må jeg hellere få undersøgt noget med det testemente!

vi fik det forklaret sådan, at hvis den ene gik bort arvede mikkel alt. så tegnede vi et testamenter der gjorde at den der var tilbage fik 50 % og barnet/børn fik/delte de sidste 50%. men nu er vi gift så nu er der lavet et nyt testamenter.

Anmeld

19. februar 2010

Maddox

Vi er heller ikke gift, men lavede da vi købte vores hus, det der hedder en krydslivsforsikring. Så den tilbageværende får udbetalt halvdelen af vores hus værdi, til at betale ind på huset, så han/hun kan blive boende med børnene.

Men skulle uheldet være ude, inden vi engang bliver gift, er det børnene som får udbetalt livsforsikringen (hvilket jeg ikke har nogen problemer med) Jeg har udover min livsforsikring, en forsikring, som udbetaler 50.000 kr til samlever og hvert enkelt barn, i tilfælde af at der skulle ske mig noget.

Anmeld

19. februar 2010

4xGreve

så spøger jeg nok dumt men hvis barnet arver alt har man vel myndighed over det til barnet fylder 18??

Anmeld

19. februar 2010

Sujan

LotteN skriver:

På baggrund af en anden tråd, slog denne tanke mig.

Vi er kikke gift herhjemme, men har boet samme siden 2006 og har sammen en datter på 18 måneder.

Hvis en af os går bort, er det så ikke noget med vores datter arver alt? eller blevdet lavet  - mener nemlig der har været noget med, hvis bare man har boet sammen i 2 år at så er det nok - nogen der er kloge på dette område?

Hvad med jer andre der ikke er gift, er i dækket på nogen måde?

Det med at man har boet sammen i 2 år har ikke noget med det at gøre.. Når man har boet sammen i 2 år i ægteskabsligende forhold kan man indsætte sin samlever som begunstiget på sin pension så denne bliver udbetalt udenom boet, såfremt en af jer skulle gå hen og dø... Men du skal altså gøre noget aktivt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.