Anonym skriver:
JA jeg har snakket med manden, og nej han forstår vist ikke alvoren af at deltage /kontakte børnehaven og den vej få nogle redskaber. Som jeg sagde hvad gør de? således at vi på flere fronter gør det samme og giver hans dreng en bedre kontinuitet.
Mandsopdækningen virker til dels...men når den ene er ude og handle og den anden så liiige skal på toilettet så tror far at det nok skal gå og det gør det bare ikke!
Samtidig kan det vel heller ikke være meningen at man er nødt til at mandsopdække et barn for at resten af ungerne ikke liger fysisk overlast.?!
Punkt nr. 4 er jeg helt enig i..jeg kan slet ikke se forskellen på deltagelse i børnehaven ctr. skole!
nr 5 ved jeg ikke om jeg har forstået rigtigt?? mener du når vi har den alle eller sådan helt generelt??
For generelt har han da lært af sine fejl og har langt nemmere ved at sige fra overfor vores, men han følger også meget min opdragelse idet han er meget væk pga arbejde. Så han har fået af vide at underminering af mig ved IKKE at respektere det, betyder et brud!
Når vi har alle sammen, så bærer han da præg af at ville hygge sig så meget som muligt med sin store søn - forståeligt nok. Han er dog ved at forstå at det er en bjørnetjeneste og han ER blevet både hurtigere og langt mere konsekvent end tidligere. han tager det dog meget personligt når hans søn så reagerer med et "så vil jeg bare ikke hjem til dig mere" eller " så er du ikke min far mere"
Det går det svært for ham at være irettesættende.
Hans ex må han selv klare! Jeg synes hun styrer de weekender vi har alle ungerne og manden lader hende gøre det - men det er jo så hans valg tilgengæld må de selv klare mad osv.
Jeg og hans ex har ingen kontakt overhovedet! Manden kan være uenig med sin ex men siger det ikke, for det er hende som er primærpersonen. Han forsøgte at snakke med hende efter børnehavens udmelding, fortalte at vi jo oplevede drengen på samme måde, men det faldt ikke i god jord.
Det er helt udelukket at vi alle 3 finder en fælles front. Hun nægter at acceptere os og vil ikke engang have at vores den mindste er tilstede når far henter deres søn. Heller ikke selvom deres dreng faktisk har udtrygt ønske om at vi alle skulle ses. I stedet fik hun ham jo så forklaret at "vi er nogle man ikke kan li"
Manden forstår godt det jeg siger..men han ønsker ikke at tage snakken/konflikten med sin ex - og ja det bliver en konflikt- hver gang!
Nu tog jeg jo væk med mine børn en weekend og bliver det ved med at være så fysisk må jeg jo tage en snak med manden om, at jeg ikke med god samvittighed kan have mine børn bliver udsat for den slags hver anden weekend. Så må vi finde en turnus ordning med at være hjemme og ikke hjemme.
Vil da lige kigge på det familierådgivning, for det er helt sikkert at manden ikke vil deltage han ser det jo slet ikke som overgreb!
JA jeg har snakket med manden, og nej han forstår vist ikke alvoren af at deltage /kontakte børnehaven og den vej få nogle redskaber. Som jeg sagde hvad gør de? således at vi på flere fronter gør det samme og giver hans dreng en bedre kontinuitet.
- det er IKKE institutionens ansvar. Det er jeres ansvar også dit! Du er en vigtig voksen i hans liv med en særlig indsigt og mulighed for enten at forværre eller gøre denne situation bedre!
Mandsopdækningen virker til dels...men når den ene er ude og handle og den anden så liiige skal på toilettet så tror far at det nok skal gå og det gør det bare ikke!
- Få jer en fælles front! Bliv enig om tingene, Stå sammen.
Samtidig kan det vel heller ikke være meningen at man er nødt til at mandsopdække et barn for at resten af ungerne ikke liger fysisk overlast.?!
- nej. Den store dreng har alvorlige problemer men han har dem kun pga de voksne der er i hans verden, hans mor og hans far+ny kone.
nr 5 ved jeg ikke om jeg har forstået rigtigt?? mener du når vi har den alle eller sådan helt generelt??
- jeg mener som du selv er inde på at der kommer en lille ny, der skal beskyttes. Og din lille dreng bliver nu overfaldet. Og din mand magter det ikke. Hvordan føler du omkring det? Føler du at din mand burde være bedre/anderledes osv. Bebrejder du din mand at hans store dreng er voldelig? Frygter du det på vegne af dine børn? Det er vigtige spørgsmål at sætte ord på og evt. finde løsninger på, det kan en familierådgiver hjælpe dig med. Ideelt set kunne en parterapeut være inde i det her. For situationen bør slide på jer som par. I skal snart være forældre, i har en dreng i jeres hjem der begår overgreb, i står ikke sammen om denne dreng, men han er et stridspunkt osv.
For generelt har han da lært af sine fejl og har langt nemmere ved at sige fra overfor vores, men han følger også meget min opdragelse idet han er meget væk pga arbejde. Så han har fået af vide at underminering af mig ved IKKE at respektere det, betyder et brud!
Når vi har alle sammen, så bærer han da præg af at ville hygge sig så meget som muligt med sin store søn - forståeligt nok. Han er dog ved at forstå at det er en bjørnetjeneste og han ER blevet både hurtigere og langt mere konsekvent end tidligere. han tager det dog meget personligt når hans søn så reagerer med et "så vil jeg bare ikke hjem til dig mere" eller " så er du ikke min far mere"
Det går det svært for ham at være irettesættende.
- det er et barn. Selvfølgelig vil han sige du er dum eller mor siger i er dumme eller hvad det er, sådan er børn. Det er helt normal adfærd og han skal lære at håndtere det. Børn udtrykker vrede og forsøger at kontrollere situationen når de er usikre. Og den her dreng er dødusikker og ønsker bare accept. Om der er en diagnose i sigte kan jeg ikke vurdere. Men jeg kan sige at han kun bliver mere grænsesøgende og besværlig hvis ikke I handler nu.
Hans ex må han selv klare! Jeg synes hun styrer de weekender vi har alle ungerne og manden lader hende gøre det - men det er jo så hans valg tilgengæld må de selv klare mad osv.
- Godt. Så giv slip på din vrede mod hende.
Jeg og hans ex har ingen kontakt overhovedet! Manden kan være uenig med sin ex men siger det ikke, for det er hende som er primærpersonen. Han forsøgte at snakke med hende efter børnehavens udmelding, fortalte at vi jo oplevede drengen på samme måde, men det faldt ikke i god jord.
- Nej så tag den igennem statsforvaltningen. Men pres ikke din mand til at gøre noget som han ikke kan stå inde for. I to skal få et parforhold til at fungerer. Ikke en slagmark hvor dine og mine børn er brikker der kan flyttes rundt som det passer jer.
Det er helt udelukket at vi alle 3 finder en fælles front. Hun nægter at acceptere os og vil ikke engang have at vores den mindste er tilstede når far henter deres søn. Heller ikke selvom deres dreng faktisk har udtrygt ønske om at vi alle skulle ses. I stedet fik hun ham jo så forklaret at "vi er nogle man ikke kan li"
- Glem hende. HUn er ikke vigtig. Drengen er vigtigt. Og det skal ikke gå ud over drengen at hans mor og far+ny kone ikke kan sammen. Du må se ud over din vrede mod moren og din følelse af uretfærdighed over situationen. Hvis du skal tale med din mand om noget så er det det! At du bringer det op er et klassisk "dårlig forældre" kort. Vær den voksne og spil ikke med. I et sådant spil er der kun tabere, børnene.
Manden forstår godt det jeg siger..men han ønsker ikke at tage snakken/konflikten med sin ex - og ja det bliver en konflikt- hver gang!
- ja det er det gerne med x-folk. Men nu er det ikke x'en det handler om, det er drengen, og der skal du og din mand - I to - være en fælles front af tryghed og retfærdige konsekvenser, og ja det involverer at I begge tager en lige del af ansvaret og er forældre begge to. Det lyder som om at der er mine/dine børn, det dur ikke i længden, nu kommer der en lille ny som er fælles. Hvad så? Skal der være tre forskellige opdragelsesregler for alle børnene? Undtaget er din store som må menes kunne håndtere en forskelsbehandling.
Nu tog jeg jo væk med mine børn en weekend og bliver det ved med at være så fysisk må jeg jo tage en snak med manden om, at jeg ikke med god samvittighed kan have mine børn bliver udsat for den slags hver anden weekend. Så må vi finde en turnus ordning med at være hjemme og ikke hjemme.
- hvis du mener at det er en fornuftigt måde at gøre tingene på så gør det. Jeg synes det er at problematisere forholdet mellem den store dreng og resten af familien. Dvs. det er en kortvarig løsningsmodel hvor du og de små kunne komme på besøg og derefter tage tilbage til søsteren el.
Vil da lige kigge på det familierådgivning, for det er helt sikkert at manden ikke vil deltage han ser det jo slet ikke som overgreb!
- godt!
Til slut vil jeg understrege at ligenu er drengen et stridsspørgsmål, dig og din mand skal finde en fælles front at befinde jer på.
I skal revurdere dine/mine/vores børn. Ingen kan leve med forskelsbehandling og små børn som den store dreng stadig er kan slet ikke håndtere det.
Find nogle muligheder hvor I mener at på den her måde kan I få det til at fungere. Og det er ligegyldigt hvad moren siger, hun er ikke vigtig i jeres hjem. Her er det jeres regler, jeres konsekvenser der virker. Bliv enige og OVERHOLD det så! Det er lige så meget en alvorlig prøve på jeres parforhold og fremtid som det handler om børneopdragelse.
I skal begge holde op med at tage ting som børn siger så personligt. Det er ikke særligt voksent af jer. Ja han har en dum mor og hvad så? Hun er der ikke. Han er ikke hende. Han er en lille dreng der har så svært ved at fungere i jeres verden. Hjælp ham.
Få hjælp! Få hjælp til jer, få især noget hjælp til din lille dreng der har været udsat for gentagne voldelige overgreb.
Du skal holde op med at fralægge dig ansvaret!
Du er medansvarlig for den her ulykkelige situation, men du er først og fremmest primæransvarlig for at din lille dreng er blevet slået gentagne gange og har lidt overlast!
Du skal ændre på det! NU!