Kære sødeste du
Først en stor krammer, for det tror jeg du har brug for!
Jeg tror dine følelser (og 'manglende' følelser) er HELT normalt og meget mere end man lige umiddelbart går og tror! Jeg tror at forskellen er, at du tør sige det højt, hvilket er super flot! Du tør indrømme det overfor dig selv, og bare det er et rigtig positivt tegn!
Jeg tror de fleste, som føler at de elsker barnet i maven, har det sådan fordi der følger en masse drømme med! Ingen af os kender jo barnet derinde endnu, men mange af os føler at vi elsker det, fordi vi knytter så mange forestillinger til det her barn og vores liv med det! Nogle kvinder har bare ikke denne følelse under graviditeten, og specielt hvis man føler at man SKAL føle sådan, så kan man intet mærke! Sådan har jeg haft det i forhold til kærester tidligere. Nogle gange følte jeg bare at jeg burde føle sådan om sådan og tænke på en bestemt måde osv. Og når først man fokuserer på hvad man BØR og SKAL føle (hvilket udelukkende er et krav man selv skaber, og altså ikke noget som i virkeligheden er et krav for at blive en god og kærlig mor efter fødslen), er det altså rigtig svært at føle noget som helst!
Så mit råd til dig er at du skal prøve at tage det med ro, selvom jeg om nogen ved hvor svært det kan være, og lade din krop og dit sind føle præcis som det føler eller 'ikke føler' uden at påtvinge noget! Jeg har selv meget stærke følelser for mit barn i maven, men havde jeg ikke lært at tackle det med ikke at presse mig selv til at føle en masse, havde jeg intet følt, og jeg havde stadig haft perioder hvor jeg ville være i tvivl om jeg nu også elskede min kæreste nok og på den rigtige måde. Sådan har jeg det ikke længere, fordi jeg har indset den mekanisme som forårsager det! Og så skal du også huske på, at hormoner kan gøre rigtig mange ting ved en når man er gravid.
Prøv om du kan slappe af og nyde de positive ting du føler, også de helt små ting, som at det var dejligt at se at hun havde det godt til MD osv. uden at give dig selv dårlig samvittighed! Og så bare nyd din søde hund, du har helt sikkert kærlighed nok til både den, din kæreste, familie, venner OG din lille pige
Desuden synes jeg du skal snakke med din jordemoder eller sundhedsplejerske om det, for de ved meget mere om sådan noget end vi måske gør herinde og de kan måske berolige dig.
Fortsat god graviditet - knus
Anmeld