Nu vil jeg lige blande mig i det her indlæg;-)
Jeg har overvægt tæt inde på livet, og har også min datter som er overvægtig. Forskerne er endelig nået til en mulig årsag til hvorfor nogle børn bliver overvægtige, og hvorfor der bliver flere og flere.
Jeg vil lige link til hvor i kan læse lidt om det:
http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Nyheder/2009/Manglende_gen_aarsag_til_boernefedme.aspx
I vores familie kan vi se det i generationer, og jeg har mange mange år forsøgt at finde ud af hvorfor.
Vi lever sundt, og jeg har selv meget svært ved at tabe mig, føle mig mæt, og bliver hurtigt sulten. Min datter på 6 år har samme problem, og jeg kender mange overvægtige med helt samme problemstilling. Så det er altså ikke bare fordi de måske spiser usundt, men måske fordi der ligger andre ting til grund for overvægten.
Vi er med i et projekt for overvægtige børn på Odense universitets hospital, og de siger vi kan ikke gøre så meget mere for vores datter - andet end holde den plan der er langt, og følge hende nøje - men hverdag er en stor kamp om fedt, slik og ostehaps.
Hun ser jo hvad de andre børn har i børnehaven, og nævner tit jamen moar Sascha har to ostehaps med, ja... men desværre ;-(
Så det er ikke altid nemt at være mor til et overvægtigt barn, som man kun vil det absolut bedste.
Jeg tror mange overvægtige piger herinde kender til samme problemstilling med mæthed, manglende evne til at tabe sig, og bevare mæthedsfornemmelsen i længere tid af gangen.
Glemte lige at nævne, at vi har en af hver 1 stk. alm størrelse barn, og 1 stk. overvægtig barn. Begge med samme forældre, og de får helt det samme at spise hverdag. ;-)