Jeg har slet ikke læst tråden, og du har sikkert fået rigtig mange gode råd med på vejen. Men her kommer min mening:
Hvis det var min dreng der stod i den situation, så ville jeg helt sikkert lade ham blive!
Det faglige kan man altid indhente (og her taler jeg af personlig erfaring. Jeg havde en katastrofal skolegang i folkeskolen. Min forældre blev forbudt at lave lektier med mig (så de kunne ikke lære mig noget) og mine lærer var af den nye hippiee typr, der mente at børn hverken skulle have lektier for, eller rettes hvis de lavede noget forkert. I 6 klasse kunne ½ af klassen ikke læse, overhovedet!!! og vi der kunne, var ekstremt dårlige til det. Selvfølgelig var der mange ting i mit liv der havde været nemmere hvis jeg havde lært at læse og ikke mindst stave i folkeskolen, men jeg er da alligevel endt som underviser på universitet og har nu været ansat på uni i 7 år )
Du skriver at det sociale fungere godt, og at han er en stille dreng der har svært ved at blive rykket. Jeg ville vælge ud fra de to forhold, og se på hvad der er bedst, og det er at lade ham blive. Husk også på at stille børn (er han high sensitiv? det er ca. 10% af befolkningen så det kunne jo være at din dreng også var det), der bliver rykket ud af deres trygge omgivelser, ofte får en negativ indlæringskurve efterfølgende, fordi de bruger alle deres resourcer på at tilpasse sig de nye omgivelser at de ikke også kan tilegne sig boglige færdigheder.
Derudover tænker jeg også at barndommen er alligevel så kort, og så venter de mange mange år, hvor vi skal ud og præstere og det handler om hvad man kan, og hvor mange penge man kan få for det man kan, at det er da bare med at give drengen mulighed for at hygge sig og havde det trygt, godt og skægt sammen med sine kammerater nu, så kan den virkelige verden da godt vendte lidt endnu.
Du spørger også til om han skal spørges. Ja da!!! Det er hans liv!!! og han er så stor at han går i skole, så er han også stor nok til at tage et medansvar (sammen med dig) om hans skolegang.
Igen vil jeg gerne fortælle en historie fra mit eget liv. Jeg havde fået plads på et fritidshjem i 1 klasse. Vi var nede for at se stedet, og jeg kunne bare ikke lide det!!! Der var noget helt forkert ved det sted, og det sagde jeg til min mor. For hende var valget, at enten måtte hun sige sit arbejde op og så passe mig efter skole, eller også skulle jeg gå på det fritidshjem jeg ikke ville. Hun valgte at lytte til mig, og sagde sit job op. Vi kom til at sidde meget hårdt i det rent økonmisk (selvom min far tjente godt) og folk var da også dybt forarvede over at min mor lod mig bestemme. Men som min mor sagde: Det er ikke min datter der bestemmer. Det er mig der bestemmer, og jeg har valgt at lytte til mit barn! og hun siger at hun ikke vil på det fritidshjem, og så synes JEG ikke at hun skal det!
Jeg har kun været på det fritidshjem 1 gang!!! og det kan godt været at det var et udmærket sted at være, men selv den dag i dag 33 år senere (jeg var 7, nu er jeg snart 40), så kan jeg stadig blive helt dårlig ved tanken og få kuldegysninger af at tænke på det fritidshjem. Der var noget (for mig!!) virkelig ubehageligt ved det sted!
Summer sumarum: Jeg ville tale med drengen, og lade ham blive på skolen. (altså med mindre han gav udtryk for noget andet, så ville jeg selvfølgelig tage det med i mine overvejelser!)