Hvorfor bliver nogle børn alt for tykke ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2009

Vidunderligeunger

Mammi ,,, skriver:

Christ altså   Hun slår sig bare tilbage og tænker der er intet jeg kan gøre ,,,  De tror jo maden er i orden fordi den tit er hjemmelavet   Men det er den jo sjældent ,, Vi har lavet om på vores kostplan 3 gange herhjemme og de 2 foregående gange syntes vi også selv at vi levede sundt ,, Nej , det var ikke godt nok ,,,   Flot du åbnede din mund og sagde det , håver det er et wake up call   Tænk man bare skylder skylden på generne ,, Uhh svært at sige noget til min søster , underligt hun ikke selv bemærker at alle 3 børn er runde .

ja, men måske du kunne gøre sine niecer og nevøer en tjeneste? jeg ved godt det er et giftigt enme, og man ikke liiige blander sig i alt.. grunden til jeg "skød" lidt på hende den overvægtige kvinde i min klasse var at hun en dag sag og belærte mig at man ikke måtte spise sushi, og fisk generelt, nødder, spise SÅ mange frugter og bla bla bla... så synes jeg lige hun sku ha lidt igen med samme slags krudt... ved ik om det virkede, hun har stadig pizza og skinkehorn med - lavet på fedtfattig mayonaise vel at mærke!!!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2009

Malou Vilma Nørgaard

Jo det er 110% forældrenes ansvar, som også skrevet, hvem skulle det ellers være !!

Nu er min datter ikke særlig gammel, og der kommer til at gå laaaaang tid før hun skal smage noget der hedder slik og junk hehe ..

Men når den tid kommer, så syntes jeg det er vigtigt hun får et sundt forhold til det, altså at hun måske vil få fredags slik eller lørdags slik, eller noget andet lækkert i weekenden, da hun så får et sundt forhold til det, og når man så er ude, og der er slik eller andet, så blir hun ikke en af de der børn der vælter over det, endtil der ikke er mere :/ eller når hun så bliver teenager og tjener penge selv, og så ikke har lært hjemme fra det skal spises med måde, og det er ok nogle gange, så bruger hun alle penge på junk. hold da op det blev langt

God jul Cille

Anmeld

23. december 2009

Fines mor

Nu vil jeg lige blande mig i det her indlæg;-)

Jeg har overvægt tæt inde på livet, og har også min datter som er overvægtig. Forskerne er endelig nået til en mulig årsag til hvorfor nogle børn bliver overvægtige, og hvorfor der bliver flere og flere.

Jeg vil lige link til hvor i kan læse lidt om det:

http://www.diabetes.dk/Aktuelt/Nyheder/2009/Manglende_gen_aarsag_til_boernefedme.aspx

I vores familie kan vi se det i generationer, og jeg har mange mange år forsøgt at finde ud af hvorfor.

Vi lever sundt, og jeg har selv meget svært ved at tabe mig, føle mig mæt, og bliver hurtigt sulten. Min datter på 6 år har samme problem, og jeg kender mange overvægtige med helt samme problemstilling. Så det er altså ikke bare fordi de måske spiser usundt, men måske fordi der ligger andre ting til grund for overvægten.

Vi er med i et projekt for overvægtige børn på Odense universitets hospital, og de siger vi kan ikke gøre så meget mere for vores datter - andet end holde den plan der er langt, og følge hende nøje - men hverdag er en stor kamp om fedt, slik og ostehaps.

Hun ser jo hvad de andre børn har i børnehaven, og nævner tit jamen moar Sascha har to ostehaps med, ja... men desværre ;-(

Så det er ikke altid nemt at være mor til et overvægtigt barn, som man kun vil det absolut bedste.

Jeg tror mange overvægtige piger herinde kender til samme problemstilling med mæthed, manglende evne til at tabe sig, og bevare mæthedsfornemmelsen i længere tid af gangen.

Glemte lige at nævne, at vi har en af hver 1 stk. alm størrelse barn, og 1 stk. overvægtig barn. Begge med samme forældre, og de får helt det samme at spise hverdag. ;-)

Anmeld

23. december 2009

FrkT

Puhhh jeg vil slet ikke til at komme ind på hvad jeg tror årsagen til overvægt er, for jeg tror der er uendeligt mange grunde - og forskellige grunde.

Nu har vi ikke børn endnu. Men er selv meget overvægtig, og har været overvægtig siden jeg var ca. 8 år. Dvs. snart 2/3 af mit liv. Min mor er også overvægtig, og hende mor var også overvægtig. Tror desværre vi er nogle som arver nogle yderst uheldige gener - ikke for at lægge ansvaret fra mig, for ved da godt jeg selv er skyld i langt det meste. Men har altid haft svært ved at tabe mig varigt, og sådan har min mor også haft det.

Hele min barndom var min mor ekstremt meget efter mig med min overvægt, virkelig meget. Og det var hun (siger hun selv) fordi hendes egen mor bare lod det stå til med min mors overvægt som barn, hun lod hende selv styre det som hun ville (tror slet ikke der var den samme fokus på det dengang), og det har min mor altid set ned på min mormor for. Derfor ville hun ikke gøre det samme mod mig. Jeg har altid hadet min mor for den måde hun har været overfor mig med det, hun var efter mig konstant, og det fik mig sq ikke til at tabe mig - tværtimod.

Og da det ligger i mine gener (og også Jens' - de er også store mennesker på hans mors side af familien), så vil vores børn virkelig også være i risikozonen for at blive overvægtige. Så jeg vil være meget påpasselig med dem allerede fra start af - i stedet for at de bliver overvægtige og så skal kæmpe med det når det ER sket.

Man kan jo kun gøre det bedste man ved. Og ved da heldigvis en masse nu. Og så vil jeg nok gøre en mellemting af hvad min mor gjorde ved mig og hendes mor gjorde ved hende - så det ikke bliver besættelse vs. ligegyldighed. Og så håbe at jeg kan lære af de to tilsammen  Vil i hvert fald gøre mit til at mine børn ikke bliver overvægtige, da jeg selv ved hvilken evig kamp det er.

Så JA, det er helt bestemt forældrenes ansvar. Men det er ikke kun forældrenes ansvar at kontrollere børnene hele tiden, det er nærmere deres ansvar at lære børnene hvordan det er bedst at leve, og lære det fra sig så de selv ønsker at leve sådan - i stedet for at man leger kontrollør.

Anmeld

23. december 2009

Mca<3

BlyViol skriver:

ja, men måske du kunne gøre sine niecer og nevøer en tjeneste? jeg ved godt det er et giftigt enme, og man ikke liiige blander sig i alt.. grunden til jeg "skød" lidt på hende den overvægtige kvinde i min klasse var at hun en dag sag og belærte mig at man ikke måtte spise sushi, og fisk generelt, nødder, spise SÅ mange frugter og bla bla bla... så synes jeg lige hun sku ha lidt igen med samme slags krudt... ved ik om det virkede, hun har stadig pizza og skinkehorn med - lavet på fedtfattig mayonaise vel at mærke!!!!!!

hi hi så hi alt

Anmeld

23. december 2009

Fines mor

FrkT skriver:

Puhhh jeg vil slet ikke til at komme ind på hvad jeg tror årsagen til overvægt er, for jeg tror der er uendeligt mange grunde - og forskellige grunde.

Nu har vi ikke børn endnu. Men er selv meget overvægtig, og har været overvægtig siden jeg var ca. 8 år. Dvs. snart 2/3 af mit liv. Min mor er også overvægtig, og hende mor var også overvægtig. Tror desværre vi er nogle som arver nogle yderst uheldige gener - ikke for at lægge ansvaret fra mig, for ved da godt jeg selv er skyld i langt det meste. Men har altid haft svært ved at tabe mig varigt, og sådan har min mor også haft det.

Hele min barndom var min mor ekstremt meget efter mig med min overvægt, virkelig meget. Og det var hun (siger hun selv) fordi hendes egen mor bare lod det stå til med min mors overvægt som barn, hun lod hende selv styre det som hun ville (tror slet ikke der var den samme fokus på det dengang), og det har min mor altid set ned på min mormor for. Derfor ville hun ikke gøre det samme mod mig. Jeg har altid hadet min mor for den måde hun har været overfor mig med det, hun var efter mig konstant, og det fik mig sq ikke til at tabe mig - tværtimod.

Og da det ligger i mine gener (og også Jens' - de er også store mennesker på hans mors side af familien), så vil vores børn virkelig også være i risikozonen for at blive overvægtige. Så jeg vil være meget påpasselig med dem allerede fra start af - i stedet for at de bliver overvægtige og så skal kæmpe med det når det ER sket.

Man kan jo kun gøre det bedste man ved. Og ved da heldigvis en masse nu. Og så vil jeg nok gøre en mellemting af hvad min mor gjorde ved mig og hendes mor gjorde ved hende - så det ikke bliver besættelse vs. ligegyldighed. Og så håbe at jeg kan lære af de to tilsammen  Vil i hvert fald gøre mit til at mine børn ikke bliver overvægtige, da jeg selv ved hvilken evig kamp det er.

Så JA, det er helt bestemt forældrenes ansvar. Men det er ikke kun forældrenes ansvar at kontrollere børnene hele tiden, det er nærmere deres ansvar at lære børnene hvordan det er bedst at leve, og lære det fra sig så de selv ønsker at leve sådan - i stedet for at man leger kontrollør.

Hejsa

Prøv at gå til det link jeg har vedhæftet i mit indlæg;-)

jeg kan bestemet følge dig.. vi må bare gøre vores bedste

Anmeld

23. december 2009

finkedinke

Det her er jo lidt af en kæphest for mig. Jeg har kæmpet med overvægt siden puberteten. Jeg har for en del år siden været til undersøgelser på hosp. fordi jeg ifølge diætisterne spiser ganske fornuftigt og der tilsyneladende ikke er en åbenlys grund til min overvægt. Jeg hører desværre til dem der tager let på, og ikke brænder det hele let af igen.

Senest har jeg meldt mig til et vægt-kursus som sundhedsstyrelsen står bag, det hedder "små skridt" og kan findes på deres hjemmeside. det er et rigtigt godt "program".

Det jeg har lært gennem årene er at JA det ligger i generne!!

Nogle er disponeret for overvægt, nogle for undervægt og andre for normalvægt. Lige så vel som nogle bliver høje/lave har rødt hår/brunt hår osv osv
Forskellen er om de der er disponeret for overvægt har lært at håndtere det eller ej. Helt ærligt kender vi ikke alle de der kan spise alt og stadig være undervægtige? de der kan ryge hele livet og stadig have lunger som en på 17 og mange andre variationer over menneske-skabelonen.

Selvfølgelig er det forældrenes ansvar, men som barn er det sgu svært at forstå hvorfor man ikke kan/må spise som bedste- veninden. Og at forstå de langsigtede konsekvenser. Forældrene kan jo ikke gå med i skole og se hvad der bliver spist der.
Og hvis man er mor til to som mig og min bror der var/er hhv. overvægtig og undervægtig, hvad gør man så?
Jeg tror at det er nemt at dømme og nemt at tro man ved hvad det handler om hvis ikke man selv har prøvet det.

Mine 3 børn er ikke overvægtige og min mand har ca.5 kg for meget. Vi lever ikke usundt. Vi har ingen bil og jeg har altid dyrket en eller anden form for sport. Men overvægten bliver siddende

Anmeld

23. december 2009

FrkT

Fines mor skriver:

Hejsa

Prøv at gå til det link jeg har vedhæftet i mit indlæg;-)

jeg kan bestemet følge dig.. vi må bare gøre vores bedste

Mener også jeg faktisk har hørt det med det manglende gen før. Ja, det er tankevækkende, det må man sige. Og ufatteligt så meget forskel der kan være på det. Jeg har en kusine (på min mors side - hvor jeg har min overvægt fra), og hun er en pind i luften og har altid været det, hun kan æde alt hun har lyst til, og det sætter sig bare slet ikke. Og vi er da ret tæt beslægtede må man sige.

Anmeld

23. december 2009

Honningblomst

Jeg er sikker på at der er mange faktorer der spiller ind...feks arv, psyken(drillerier, dårlig opvækst osv) og så er der selvfølgelig de børn der spiser forkert fordi familien gør det...

Jeg har selv altid været en robust pige, ikke tyk, men blev det hurtigt da jeg flyttede selv...mine søstre er så tynde, så hos os har der virkelig været noget med at jeg havde tendensen, men min mor så det og hun tilpassede kosten til mig så jeg aldrig blev buttet eller tyk.

Har selv en dreng der er stor( lige blevet 7 år og vejer 36kg) han er ikke tyk, men ronust som jeg og der passer vi også bare på.

Men vel ikke så mærkeligt der bliver flere tykke børn, da der også bliver flere fede voksne.

Knus Eva

Anmeld

23. december 2009

Dansker i England

Jeg tror på, at generne kan være en årsag til, at man lettere bliver overvægtig (jeg har selv for mange kg på sidebenene), men det er altså ikke den eneste grund. Når jeg går nede i byen, ser jeg alt for mange direkte fede kvinder - og deres børn har samme størrelse. (UK har efter USA den højeste procent for børnefedme i Vesten)

Selv om ens børn har generne til at blive overvægtig, så skylder man dem altså at gøre noget ved det og lære dem at leve sundt og røre på sig - også inden det bliver et problem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.