Fødselsforberedelse - hvordan var det for dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2010

Valle81

Linda2009 skriver:

Jeg havde ingen forberedelse overhovedet, hvad dette angår, men det kom ganske naturligt, da jeg fik veer. Man finder hurtigt ud af, hvad der hjælper en personligt

Hejsa,

Meget enig:0)

Vi lærte intet om ejrtrækning, og jge kunne have lært nok så meget.

Min krop overtog selv det hele og jeg havde nærmest en ud af kroppen oplevelse. Jeg styrede intet omkring min vejrtrækning, lyse eller andet.

Jeg var dog også meget afslappet omkring fødslen og fulgte min krop.

Har set mange fødslet på tv, og kan også se at fx dem der bliver hysteriske eller "panikker" også kunne have lært alt om vejrttrækning men glemmer det i øjeblikket da hysteriet/panikken overtager.

Så tror merre det handler man tager beslutningen om at arbejde med sin krop og ikke modarbejde den og "give op", så skal det nok komme helt naturligt til en:0)

Knus

Christina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2010

DK

Jeg lærte vejrtrækningsøvelser på mit hold, og det var UUNDVÆRLIGT til min fødsel. Man kan da bare spørge efter det, så er jeg helt sikker på at de gerne vil lære en det!

Anmeld

25. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Zafir skriver:

Jeg vil også så meget jeg kan igen nÅr jeg nå lidt længere hen i forløbet....

Så måske arbejde hjemme når der er gravidsvømning. Så kan jeg jo godt lige tage et par timer ud af dagen. mm. Må ku kringles.

vi har svømning fra 7.45-8.45 så det er heldigvis kun morgentimerne der lige skal justeres lidt på

Anmeld

25. januar 2010

Moderator

Caroline86 skriver:

vi har svømning fra 7.45-8.45 så det er heldigvis kun morgentimerne der lige skal justeres lidt på

Det er der også i roskilde svømmehal lige ved siden af mit arbejde... Det er bare fordi jeg gerne vil i asnæs, med de søde HF jm'ere og alt det andet hygge. Men jeg KAN jo vente til jeg går fra med mega hyggen. også tage det der ikke går så meget udover arbejdet. hehe.

Anmeld

25. januar 2010

Pige2009

Valle81 skriver:

Hejsa,

Meget enig:0)

Vi lærte intet om ejrtrækning, og jge kunne have lært nok så meget.

Min krop overtog selv det hele og jeg havde nærmest en ud af kroppen oplevelse. Jeg styrede intet omkring min vejrtrækning, lyse eller andet.

Jeg var dog også meget afslappet omkring fødslen og fulgte min krop.

Har set mange fødslet på tv, og kan også se at fx dem der bliver hysteriske eller "panikker" også kunne have lært alt om vejrttrækning men glemmer det i øjeblikket da hysteriet/panikken overtager.

Så tror merre det handler man tager beslutningen om at arbejde med sin krop og ikke modarbejde den og "give op", så skal det nok komme helt naturligt til en:0)

Knus

Christina

Lige præcis Hvis man lytter til sin krop og ellers holder hovedet koldt, så går det ret nemt, og man finder heldigvis hurtigt sin egen naturlige rytme

Anmeld

25. januar 2010

Nybagt mor

Af skræk for at komme til at lyde rigtig negativ, så var det altså noget af en skuffelse det vi fandt frem til inde på Yoga skolen i Århus og jeg endte dog heller ikke med at bruge noget af det under fødslen.

Det der var det vigtigste for mig var at jeg havde snakket ønsker og fødselsforløb igennem med min mand flere gange - og dermed også selv fået sat ord på hvad jeg gerne ville og ikke ville, hvilket gjorde det lettere for mig at sige til og fra under fødslen

Og ja - som der også er skrevet, så sørge for at arbejde med veerne istedet for mod dem - og det kan man jo desværre ikke lære på et kursus - det kommer helt naturligt.

Men glæd dig - for det er en helt fantastisk oplevelse

Anmeld

25. januar 2010

Moderator

Zafir skriver:

Det er der også i roskilde svømmehal lige ved siden af mit arbejde... Det er bare fordi jeg gerne vil i asnæs, med de søde HF jm'ere og alt det andet hygge. Men jeg KAN jo vente til jeg går fra med mega hyggen. også tage det der ikke går så meget udover arbejdet. hehe.

men man vil jo bare gerne have hyggen med

Vi plejer gerne lige at sidde og få en kop varmt bagefter og snakke en masse - og så har vi typisk lidt mad med, for man bliver jo sulten af det skidt

Anmeld

25. januar 2010

Moderator

Caroline86 skriver:

men man vil jo bare gerne have hyggen med

Vi plejer gerne lige at sidde og få en kop varmt bagefter og snakke en masse - og så har vi typisk lidt mad med, for man bliver jo sulten af det skidt

Mmm... Jeg glæder mig altså til jeg også bruger sulten. Men altså ligenu, gør det jo ikke så meget at jeg ikke tager på endnu. Så lidt som jeg har lyst til at spise. Men altså. Savner lidt at have lyst til MAD. Mmmm...

Men altså - selvom jeg kun er 8+0, så er jeg bare TYK på mavse-lavse syntes jeg ...

Anmeld

25. januar 2010

Mumto3

Lise skriver:

Det kommer jo an på hvor man går

Jeg er netop kommet hjem fra fødselsforberedelse. Jeg går hos noget i København der hedder Afspændingpædagogernes aftenskole, og det er genialt. Men det koster også lidt rigeligt (men er det værd!). Og vi lærer alt om at trække vejret - den dybe vejrtrækning, det overfladiske vejrtrækning og at gispe  Og alt muligt andet.

Jeg gik der også første gang. Det bedste...jarmen, det sociale at gå på et hold med nogle damer der er det samme sted som én selv, motionen, afspænding, at lære venepumpeøvelser, blive mindet om knibeøvelser, at tale om hvor det gør ondt, hvad der er ændret siden sidste uge, forventninger, læren om vejrtrækning, smerteøvelser, samtale i rundkreds med urtete og frugt...alt muligt. Og noget andet godt her er at man kan gå til efterfødsel med de samme damer, for der er reserveret et hold som kun er til os der allerede kender hinanden

Det værste..ingenting!

Og JA, jeg fik/får noget ud af det

Lise - elsker fødselsforberedelse

Der gik jeg også!!! Det var bare fantastisk godt!!! Vi gik på et hold for par, og her 6 år efter ses vi stadig alle os der gik til fødselsforbedrelses sammen.

Der var både noget fælles og nogle gange blev vi delt op i pigerne for sig og mændene for sig. Det var bare super godt.

En af dem fra mit hold fortalte at da hun fødte (altså UNDER fødslen!) så spurgte jordemoderen om hun havde gået til fødselsforberedelse på APA? Ja, det havde hun da, fik hun fremstammet mellem to veer. Ja, sagde jordemoderen. Det er så tydeligt at se! Vi får en del kvinder ind, der bare er super gode til at med at føde, som har lært det på APA. Det synes vi andre var ret vildt!!!!

Det vi lære at primært vejrtrækning, og så nogle psykologiske øvelser til hvordan man håndtere smerten. De tager udgangspunkt i hver enkelt kvinde, for der er jo ikke to der fungere ens på det punkt.

Der gives ingen garantier for at fødslen går godt bare fordi man har gået på APA, men jordemødrene havde meget positive erfaringer. (Det var på Riget, de snakkede om det. Selv hørte jeg under Hvidovre)

Anmeld

25. januar 2010

Malou Vilma Nørgaard

Caroline86 skriver:

vi har valgt det fra...

Har ikke hørt andet end "spild af tid" om det, så vi gad simpelthen ikke... For os er det vigtigt at vide hvad der foregår ved en fødsel, hvordan fødestuen ser ud, og hvad man skal være forberedt på - og så det ALLER vigtigste - vejrtrækningen! Og det lærer man åbenbart ikke til fødselsforberedelse længere

Man hører på en jordemoder fortælle i 1½-2 timer, og så tager man hjem igen

Det hun fortæller har vi læst om i bøger og ellers spurgt os frem til, hos jordemoder og læge og vejrtrækningen lærer jeg til svømning og vi får "træning" af lægerne, hvis vi beder om det

Svarede ikke på dit spørgsmål, I know... Men ville bare komme med input til hvorfor vi valgte det fra

Knus

Havde det præcis på samme måde .. derfor valgte jeg det også fra.

Og min veninde der lige har født, og hun gik til det, hun sagde det var simpelthen spild af tid.. sorry

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.