Vi har tre børn og ingen af gangene har jeg fået foretaget en nakkefoldsscanning, men med forskellig begrundelse.
Ved de to første graviditeter ville jeg ikke have NF-scanning, fordi vi ville elske og ære vores barn uanset hvordan det var, perfekt eller ej!
Ved min 3. graviditet valgte vi også NF fra, men det var fordi jeg ikke kan bruge en risiko-vurdering til noget som helst! Jeg synes det er så latterligt med den vurdering. Hvad kan jeg bruge det til, at få at vide at min chance for at få et barn med downs er 1:59.876, hvis jeg får et barn med downs? Eller jeg får at vide at chancen er 1:2, men det viser sig at mit barn er raskt? Jeg tænker det er lidt ligesom med Lotto, jeg er bedøvende ligeglad med hvad chancen er for at jeg vinder, men jeg er bestemt ikke ligeglad med OM jeg vinder!
Så derfor valgte vi helt bevist at springe NF over og i 3. graviditet og tilgengæld få lavet en fostervandsprøve, der viser et helt sikkert svar. Hvis det var et barn med downs, havde vi på forhånd aftalt at vi skulle have en abort.
-og til trådstarter, da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg at det da var lidt underligt at spørger om, altså det med om man ville bortadoptere et barn med downs, men efter at have læst de andres svar, synes jeg faktisk det er et meget interessant spørgsmål. Det er som om holdningen er at hvis det bliver opdaget under graviditeten, så er det helt okay at smide fosteret i skraldespanden, for det kan man ikke bruge til noget, (og de bliver jo smidt i skraldespanden og brændt sammen med andre affaldsprodukter fra mennesker, så som amputerede arme og ben hvis de bliver fjernet før uge 20 eller hvor det nu er det skiller) men hvis dette 'affaldsprodukt' får lov til at udvikle sig i fred og blive til en baby, så vil folk pludselig gerne beholde det.
-jeg er jo selv en af dem, så det er ikke ment som en anklage mod nogen, men det er da både tankevækkende og temmelig foruroligende at det forholder sig sådan!!!!
Anmeld