Er det ok kun at inviterere nogle børn til fødselsdag??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2008

Lise

Hej Eva,

Jeg synes det lyder som en fødselsdag der kunne blive rigtig hyggelig, men jeg må sige at jeg tror det er en dårlig ide kun at invitere nogle. Jeg kunne forestille mig at det ville give nogle "dårlige vibes" i klassen, når de resterende hører at der er fødselsdag, men at de ikke er inviteret. Min kæreste har en nevø på otte, og i hans klasse var der en der holdt fødselsdag for kun ca halvdelen af klassen. Nevøen var selv blandt de inviterede, men blev enig i samråd med sin mor om at han ikke skulle med når ikke alle blev inviteret. Og jeg må sige at jeg synes det var en god beslutning de traf.

Det er ikke fordi jeg vil dømme eller pege fingre eller noget, men de er jo bare børn, og der skal ikke meget til før nogen føler sig udenfor eller hvad ved jeg...

Personligt har jeg det sådan at det er enten ingen eller alle - eller alle drengene eller alle pigerne...men ikke nogle af drengene og ikke andre. Jeg har jo ikke selv nogle erfaringer på området da min søn slet ikke har haft fødselsdag endnu (altså udover den dag han faktisk blev født), men dette er i hvert fald min holdning.

Lise - som håber i får en rigtig dejlig fødselsdag hvad end i kommer frem til

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2008

Monique

Jo mener da godt at man kan tillade sig kun og invitere nogle få med.
Det er jo ikke sådan at der kun er 2 der ikke bliver inviteret med, for så ville det selvfølgelig være synd for de par enkelte der ikke kom med.
Men ellers kan jeg ikke se noget forkert i det. :D

Sys det lyder som en rigtig hyggelig fødselsdag.

Anmeld

23. april 2008

Honningblomst

Tusind tak for alle jeres svar...Og fødselsdagen bliver som min søn ønsker det, lige meget hvad.
Selvfølgelig deler han ikke ud i klassen, det er logisk....tror faktisk også der er en del andre der gør på denne her måde, for Jeppe er bestemt ikke ude til alles fødselsdage, eller måske holder de slet ikke noget. Han har også som ene dreng været til fødselsdag hos piger og endda flere gange og som eneste hos en fra den anden fjerde klasse.
I de små år valgte han faktisk at blive væk fra de fødselsdage hvor den der holdt det ikke var en han kunne sympatisere med, men nu er han tryg ved dem alle. Dengang havde han alle fra hele klassen med, så det er første år han ikke gør sådan...og han var den eneste der inviterede alle 26 børn med til fødselsdag, så vi har vidst taget vores del..;) nu er der en ny æra og en større dreng med andre ønsker.
Endvidere synes jeg faktisk det er mere forkert at tvinge ham til at tage børn med han ikke har noget med og som sikkert heller ikke har noget med ham...det er jo ikke fordi de er onde mod hinanden, men det er vel bare som vi andre har det med kollegaer og tænk hvis vi SKULLE invitere mennesker som ikke sagde os noget...:$
I hvert fald så mener jeg ikke det er negativt at invitere sine venner og især fordi det ikke er få der bliver valgt fra, for det er en virkelig grim måde. Vi skal jo ikke elske alle mennesker og det er jo en del af livet...og vel kun forfærdeligt hvis vi voksne gør det til et problem og fortæller børnene at det er det??Må indrømme at jeg nogen gange synes der er lidt for meget "alle skal lege med alle og ingen må vælge at lade være" mentalitet i institutioner og skoler og det synes jeg faktisk kan være negativt for alle.
Knus Eva og tak for jeres svar.

Anmeld

23. april 2008

Loggidut

nu har jeg ikke læst alt hvad folk har skrevet...men ohhh nej hvor jeg syntes det er træls at man laver en afkortning...jeg sidder nemlig med en dreng som igen og igen ikke kommer med til fester...også selv om han har holdt for alle, og selv om vi holdte videoaften for to af drengene, hvor de spiste hyggede og fik hele stuen og vores 37 " fladskærmstv for sig selv, blev han ikke inviteret med da de holdte...som mor til et barn som altid bliver glemt, gør det bare så ondt i mit hjerte når jeg læser dit indlæg... jeg kan godt se hvad du mener, men vend den rundt...hvis han var en af dem der aldrig blev inviteret...hvordan ville du så føle...:'( well, jeg kan ikke lave om på din mening, men håber bare din søn får en dejlig dag.

Anmeld

23. april 2008

Monique

[citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] nu har jeg ikke læst alt hvad folk har skrevet...men ohhh nej hvor jeg syntes det er træls at man laver en afkortning...jeg sidder nemlig med en dreng som igen og igen ikke kommer med til fester...også selv om han har holdt for alle, og selv om vi holdte videoaften for to af drengene, hvor de spiste hyggede og fik hele stuen og vores 37 " fladskærmstv for sig selv, blev han ikke inviteret med da de holdte...som mor til et barn som altid bliver glemt, gør det bare så ondt i mit hjerte når jeg læser dit indlæg... jeg kan godt se hvad du mener, men vend den rundt...hvis han var en af dem der aldrig blev inviteret...hvordan ville du så føle...:'( well, jeg kan ikke lave om på din mening, men håber bare din søn får en dejlig dag. [/citat] Kunne godt forestille mig at det bestemt ikk er sjovt hvis ens barn ikke bliver inviteret med til fødselsdage og man bare kan se det triste i deres øjne, men tror også at det har meget og gøre med forældrene.. Nu bliver min datter kun 4 her til juli så har ikke selv prøvet det endnu, men hvis hun (når den tid kommer) vil invitere 4-5 stykker til fødselsdag fra klassen ville jeg mene at det var okay, men hun ville ikke få lov til og invitere de fleste fra klassen så der kun var nogle få der ikke kom med.. Men der har alle jo sine delte meninger.. Jeg er som sagt ikke lige nået der til endnu hvor hun skal til og have vennerne med hjem til fødselsdag, men det kommer vel en dag hehe og om jeg ændre mening til den tid vides ikk, men jeg håber det da ikk hehe :D

Anmeld

23. april 2008

Honningblomst

[citat][f][småt]Monique skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Loggidut skriver:[/småt][/f] nu har jeg ikke læst alt hvad folk har skrevet...men ohhh nej hvor jeg syntes det er træls at man laver en afkortning...jeg sidder nemlig med en dreng som igen og igen ikke kommer med til fester...også selv om han har holdt for alle, og selv om vi holdte videoaften for to af drengene, hvor de spiste hyggede og fik hele stuen og vores 37 " fladskærmstv for sig selv, blev han ikke inviteret med da de holdte...som mor til et barn som altid bliver glemt, gør det bare så ondt i mit hjerte når jeg læser dit indlæg... jeg kan godt se hvad du mener, men vend den rundt...hvis han var en af dem der aldrig blev inviteret...hvordan ville du så føle...:'( well, jeg kan ikke lave om på din mening, men håber bare din søn får en dejlig dag. [/citat] Kunne godt forestille mig at det bestemt ikk er sjovt hvis ens barn ikke bliver inviteret med til fødselsdage og man bare kan se det triste i deres øjne, men tror også at det har meget og gøre med forældrene.. Nu bliver min datter kun 4 her til juli så har ikke selv prøvet det endnu, men hvis hun (når den tid kommer) vil invitere 4-5 stykker til fødselsdag fra klassen ville jeg mene at det var okay, men hun ville ikke få lov til og invitere de fleste fra klassen så der kun var nogle få der ikke kom med.. Men der har alle jo sine delte meninger.. Jeg er som sagt ikke lige nået der til endnu hvor hun skal til og have vennerne med hjem til fødselsdag, men det kommer vel en dag hehe og om jeg ændre mening til den tid vides ikk, men jeg håber det da ikk hehe :D[/citat] Der er jo meget forskel på at udelukke få og udvælge få, i hvert fald i min verden og så er der forskel på hvordan store og små børn er sammen og hvilke og hvordan de danner relationer. Og ja, der er da sikkert nogen som gerne ville med, men sådan vil det jo være med mange ting gennem livet....og så længe det ikke er de samme og fordi det grunder i mobning, så tror jeg ikke børn tager skade, mere tværimod. Til Loggidut. Og hvis min søn var en af dem der ikke blev inviteret, så ville jeg altså se prøve at finde ud af hvorfor..er han et barn andre børn ikke kan rumme, er det mobning eller hvad ligger der til grund for det. Du har ret i at det ikke er sjovt for ham, men det er da også skidt og være inviteret og uønsket af sine kammerater...men igen, selvfølgelig er det forkert at udelukke enkelte, så er der i hvert fald noget galt og det ville jeg som mor undersøge og så forstår jeg slet ikke ar skolen accepterer sådan en måde at holde fødselsdag, lyder helt vanvittigt i mine øre. Har du talt med forældrerådet om det?? Knus Eva Men tak for svar..:)

Anmeld

23. april 2008

Kloster

nu har jeg ikke læst alt hvad folk har skrevet...men ohhh nej hvor jeg syntes det er træls at man laver en afkortning...jeg sidder nemlig med en dreng som igen og igen ikke kommer med til fester...også selv om han har holdt for alle, og selv om vi holdte videoaften for to af drengene, hvor de spiste hyggede og fik hele stuen og vores 37 " fladskærmstv for sig selv, blev han ikke inviteret med da de holdte...som mor til et barn som altid bliver glemt, gør det bare så ondt i mit hjerte når jeg læser dit indlæg... jeg kan godt se hvad du mener, men vend den rundt...hvis han var en af dem der aldrig blev inviteret...hvordan ville du så føle...

well, jeg kan ikke lave om på din mening, men håber bare din søn får en dejlig dag.

Hej hej.
Kan (desværre) kun give dig ret.
Vi har 3 drenge. De to store er 8½ og 10 år. Og ham på 10 år er ret udenfor i skolen. Og det i sig selv gør ondt. "Heldigvis" har han selv valgt det, men vi som forældre ved jo godt, at han kommer til at fortryde det senere.

Når vi holder skolefødselsdage herhjemme, hedder det alle, drengene ell ingen. Og vi har både haft alle i de mindre klasser, drengene de sidste par år, men sidste år, gad han slet ikke holde noget. Også kan man jo så heller ikke forvente at komme med til andres.

Men nu er det sådan i deres 4. klasse, at faktisk ikke ret mange gider holde noget mere.
Ved ikke hvor jeg vil hen med det her indlæg, men jeg ville nok vælge at holde en hyggeaften for alle drengene så, hvis det var her :)

Venlig hilsen
Kloster

Anmeld

23. april 2008

Honningblomst

Kloster skriver:

nu har jeg ikke læst alt hvad folk har skrevet...men ohhh nej hvor jeg syntes det er træls at man laver en afkortning...jeg sidder nemlig med en dreng som igen og igen ikke kommer med til fester...også selv om han har holdt for alle, og selv om vi holdte videoaften for to af drengene, hvor de spiste hyggede og fik hele stuen og vores 37 " fladskærmstv for sig selv, blev han ikke inviteret med da de holdte...som mor til et barn som altid bliver glemt, gør det bare så ondt i mit hjerte når jeg læser dit indlæg... jeg kan godt se hvad du mener, men vend den rundt...hvis han var en af dem der aldrig blev inviteret...hvordan ville du så føle...

well, jeg kan ikke lave om på din mening, men håber bare din søn får en dejlig dag.

Hej hej.
Kan (desværre) kun give dig ret.
Vi har 3 drenge. De to store er 8½ og 10 år. Og ham på 10 år er ret udenfor i skolen. Og det i sig selv gør ondt. "Heldigvis" har han selv valgt det, men vi som forældre ved jo godt, at han kommer til at fortryde det senere.

Når vi holder skolefødselsdage herhjemme, hedder det alle, drengene ell ingen. Og vi har både haft alle i de mindre klasser, drengene de sidste par år, men sidste år, gad han slet ikke holde noget. Også kan man jo så heller ikke forvente at komme med til andres.

Men nu er det sådan i deres 4. klasse, at faktisk ikke ret mange gider holde noget mere.
Ved ikke hvor jeg vil hen med det her indlæg, men jeg ville nok vælge at holde en hyggeaften for alle drengene så, hvis det var her :)

Venlig hilsen
Kloster

At lade være med at holde er jo også et valg....og igen, jeg mener ikke min søn skal være sammen med nogle børn som han intet har til fælles med og som han kun går i skole med og intet andet.
Tilgengæld fungerer den klasse han går i rigtig godt og der er ingen som får lov at moppe eller drille uden der bliver sat ind.
Men som skrevet...vi har holdt fødselsdag hvert år og nu kommer han med til fire fem stykker, så tror faktisk bare det er måden det gøres på her og ingen har et problem med det. Og det synes jeg faktisk er rigtig godt og sundt...tænk at komme til en fødselsdag velvidende at man faktisk er uønsket...øv..
Eva..

Anmeld

23. april 2008

Stumpen

Hej..

Et ømtålelig emne, men ganske udemærket at få debatteret..
Jeg har ikke selv børn i skolealderen, men skrev i efteråret bachelor omkring mobning -dog i børnehaven..
Jeg synes ikke man skal vælge nogle til og nogle fra -om det så er få eller flere man melder fra, for måske sidder der en i flokken der ikke inviteres med, som gang på gang kke bliver inviteret med.. Det er i bund og grund mobning...

Jeg blev selv mobbet i skolen og husker tydeligt at der kom 5 ud af en klasse på 21 elever til mine fødselsdage, så jeg synes også at det er forældres pligt at sørge for at deres børn kommer til de fester de bliver inviteret til -medmindre man selvfølgelig vitterlig skal noget andet... Men det er jo en anden vinkel...

Qnus Anja..

Anmeld

23. april 2008

Honningblomst

Stumpen skriver:

Hej..

Et ømtålelig emne, men ganske udemærket at få debatteret..
Jeg har ikke selv børn i skolealderen, men skrev i efteråret bachelor omkring mobning -dog i børnehaven..
Jeg synes ikke man skal vælge nogle til og nogle fra -om det så er få eller flere man melder fra, for måske sidder der en i flokken der ikke inviteres med, som gang på gang kke bliver inviteret med.. Det er i bund og grund mobning...

Jeg blev selv mobbet i skolen og husker tydeligt at der kom 5 ud af en klasse på 21 elever til mine fødselsdage, så jeg synes også at det er forældres pligt at sørge for at deres børn kommer til de fester de bliver inviteret til -medmindre man selvfølgelig vitterlig skal noget andet... Men det er jo en anden vinkel...

Qnus Anja..

Det er netop det jeg mener at forældre må og skal tage fat...og så er det jo desværre så individuelt hvad et barn og voksen for den sags skyld føler er mobning.
Men jeg tror desværre ikke at det er sortering til fødselsdage som gør et barn føler sig mobbet og slet ikke det der gør det.
jeg har stadig ingen skrupler, da jeg kan se grunden til jeppe vælger som han gør og ved hvordan klassen fungerer.
Der er én dreng i klassen som der er meget ballade med og han er en stakkel...helt misforstået af lærerne og ikke set af forældrene, som heller ikke har den store interesse i at hjælpe ham....han har som den første drillet jeppe så han var trist og talte om det...og på en måde som ikke de selv kunne løse. Rigtig ubehageligt og ham skal han da ikke "tvinges" til at invitere...aldrig.
Men nu er det ti der ikke kommer....og så kan han jo kalde det hyggeaften eller fødselsdag. Hvorfor er det forresten ok at invitere hvis det bare er en hyggeaften og ikke som fødselsdag, hvori ligger forskellen??

Eva..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.