gave fra morgenstunden eller skal de vente?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2009

Vingummien

Vi gør efter hvor mange gaver vi har haft råd til, er jo ikke noget ved hvis de får den eneste gave man har givet dem.

Vores juleaften ved mine forældre plejer at være sådan at vi spiser, rydder af bordet osv og så får vi dessert, slår mave, sider og snakker imens de levende lys brænder ned, tænder det elektriske på juletræet og så begynder vi at pakke gaverne op en efter en når vi er færdig md det sidder vi og ser på gaverne og prøver hvis der e rnoget der kan prøves så får vi godter og småkager kaffe sodavand og hvad der ellers høre til, klokken kan godt blive mange før vi  er færdig. Men i år er det eneste vi nok laver om på at børnene får en gave inden aftensmaden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2009

LotteGabriella

finkedinke skriver:

Hvad gør i ?

I min mands familie skal børnene vente på julegaverne til maden er spist og til de voksne har slået maver, der danses ikke om juletræet. Klokken kan godt blive 20-21 inden vi når til gaverne.

I min familie får børnene EN gave som forældrene vælger fra morgen stunden. Så er børnene underholdt resten af dagen.
Resten af gaverne tager vi når vi har spist, danset om juletræet og sat kaffen og juleguf på bordet. Her bliver klokken måske tæt på 20 men aldrig over inden vi når til gaverne.

Min mand og jeg kan ikke finde ud af hvad vi syntes er bedst. Bortset fra at vi begge syntes vi skal danse om juletræet

Her gør vi det som i din familie, eller når hun bliver ældre - lige nu forstå hun ikke at man venter på gaver

Men det er tradition i både min og min mands familie at børnene får en morgengave, som f.eks. kan være et spil eller en malerbog med farveblyanter til, for så føles dagen ikke så lang for dem

Anmeld

20. december 2009

finkedinke

Her ligger der en gave under træet når han vågner. Han får nok 3-4 stykker løbende over dagen. Efter maden får han 3-4 stk på een gang og vi andre åbner dem fra ham. Så er han ved at være færdig og kommer i seng. Lige hvad klokken bliver ved jeg ikke, for det afhænger af hvem og hvor mange vi er den aften.

Resten af gaverne ligger under træet næste morgen, og så må han åbne dem i hans tempo. Sidste år nåede vi 27.dec før den sidste var pakket op

Det må godt nok være mange gaver. Når i skal bruge flere dage på det

Hos os får de også gaver flere dage i træk. Men det er fordi de efterfølgende giver/får gaver når vi er sammen med dem der ikke var med juleaften.

Vi starter med noget familie juleaften og giver/får gaver af dem. Så giver/får de igen gaver d. 26., d. 27. og d. 31.. Og så er der ikke flere... før min yngste datter har fødselsdag d. 15 Januar

Anmeld

20. december 2009

finkedinke

LotteGabriella skriver:

Men det er tradition i både min og min mands familie at børnene får en morgengave, som f.eks. kan være et spil eller en malerbog med farveblyanter til, for så føles dagen ikke så lang for dem

Det var netop også formålet i mit barndomshjem.
Min mor var alene med mig og min bror, så hun har nok haft brug for at få os beskæftiget, så hun selv kunne nå noget.

Anmeld

20. december 2009

finkedinke

Det er meget godt at høre at jeg ikke er den eneste der syntes om gaver fra morgenstunden. De kan jo stadig glæde sig til gaverne om aften selv om de får en lille ting fra morgenstunden.

Min tanke er at hvis de får noget nyt legetøj tidligt så er dagen ikke nær så lang og så har vi voksne måske også en smule ro til at lave maden

Anmeld

20. december 2009

LotteGabriella

finkedinke skriver:

Det er meget godt at høre at jeg ikke er den eneste der syntes om gaver fra morgenstunden. De kan jo stadig glæde sig til gaverne om aften selv om de får en lille ting fra morgenstunden.

Min tanke er at hvis de får noget nyt legetøj tidligt så er dagen ikke nær så lang og så har vi voksne måske også en smule ro til at lave maden

jeg er enig

Anmeld

20. december 2009

Louise mortil4

- skriver:

Her spiser vi og rydder af bordet, danser og juletræet og så det gaverne..

Men vores unger går på alm hverdage også i seng kl. 18-18.30 så de holder måske max til 20-20.30

sådan plejer vi også at gøre

Anmeld

21. december 2009

LauraLW

Jeg er selv vokset op med at vente heeeeele dagen på de gaver, og det tror jeg at jeg vil fortsætte når baby kommer.

- På en eller anden måde er det en stor del af dagen, den der spænding, og det gør at man bliver nødt til at bruge ventetiden på alt mulig hyggeligt i stedet. - Jeg følte egentlig ikke at vi skulle underholdes med en tidlig gave, men istedet gik vi tur til kirke, sov en obligatorisk lur, lavede lidt julepynt, bagte småkager eller lavede knas, så tegnefilm etc. og GLÆDEDE os helt ustyrligt til det skulle blive aften.

At man så prøver at spise kl 18 f.eks for børnenes skyld, og ikke kl 20 (som nogle gange har været tilfældet hos os) det er en anden sag. - Der mener jeg at man skal tage alle de hensyn man kan tage, men gaverne synes jeg egentlig var hyggeligt (men også irriterende hehe) at vente på... men en del af den gode jule spænding og stemning som jo nærmest startede allerede i november da man var barn.

Anmeld

21. december 2009

Sasja77

Da min bror og jeg var små stod den på skattejagt den 24. dec. Dvs at vi stod op sammen med mor og far og spiste morgenmad og så tog far os med på skattejagt Det endte altid med at der lå et spil, bog eller en film gemt et sted som vi så kunne hygge med. Skattejagten tog som regelt en times tid eller to ( vi var alle mulige steder for at finde ledetråde ) og når vi så havde spillet eller set film så var det tid til at far tog juletræet ind og så skulle det pyntes. På den måde gik meget af dagen uden at vi blev utålmodige men derimod var med hele vejen og det var skønt! Og det er en tradition vi er blevet enige om at føre videre til Olivia når hun er stor nok til det

Jeg glæder mig faktisk helt vildt til at vi skal styrte rundt efter ledetråde igen -osse selvom at det er os selv der har lagt dem ud!

Anmeld

21. december 2009

Honningblomst

Hos os er julen for børn og holdes derfor i børnenes ånd og det gør også aftenen meget bedre for os voksne. Da jeg var lille var det på samme måde...nogle gange spiste vi først dessert efter der var givet gaver og der bliver også givet i løbet af dagen hvis vi fornemmer det gør det bedre for børnene.

Nogle gange virker det som om at voksne bare ønsker at give børnene den samme dumme dårlige oplevelse som de selv havde som børn...og NEJ, juleaften bliver ikke bedre af at børn venter og venter, bliver trætte osv osv.

Knus Eva...som ikke på nogen måde er traditionsbunden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.