Helt ærligt, så er gravide veninder ikke det mest spændende man kan have sig. Man har en pragtfuld veninde, fuld af liv og sjov, og pludselig er alt liv i hende, det hun har i maven. Intet drejer sig om andet... Og de oplevelser man selv har, når man ex. er på dates/i byen, dem finder den gravide kedelige, måske umodne, og ikke interessante. Derfor er det altså heller ikke nemt at være veninden til den gravide. Man kan nemt som veninde føle at man bliver skubbet ud i kulden, til fordel for hendes nye liv i maven, og at alt det man før havde delt af oplevelser, nu skal redefineres og det er ikke nemt.
Jeg skriver dette, som MIG der var den gravide, der skubbede mine veninder væk, uden at vide hvorfor vi "pludselig" ikke snakkede sammen mere... I dag er jeg VILDT taknemmelig overfor de få veninder der hang i, og gjorde en indsats, selv om jeg var OPSLUGT og forsvundet ind i et graviditets og baby paradis, som de jo af naturlige årsager ikke kunne følge mig ind i.
Først langt senere, da jeg kom ud af amning og barsel og barnet hængende mig om halsen 24-7, kunne jeg se at jeg slet ikke havde mødtes med mine veninder på deres plan. Jeg havde forlangt at de skulle elske at komme søndag formiddag kl. 9.30 inden babys formiddagslur, og så kunne de lige høre om de nye bleer, og første grød, og hvordan det gik i min mødregruppe.
Helt ærligt, det må ALLE da kunne genkende? At før man fik børn/tænkte de tanker, sad overfor en gravid/nybagt mor og DØDKEDEDE sig i deres baby-univers selskab?
Knus Ditte, der i dag er pinlig berørt over min egen selvoptagethed dengang, og som var MANGE år om at opdage at jeg havde levet i en lukket lille baby-bobbel.
Anmeld