Lise skriver:
Det kommer jo an på hvor man går 
Jeg er netop kommet hjem fra fødselsforberedelse. Jeg går hos noget i København der hedder Afspændingpædagogernes aftenskole, og det er genialt. Men det koster også lidt rigeligt (men er det værd!). Og vi lærer alt om at trække vejret - den dybe vejrtrækning, det overfladiske vejrtrækning og at gispe
Og alt muligt andet.
Jeg gik der også første gang. Det bedste...jarmen, det sociale at gå på et hold med nogle damer der er det samme sted som én selv, motionen, afspænding, at lære venepumpeøvelser, blive mindet om knibeøvelser, at tale om hvor det gør ondt, hvad der er ændret siden sidste uge, forventninger, læren om vejrtrækning, smerteøvelser, samtale i rundkreds med urtete og frugt...alt muligt. Og noget andet godt her er at man kan gå til efterfødsel med de samme damer, for der er reserveret et hold som kun er til os der allerede kender hinanden 
Det værste..ingenting!
Og JA, jeg fik/får noget ud af det 
Lise - elsker fødselsforberedelse
Der gik jeg også!!! Det var bare fantastisk godt!!! Vi gik på et hold for par, og her 6 år efter ses vi stadig alle os der gik til fødselsforbedrelses sammen.
Der var både noget fælles og nogle gange blev vi delt op i pigerne for sig og mændene for sig. Det var bare super godt.
En af dem fra mit hold fortalte at da hun fødte (altså UNDER fødslen!) så spurgte jordemoderen om hun havde gået til fødselsforberedelse på APA? Ja, det havde hun da, fik hun fremstammet mellem to veer. Ja, sagde jordemoderen. Det er så tydeligt at se! Vi får en del kvinder ind, der bare er super gode til at med at føde, som har lært det på APA. Det synes vi andre var ret vildt!!!!
Det vi lære at primært vejrtrækning, og så nogle psykologiske øvelser til hvordan man håndtere smerten. De tager udgangspunkt i hver enkelt kvinde, for der er jo ikke to der fungere ens på det punkt.
Der gives ingen garantier for at fødslen går godt bare fordi man har gået på APA, men jordemødrene havde meget positive erfaringer. (Det var på Riget, de snakkede om det. Selv hørte jeg under Hvidovre)