Hvorfor bliver nogle børn alt for tykke ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2009

Vingummien

Nogle ligger det også til at være robudt bygget osv. Vi har aldrig fået lov bare at spise af usunde sager hjemme, men har altid været lidt stor i det.

Mange forældre kan faktisk ikke se at deres barn er tyk, lyder underligt, men det kan de bare ikke. Nogle får først øjnene op for det hvis de snakker med andre om det.
Er jo ike ondt når forældre gør det, de skal bare have hjælp til at se det forkerte i det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2009

Vingummien

BlyViol skriver:

ej hvor er det synd for hende pigen, du nævner til sidst..

Det er KLART forældrenes ansvar! min mor er overvægtig og kæmper nu en kamp for at komme af med de sidste kiloes/kiloer?

Jeg er da taknemmelig for hun var mere bevidst om mad end sine egne forældre, og at jeg har levet en sund barndom, hvilket jeg jo tager med i min nye familie..

I min klasse på VUC er vi jo flest voksne (jeg er yngst på 20) og en dag havde vi også en snak om det i et frikvarter, fordi en kvinder siger at det er træls hendes datter tager sådan på efter hendes konfirmation, og at hun da får det samme mad som de andre i huset.. det falder så bare ud af mig at "jamen du er jo også overvægtig og får usund madpakke hver dag f.eks pizza" (den slags kan vi godt sige til hinanden ) hvor hun siger til mig at det er generne der gør at hendes pige er overvægtig :O ??!!! øh nej... sagde jeg så, det er da kun det man propper i munden kombineret med hvor meget du rører dig. heldigvis var der nogen som var enige med mig, men sjovt nok de andre lidt overvægtige mødre vara enige med den anden kvinde.. så hvis hendes datter skal tabe sig bliver en anden i familien nødt til at sige noget - ellers fortsætter det bare, hvis hun ikke selv opdager det...

nå, det var lidt negativt - god jul

Er altså nogle hvor det er generne, men oki. Måske hun gør mere for sin datter end i ved noget om. Syntes bare ikke man kan tillade sig at udstille folk på den måde.

Og nej siger ikke bare det fordi jeg ligger over den alm vægt!

Anmeld

24. december 2009

Fines mor

suanne85 skriver:

Nogle ligger det også til at være robudt bygget osv. Vi har aldrig fået lov bare at spise af usunde sager hjemme, men har altid været lidt stor i det.

Mange forældre kan faktisk ikke se at deres barn er tyk, lyder underligt, men det kan de bare ikke. Nogle får først øjnene op for det hvis de snakker med andre om det.
Er jo ike ondt når forældre gør det, de skal bare have hjælp til at se det forkerte i det.

Du har ret;-)

Vi har jo som sagt to børn, med samme mor og far, som har vidt forskellig kropsbygning.

1. barn er robust, man kunne se det lige da hun kom ud af maven. Stor bred mås og hofteparti.

2. barn lille, spingel og lille mås og hofte parti.

Vægt og længde stort set den samme på nær 150 g.

Så her er det klart gener der spiller ind.

De spiser stort set det samme, og alligevel formår den lille at holde sig tynd, slank og lang *g*

Den anden taget på bare hun spiser en vingummi eller noget.

Livet er ikke fair;-(( Men vi holder igen alt hva vi kan, og forsøger at styre hende i de rigtige retninger. Men det er da hårdt at høre på, at andre børn får 2 ostehaps med, når hun slet ingen får med. Måske der kunne de "tynde" forældre være med til at bakke op???

Anmeld

24. december 2009

Vingummien

Fines mor skriver:

Du har ret;-)

Vi har jo som sagt to børn, med samme mor og far, som har vidt forskellig kropsbygning.

1. barn er robust, man kunne se det lige da hun kom ud af maven. Stor bred mås og hofteparti.

2. barn lille, spingel og lille mås og hofte parti.

Vægt og længde stort set den samme på nær 150 g.

Så her er det klart gener der spiller ind.

De spiser stort set det samme, og alligevel formår den lille at holde sig tynd, slank og lang *g*

Den anden taget på bare hun spiser en vingummi eller noget.

Livet er ikke fair;-(( Men vi holder igen alt hva vi kan, og forsøger at styre hende i de rigtige retninger. Men det er da hårdt at høre på, at andre børn får 2 ostehaps med, når hun slet ingen får med. Måske der kunne de "tynde" forældre være med til at bakke op???

Ja nemlig. Emil er også en robust dreng, og det koommer helt klart fra min familie, den eneste der ikke er robust i min familie er min bror som er tynd som en pind, men alle vi andre, flest på min fars side er robuste, og så er det altså heller ikke pænt at være tynd.

Jeg har også altid bare taget på bare af at kigge på en chips, men der er jo så mange fristelser som barn, så er man ved en ven hvor moren giver kage til kaffen og de tænker jo ikke over de skal passe på da de måske selv har et barn der bare kan spise og spise uden der sker noget ved det, ligesom min bror,  altså kender ingen ander der spiser som ham men intet sker, og han er faktisk selv træt af det.

Skulle være lidt regler omkring med at have usundt med i madpakken, men er jo nogle der tror at det er så sundt at have en ostehaps med, det er det bare ikke.

En fast slik dag er det bedste syntes jeg, og så skal man finde ting der er sunde men samtidig lækre som noget usundt(de små tænker jo ikke på at en gulerod kan være lækker )

Men man skal så også passe på ikke at overdrive så de aldrig må få lidt slik, sådan har jeg det i hvert fald.

Anmeld

24. december 2009

Fines mor

suanne85 skriver:

Ja nemlig. Emil er også en robust dreng, og det koommer helt klart fra min familie, den eneste der ikke er robust i min familie er min bror som er tynd som en pind, men alle vi andre, flest på min fars side er robuste, og så er det altså heller ikke pænt at være tynd.

Jeg har også altid bare taget på bare af at kigge på en chips, men der er jo så mange fristelser som barn, så er man ved en ven hvor moren giver kage til kaffen og de tænker jo ikke over de skal passe på da de måske selv har et barn der bare kan spise og spise uden der sker noget ved det, ligesom min bror,  altså kender ingen ander der spiser som ham men intet sker, og han er faktisk selv træt af det.

Skulle være lidt regler omkring med at have usundt med i madpakken, men er jo nogle der tror at det er så sundt at have en ostehaps med, det er det bare ikke.

En fast slik dag er det bedste syntes jeg, og så skal man finde ting der er sunde men samtidig lækre som noget usundt(de små tænker jo ikke på at en gulerod kan være lækker )

Men man skal så også passe på ikke at overdrive så de aldrig må få lidt slik, sådan har jeg det i hvert fald.

Alle vores venner ved de skal sige nej til Josephine, og de ved det er i bedste mening. Men jeg kan jo ikke styre hvad der sker hjemme hos andre. Det skal jo heller ikke være sygeligt for hende, for så bliver livet for surt. ;-( Der er jo nok at slås med på den front.

Men i kommunen henstiller de faktisk til at det skal være sund kost, men frugtstænger, ostehaps og andre småting i den stil er jo ikke sunde. MEN måske er der nogle som tror det.

Her op til jul var der endda et barn som havde fået pebernødder med i madkassen, og i fredags fik vi skæld ud over vores datter havde for meget frugt og grønt med. Hva fan.. sker der lige for dem spørg jeg bare.! Heldigvis fik jeg diætistens udtale om, at Josephines madpakke var helt perfekt. Vi skulle jo netop holde fast i hendes glæde ved grønt og frugt.

Men det er da en kamp at finde KUN grøntsager som pigen vil ha;-) Så der har jeg en udfordring for hendes skyld.

Hjemme fjerner jeg rask væk alt kage, chips osv. når vi har gæster, for pigen kan ikke selv sige nej;-)) Spørg bare gæsterne om der er nogle som vil ha mere, og de siger jo ofte nej tak for de ved jo hun ikke kan stoppe hihi. Vi andre kan jo alligevel heller ikke tåle det, og har ikke behov for det.

Anmeld

24. december 2009

Vingummien

Fines mor skriver:

Alle vores venner ved de skal sige nej til Josephine, og de ved det er i bedste mening. Men jeg kan jo ikke styre hvad der sker hjemme hos andre. Det skal jo heller ikke være sygeligt for hende, for så bliver livet for surt. ;-( Der er jo nok at slås med på den front.

Men i kommunen henstiller de faktisk til at det skal være sund kost, men frugtstænger, ostehaps og andre småting i den stil er jo ikke sunde. MEN måske er der nogle som tror det.

Her op til jul var der endda et barn som havde fået pebernødder med i madkassen, og i fredags fik vi skæld ud over vores datter havde for meget frugt og grønt med. Hva fan.. sker der lige for dem spørg jeg bare.! Heldigvis fik jeg diætistens udtale om, at Josephines madpakke var helt perfekt. Vi skulle jo netop holde fast i hendes glæde ved grønt og frugt.

Men det er da en kamp at finde KUN grøntsager som pigen vil ha;-) Så der har jeg en udfordring for hendes skyld.

Hjemme fjerner jeg rask væk alt kage, chips osv. når vi har gæster, for pigen kan ikke selv sige nej;-)) Spørg bare gæsterne om der er nogle som vil ha mere, og de siger jo ofte nej tak for de ved jo hun ikke kan stoppe hihi. Vi andre kan jo alligevel heller ikke tåle det, og har ikke behov for det.

Her vil Emil heldigvis hellere have frugt. Da vi var til hygge i vuggestuen her ved jul og fik æbleskiver og småkager der guflede han bare løs på det frugt de havde fundet frem, blev jo helt stolt for de andre børn guflede jo bare løs af alt det andet, men han tog selv frugt i stedet for det andet, er bare dejligt. Så brokke sig over at hun har for meget frugt med, det er da for lamt, så forstår man sgu godt nogle børn bliver tykke uden det ligger til familien for skal sku nok være nogle forældre der retter sig efter det.

Ang ostehapse og det andet, der er rigtig mange der tror det er sundt fordi de er snydt til det hvis man kan sige det sådan, nu kan Emil så ikke tåle ost. Men hvis du kigger bagpå pakken til ostehapse står der mange gange det er godt med f.eks en om dagen og til madpakke ovs, og det er der mange der går efter, de tænker ikke selv men giver med fordi de har læst på pakken det skulle være godt.

Syntes det er godt at jeres familie er så meget inde i det, for er mange der er ligeglade, de syntes jo ikke det skader med en stykke chokolade eller 2 en gang imellem. Det "sundeste" du faktisk kan give hvis du skal ud i det engang i mellem hvor hun får lidt er faktisk en flødebolle

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.