Økologiske eller svanemærkede....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2010

Heidi.

Hej med dig..

Jeg køber kun rengøringsmidler, sæbe, bodyshampo, hårshampo, osv der er svanemærket og uden parfume.. Jeg har parfumeallergi.

Men hensyn til ØKO, så er der nogle ting der skal være øko.. Og det er æg og pasta.. Men ellers betyder det ikke rigtig noget for mig

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2010

tascia

synes ejg er rimelig bevidst om det. tror jeg vil kalde det semi-økologisk. køber ALTID økologisk mælk, smør, rugbrød, gulerødder, havregryn, sukker, pasta, æg og  hakket oksekød/svinekød. de andre madvarer svinger det lidt med alt alt efter der er et godt bud eller jeg tænker " ikke kigge på prisen". mine unger bliver kun rene i neutrals børneserie.

bruger ikke parfumeret vaskepulver, men om det er = svanemærket er jeg i tvivl om... brug eddike som skyllemiddel, billigt, miljøvenligt, og ikke mindst er det også med til at afkalke maskine.

Jeg har ikke lyst til at være hysterisk med det, men jeg synes man gør klogt i at tænke lidt over de ting man køber.

og så vil jeg tilføje at det ikke behøver at være meget dyrer, vores husholdningsbudget ligger mellem 4-5000 kr. om mdr.

Anmeld

21. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Egentlig har vi ikke penge til at spise økologisk, men det er et punkt hvor vi har valgt at prioritere. Så må vi vælge nogle andre ting fra.

Men jeg kigger også tilbud hver uge og køber stort ind.

Jeg tror 80 % af alt vi spiser er økologisk. De 20 % er primært kød, da det er meget svært at finde et stort udvalg af økologisk kød og så er det meget meget dyrt. Vi køber kun økologisk hakket oksekød.

Til at vaske vores tøj bruger vi økologiske vaskenødder - de gør tøjet dejlig blødt uden brug af skyllemiddel, så det bruger vi ikke.

Af kropspleje bruger vi primært neutral og änglamark. Jeg selv bruger STUHR hårshampoo uden parfume og REN ansigtspleje.

Så vi er meget økologiske.

Anmeld

21. januar 2010

oo

i forlængelse af økologi og svanemærket, vil jeg lige sige, at jeg virkelig ville ønske, at langt mere mad og dagligvare blev solgt som fairtrade! jeg syntes det er ærgeligt at vi går op i dyrevelfærd før menneskevelfærd, så mere fairtrade please

Anmeld

21. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Tjuhl skriver:

i forlængelse af økologi og svanemærket, vil jeg lige sige, at jeg virkelig ville ønske, at langt mere mad og dagligvare blev solgt som fairtrade! jeg syntes det er ærgeligt at vi går op i dyrevelfærd før menneskevelfærd, så mere fairtrade please

Jep, helt enig der.

Vi har en lækker fairtrade buktik her i Odense, tror bare desværre ikke de har så mange kunder.

Anmeld

21. januar 2010

oo

Liams troldemor skriver:

Jep, helt enig der.

Vi har en lækker fairtrade buktik her i Odense, tror bare desværre ikke de har så mange kunder.

sælger de så også madvarer/dagligvarer? jeg ved at Lidl har nogle fairtrade madvarer osv, men den "store" fairtrade i svendborg har mest ting og dimser (hvilket jo også er godt)

Anmeld

21. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Tjuhl skriver:

sælger de så også madvarer/dagligvarer? jeg ved at Lidl har nogle fairtrade madvarer osv, men den "store" fairtrade i svendborg har mest ting og dimser (hvilket jo også er godt)

De sælger en masse kaffe/kakao, hvilket man også kan købe færdigbrygget og tage med ud i kulden. Desuden chokolade.

Ellers er den mest dimser og ting. Dog har de også lidt shampoo/bodylotion og den slags.

Anmeld

21. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Øko køber vi så vidt økonomien tillader det, dog aldrig kød da det er alt for dyrt, men jeg hørte at de vigtigste økoting er æg og bananer.

Æg fordi de indeholder hele DNA tråde og bananer fordi man har undersøgt kvinder som står og dypper bananklaserne i baljer med konserverende middel og de føder LANGT flere vanskabte/misdannede/dødfødte børn end noegn anden gruppe. 

Mælk, creme fraiche og andre mælkeprodukter, pasta, de fleste grøntsager og det meste brød køber vi økologisk. Mange grøntsager køber vi hos den lokale indvandrergrønthandler, men det er så ikke økologisk...

Men jeg synes Tjuhl har ret i at hvis man kan vælge et alternativ som er Fairtrade / Max Havelar så bør man vælge dette..

Kh

Rosa

Anmeld

22. januar 2010

JonTri

Hmm efter vi har fået Jonathan, har min holdning rykket sig. Køber en del økologisk - især først på måneden. Jonathan bliver badet i økologisk svanemærket sæbe og vi vasker med neutral... Økologisk kød er møgdyrt, så der er vi ikke med... men frugt og grønt skal være øko... det er for klamt at giftstofferne er i HELE æblet eller peberfrugten.

Desuden går jeg meget op i at købe efter sæson... det sparer jo en del transport...

Så konklusionen må blive... Gid jeg vandt i lotto og blev mere økologisk.

Anmeld

22. januar 2010

Honningblomst

Jeg har altid købt parfumefrit og svanemærket shampoo og vaskepulver....Syntes ikke det er særlig smart med al det kemi til børn.

Knus Eva

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.