Zafir skriver:
Da vi lavede Spunken, var jeg fuldstændig naiv. Jeg havde aldrig drømt om at der overhovedet kunne være noget galt. Idun er verdens mest perfekte barn og jeg tænkte: Godtnok er der så meget andet jeg ikke kan, men det med at lave perfekte børn, DET KAN JEG...
Så kom chokket og alt denneher tid bagefter. Så jeg har ikke noget håb mere... Det er skidesvært, fordi jeg normalt er en rigtig positiv person... mmm... 
Dagene går LANGSOMT...
Hm, skal et barn være 100% perfekt for at være godt nok...? Undskyld mig, men jeg blir altså lidt provokeret her. Du har valgt at lave et barn. Er det allervigtigste ikke at barnet er levedygtigt og har en god chance for at få et dejligt liv? Det sidste afhænger jo meget af os som forældre.
Det er nok meget et spørgsmål om holdning, og jeg er godt klar over at jeg forholder mig anderledes end de fleste andre. Personligt synes jeg der er så overdrevet meget fokus på nakkefoldsscanning. Man skal huske på at uanset hvilken risikovurdering man får, så er det overhovedet ikke nogen sikkerhed hverken for at barnet er normalt eller afvigende. Selv med 1:2 kan barnet jo være "det andet", og med - hvad ved jeg - 1:100000 kan barnet jo også være netop "det ene".....ikk?
Det er synd at du er så nervøs over scanningen, men måske ville det hjælpe dig hvis du var helt afklaret om hvad du vil gøre i tilfælde af at risikoen pegede mod kromosomfejl. Hvis du ved med dig selv: ok, det og det tal er i min verden for stor en risiko til at jeg vil tage den, så vil jeg vælge abort. For hvis man allerede ved med sig selv, hvad man vil gøre i "worst case scenario" så bliver det hele lidt mindre nervøst. Du vil nok stadig være nervøs, men måske mindre.
Jeg selv har hele tiden vidst, at jeg ikke vil have abort uanset hvad, så derfor har jeg logisk valgt ikke at blive scannet, for nogle tilfældige tal ville ikke gøre nogen forskel for mig, højst skabe en unødvendig uro og tvivl. Jeg venter med at se hvad der kommer ud, og jeg er sikker på, at uanset hvad, så kommer det til at være lige præcis perfekt for mig. 
Anmeld