og skriver lige som anonym.
Hvordan formulerer jeg det bedst muligt, tror ikke det kan lade sig gøre men må gøre et forsøg.
Vi er en sammenbragt familie vi har hver især en søn fra tidligere, min er dog 15 år så han har jo sit eget liv.
Han har en på knap 5 og sammen har vi en dreng på 3 og venter en lille ny til januar.
Hans dreng har tale/sprogvanskeligheder og det giver naturligvis nogle frustrationer, men helt generelt har drengen det rigtig svært.
Manden og jeg har flere gange snakket om det, jeg synes det er mega synd for drengen og jeg og andre har flere gange opfordret ham til at kontakte børnehaven.
Drengens mor kan slet ikke acceptere os og har direkte sagt til drengen at ”vi er nogle man ikke kan li” Han er også ”manden i huset” dvs. HAN sætter dagsordenen, bestemmer og hun undskylder hver gang han bliver sur. Hun går i seng samtidig med ham, for han kan/vil ikke sove alene.
Hos os er der regler, grænser, sengetider, bordskik og alt det som alm. Familier har og det kan han slet ikke håndtere.
Han slår, sparker, skubber, niver, nikker skaller, tager kvælertag når tingene ikke går efter hans hoved og der bliver sagt nej. Når det at tude ikke hjælper bliver han destruktiv og ødelægger bevidst ting.
Fx stod han og kastede med noget legetøj og fik af vide at det skulle han ikke. Han bliver ved og det går i stykker. Han står så og siger at det er lillebror der har ødelagt det, mens far siger at det er ham selv fordi han har kastet med det. Knægten går helt agurk og skriger og begynder at slå og sparke sin far, som sætter ham på værelset. Derinde molesterer han gardinerne, stangen flåes ud og div. Legetøj kastes rundt og andet bliver flået over.
Eller som da han sparkede lillebror ned af en skammel, for den ville han selv have, og jeg der går ind og siger stop og så kan du godt undskylde. Han flejner og kommer igen på sit værelse, men efter 5 min med hylen kommer han ud og der bliver IKKE sagt undskyld! (det tillægger jeg dog ligeså meget hans far)
Han nægter konsekvent at sige undskyld, for det er endten os der er dumme, os der tager fejl eller os der ikke forstår at hjemme hos mor gør han aldrig noget galt – det er altid hende der siger undskyld.
Når han er her må vi simpelthen mandsopdække børnene for ellers ender det galt. Han hører ikke hvad der bliver sagt, han er fløjtene ligeglad. Han kan kigge lige på en og fortsætte.
Lillebror er en lille kopimaskine og dette gør at HAN får en masse skæld ud for han hører nemlig normalt efter men når storebror ikke gør så aber han efter.
Al snak foregår i råben og skrigen (og ja hans ører er tjekket igfl. Moderen), han formår ikke at vente på hverken svar, mad, drikke eller andet uden han går helt i spåner.
Jeg har i 3 år forsøgt at få lov til at lære min bonussøn at kende, at få lov til at opleve og have tid alene med ham, men efter en episode hvor jeg igen havde sagt at det faktisk var vigtigt at hans søn og jeg fik tid sammen, og hvor min mand løj og det der kom frem at han i virkeligheden ønskede SELV at klare alt, så har jeg intet positivt med min bonussøn. Jeg siger kun fra overfor ham når det er grelle situationer. (slåen, sparken osv) ellers er det som ”gårdvagt” at jeg er der.
Det går jo primært ud over vores egen søn som derfor hver gang får af vide, ikke råbe, ikke løbe, lad hunden være og i det hele taget jo er som en minikopi af storebror når han er her.
Normalt er vores egen søn, en der kan sidde og lege selv, hygge, hører musik, danser og snakker uden at råbe. Han ved et nej er et nej og når jeg siger stop så skal der stoppes!
Storebror leger kun med lillebrors legetøj, men lillebror må så ikke være med, og samtidig så bliver han kostet rundt med. Sådan er lillebror så ikke, han siger fra og så har vi igen balladen, får så får han et slag, et spark eller bliver skubbet.
Eftersom ”vi ikke er nogle man kan li” og far jo indirekte støtter op om dette så reagerer drengen naturligt nok SLET ikke på noget jeg siger. Så hver gang jeg alligevel siger noget, så sker det ikke en dyt og far må alligevel sige fra. Far vil jo bare gerne have en god tid med sin søn, så han siger ikke fra før end det er strengt nødvendigt.
Jeg er nu nået dertil hvor jeg synes det er møganstrengende at have bonussønnen og gruer for når den lille kommer…for der bliver ingen ro hver anden weekend! Føler det er en krigszone og det er utrolig stressende og alt andet end hyggeligt.
Drengen får hver gang han skal herover af vide, at hans mor vil savne ham og kun venter på han kommer igen, hvilket gør drengen ked af at være her og flere gange siger han, at han vil hjem til sin mor for hun er helt alene. (hun arbejder dog i sine friweekender)
Hun spolerer feriesamvær, med undskyldninger som lægeaftale, talepæd eller andet og når manden så siger at han nok selv skal ringe og lave det om, fortæller hun så at hun ”bare” vil have sin dreng hjem…hvorefter hun sender ham i børnehave! Hun misser gang på gang toget over således at han først får sin dreng flere timer senere end aftalt (hun flyttede til sønderjylland efter deres brud)
Drengen må ikke have noget med herfra og han må ikke have haft det godt eller hygget.
Jeg er kommet dertil hvor jeg ikke har lyst til, at jeg eller mine børn er her når han kommer. Synes prisen for vores fælles barn/børn er for høj. Den opførsel min bonussøn udviser er IKKE en jeg kan acceptere mine børn selv har og jeg må ærligt indrømme at hvis det havde været en børnehave kammerat så havde det været en jeg havde undgået at mine børn kom i kontakt med i fritiden.
Nu er det ikke fordi jeg selv har haft et englebarn. Jeg har igennem 7 år været enlig mor til en dreng med ADHD. (ja det er ham på 15) Han er i dag en velfungerende umedicineret og boglig stærk sund ung mand og jeg accepterede heller ikke den slags opførsel fra ham. Diagnose eller ej!
Men her står jeg på sidelinjen og synes det er hamrende synd for min bonusdreng, og det skærer i mit hjerte at ingen lytter til ham.
Jeg er slet ikke i tvivl om at drengen har det utroligt svært, men hvad kan jeg gøre?. Har forgæves forsøgt at få manden til at søge kontakt/hjælp til sin dreng men det gør han ikke. Han ønsker så heller ikke jeg har en direkte kontakt med hans dreng og jeg har derfor mentalt lukket døren.
Synes det er utroligt svært at være vidne til, for i mine øjne råber drengen på hjælp og eftersom hans far SLET ingen kontakt har til børnehaven aner han ikke hvad de mener om hele situationen.
Skal lige siges at far har forsøgt at ringe til børnehaven for at snakke med dem, men det havde de sandelig ikke tid til – han måtte kommer over så de kunne tage den face to face. De nåede dog at give udtryk for at også de, oplever ham som manglende grænser og en meget fysisk reaktion når han får et nej. De har opgivet at få ham til at sidde og lader ham ligge på gulvet. Hans skolestart er udskudt med et år.
Dette er jo kun en lille del af hele historien, men alligevel blev det langt.
Hvad gør jeg? For familien, for mine børns og for ægteskabets skyld??
Dette er jo kun en lille del af hele historien, men alligevel blev det langt.
Hvad gør jeg? For familien, for mine børns og for ægteskabets skyld??