billig aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2010

Michael healer

Znuzke skriver:

Jeg forsøger også at tænke i billig mad herhjemme, og en af favoritterne er kartoffel/porresuppe med masser af chili. Kylling i karry med ris får vi også ofte. Og så er hakket kød i en eller anden form næsten altid på menuen.

Men ellers afhænger definitionen af billig mad jo af hvordan ens familie er sammensat. Vi er en kæmpefamilie med 2 voksne og 5 børn - men 3 af børnene er så store at de jo spiser mere end mig. Dvs. at vi faktisk laver mad til 5 voksne og 2 børn hverdag. Så hos os er pasta med kødsauce faktisk ikke specielt billigt at lave. Så er det for os billigere at lave hakkebøffer med kartoffelbåde og hjemmelavet dressing....

hej

Syntes det lyder ret vildt at det er billigere for jer at lave hakkebøffer end kødsause, hvor meget kød bruger du til hver ting ?

nysgerrige hilsner fra Michael

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Kom lige i tanke om en til 

Kartoffellasagne med bacon og chili

1 kg kartofler

2 store løg

chilipulver efter smag

1 pk. bacon i strimler eller tern

1 pk. gratineringsost

ca. 8 spsk. creme fraiche

Salt/peber

Fremgangsmåde:

Skær løg og kartofler i ringe(kartoflerne skal være ca. 1 cm tykke) og kom i en sautepande(eller lign.) sammen med margarine.

Kom derefter chilipulver hen over og vend bacon med. Smag til med salt og peber.

Blandingen skal kun lige vendes rundt i 10 minutter.

Kom det hele i et smurt ildfast fad. Fordel creme fraiche over retten og kom gratineringsosten ovenpå.

Sæt i ovnen med sølvpapir/folie ovenpå så osten ikke brænder på. Bag i ca. 1 time ved 200 grader (varmluft). Kartoflerne skal være helt møre.

Anmeld

16. januar 2010

ekzunz

Michael healer skriver:

hej

Syntes det lyder ret vildt at det er billigere for jer at lave hakkebøffer end kødsause, hvor meget kød bruger du til hver ting ?

nysgerrige hilsner fra Michael

Jeg bruger ca. 1 kg. til hver ret. Men til kødsauce skal jeg også bruge 1 squash, 4 ds. hakkede tomater, 2 poser fuldkornspasta og alle de andre småting der skal bruges.

Til hakkedrenge skal jeg bare bruge kødet, ca. 4 kg. kartofler og noget fromage frais - drengene spiser ketchup.

Der skal hver dag bruges ca. 1 kg. kød af en eller anden slags, til ris og pasta bruger vi ca. 1 kg. og hvis vi får kartofler bruger vi 3-4 kg. afhængig af hvordan de tilberedes.

Anmeld

16. januar 2010

Michael healer

Znuzke skriver:

Jeg bruger ca. 1 kg. til hver ret. Men til kødsauce skal jeg også bruge 1 squash, 4 ds. hakkede tomater, 2 poser fuldkornspasta og alle de andre småting der skal bruges.

Til hakkedrenge skal jeg bare bruge kødet, ca. 4 kg. kartofler og noget fromage frais - drengene spiser ketchup.

Der skal hver dag bruges ca. 1 kg. kød af en eller anden slags, til ris og pasta bruger vi ca. 1 kg. og hvis vi får kartofler bruger vi 3-4 kg. afhængig af hvordan de tilberedes.

Ok så jeg med, men syntes så også det lyder til at der er forskel på hvor mange grøntsager der er i de 2 rette, hvilket er det der er med til at gøre kødsausen dyr , for er er ingen grøntsager med når det er hakkebøffer på menuen  , er det sådan ?

Anmeld

16. januar 2010

ekzunz

Michael healer skriver:

Ok så jeg med, men syntes så også det lyder til at der er forskel på hvor mange grøntsager der er i de 2 rette, hvilket er det der er med til at gøre kødsausen dyr , for er er ingen grøntsager med når det er hakkebøffer på menuen  , er det sådan ?

Så kommer der gulerods- og agurkestave på bordet....Vi spiser skam rimelig fornuftigt. Men gulerødder er en af de ting vi altid har - rent faktisk køber jeg 2 kg. ca. hver 2. dag. Lige som vi bruger ca. 3-4 kg. havregryn pr. uge osv. osv.

Anmeld

16. januar 2010

Michael healer

Znuzke skriver:

Så kommer der gulerods- og agurkestave på bordet....Vi spiser skam rimelig fornuftigt. Men gulerødder er en af de ting vi altid har - rent faktisk køber jeg 2 kg. ca. hver 2. dag. Lige som vi bruger ca. 3-4 kg. havregryn pr. uge osv. osv.

ja det er skam ikke for at være efter dig , eller for at skrive at i ikke spiser fornuftigt m.m.

Men det er fordi at vi kun bruger ½ potion kød til kødsause i forhold til hakkebøf, derfor vores regnestykke er at det er billigere at spise Pasta med kødsause , frem for hakkebøffer, det var det hele

Anmeld

16. januar 2010

ekzunz

Michael healer skriver:

ja det er skam ikke for at være efter dig , eller for at skrive at i ikke spiser fornuftigt m.m.

Men det er fordi at vi kun bruger ½ potion kød til kødsause i forhold til hakkebøf, derfor vores regnestykke er at det er billigere at spise Pasta med kødsause , frem for hakkebøffer, det var det hele

Jeg vil sige at vores børn også sagtens kunne spise mere kød når vi får hakkebøffer, men de 2 mindste spiser ikke hakkebøffer, så der er 200 gr. kød til hver - det skal bare være nok - så må de spise ekstra kartofler  Det hænder at der er lidt  kødsauce tilbage, men som regel bliver det hele spist.

Anmeld

16. januar 2010

Michael healer

Znuzke skriver:

Jeg vil sige at vores børn også sagtens kunne spise mere kød når vi får hakkebøffer, men de 2 mindste spiser ikke hakkebøffer, så der er 200 gr. kød til hver - det skal bare være nok - så må de spise ekstra kartofler  Det hænder at der er lidt  kødsauce tilbage, men som regel bliver det hele spist.

ok bare i orden, så jeg med på hvorfor det er billigere for jer, at lave hakkebøffer, frem for kødsause

Anmeld

16. januar 2010

NoName

lærkes_mor skriver:

Kom med foreslag

Vi er ved at løbe tør derhjemme / er dårlige til at finde på nyt.... og da min kæreste er lærling og jeg er på su behøver det ikke koste en herregård

Glæder mig til at høre jeres forslag.... hvis jeg ikke lige skrive tilbage er det fordi jeg ikke har net derhjemme endnu.

Hilsner fra Sara

Hej, her er 2 super nemme og billige retter...

http://www.arla.dk/da/Karolines-Kokken/Opskrifter/Karlighedspasta/

http://www.arla.dk/Karolines-Kokken/Opskrifter/Pande-med-skinkestrimler-og-tomat/

NoName

Anmeld

17. januar 2010

hj & sofie

Puha.
Denne tråd passer perfekt til en enlig far.

Følger lige lidt (meget) med her, da der er nogle gode opskrifter her.

Vil også lige komme med en.

Kyllinge filet, der er overtrukket med ost.
Den passer rigtig godt til ris og tomatsovs eller kartofelbåde og en frisk dressing (gerne med lidt citron i).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.