uhe ha, jeg er faktisk ret splittet i det her spørgsmål.
I de store klasser blev det også på min skole helt automatisk til at man ikke indviterede alle. I det daglige havde jeg det fint med den gruppe jeg gik sammen med, både i og uden for skolen. Der var en anden gruppe jeg ind i mellem var sammen med, dog kun uden for skolen, for jeg var altså abre en af dem de andre ikke ville "lege" med, så det skulle helt ikke vises for offentligt at man trods alt entligt syntes jeg var ok.
Når der så var fest, var jeg netop den der aldrig blev indviteret, kun en enkelt var ligeglad med hvad flertallet syntes, og de 2 andre fester jeg kom med til var fordi forældre satte i gennem. INGEN af de 3 fester var spor sjove for mig at deltage i (hvorfor har du taget hende med?? kunne du ikke bare havde ladet være med at indvitere hende, selv om at din mor har sagt at du skulle? Gæt lige selv hvor morsomt det er at høre) lige som det var rigtig rigtig ubehageligt inden at høre de andre blive indviteret eller høre om festen mandagen efter. Jeg var udenfor ligegyldigt om jeg var med eller ej, også bladt dem jeg ellers til hverdag gik sammen med... nu var det nu en gang bestemt at jeg på overflæaden ikke var god nok, så sådan var det altså bare, og tog man mig ind, blev man selv holdt uden for.
Så for mig er det ikke en god løsning at sige at alle skal med, lige som det er en akurat lige så dårlig løsning at sige at barnet selv må vælge, ingen af delene har været spor behageligt for mig.... valget er pest eller kolera, ligegyldigt om der er tale om at væge 2 fra eller vælge 15 fra. Men jeg ville faktisk helst jeg blev indiviteret, for jeg kunne "bare" takke nej til at deltage (hvilket jeg også gjorde ved de 2 der var tvinget til at indvitere alle, de efterfølgende år) på den måde følte jeg mig ikke holdt udenfor på den der mobnings ubehaglige måde, derfor er jeg MEGET modstander af at man kun indivitere nogen (med mindre det er fordi man vælger at dele det op i dreng/pige, men så er det ALLE drengene/pigerne) vil folk ikke deltage fordi det er ubehageligt er nemere for dem, end det er at blive bobbet ved slet ikke at blive indviteret.
Kommer en af mine unger en dag og vil ikke have xx (både personer og antal) med, vil jeg grave MEGET dybt, jeg vil være ekstrem opmærksom på om der er udenfor-holdelse med i spillet, inden fordi den/de pågælende ikke er søde ved mine unger, eller mine unger ikke er søde ved dem/den... jeg vil ikke bare tage mig til takke med at det nok ikke er noget alvorligt bare fordi det kun er få ud af mange mit barn ønskler at have med, for problemet kan sagtens gå den anden vej... jeg ønskede nemlig kun at have få med for at undgå mine plageånder.
Der til vil mobning være noget jeg vil slå meget hårdt ned over for ved mine unger (jeg gør det allerede, dvs jeg snakker med dem om hvordan det er at blive holdt uden for, og forsøger at lære dem at man skal behandle andre som man selv ønsker behandlet... der med også sagt at vil man ikke have alle med, må man åbenbart ønske at man ikke selv er blandt de indviterede til ALLE andres fester) det er mig simbelthen ikke acceptabelt. Lige så gør jeg alt hvad jeg kan for at lære dem at bare fordi andre gør, er det ikke = at man selv skal gøre det samme, bare fordi en anden synker lavt, kan man godt selv vise sig som dem klogeste og mest modne, heller ikke selv om at det handler om at hvis man ikke gør, så er man ikke med i klikken.
Anmeld