Tvinges til sut?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.448 visninger
27 svar
0 synes godt om
22. april 2008

Christine

Min søn er 5 uger. Min kæreste og jeg er begge enige om at vi ikke vil lære ham at bruge sut, medmindre det er absolut nødvendigt. Og det er det ikke. Sundhedsplejersken talte meget for sut og påpegede at han snart skal lære at bruge den hvis det skal være osv. I går var vi så til undersøgelse hos lægen og han begyndte på det samme. Bare endnu kraftigere, jeg følte faktisk han sagde vi er for dumme hvis vi ikke vil lære ham at bruge sut. Både hans og SP's argument er at sutten kan bruges til at trøste og det på trods af vi har sagt tusind gange at vores barn ikke er en der græder meget og når han gør har vi andre måder at trøste ham på. Kan det virkelig passe man pludselig er "for dum" til at være mor hvis man ikke vil tvinge sit barn til at sutte på en gummi-dims? Jeg har mange argumenter imod, men jeg synes det er er fint andre gør det. Er jeg den eneste der har det sådan?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2008

Pia.

nej du er bestemt ikke DUM... men jeg vil jo give både din læge og sp'er ret, jeg er stor fortaler for sut,,, og selvom I holder fast i jeres valg, vil du på et tidspunkt savne den... det er ikke meget de bruger sutten som helt små, men når de bliver en smule ældre vil sutten være rigtig god til trøst, trykhed og hygge, ikke sagt at de ikke kan få det på anden vis, men når han på et tidspunkt skal vendes fra bryst, flaske, eller mad om natten så er sutten super god at have, når han skal til at passes ude og en anden skal trøste ham så er sutten igen super god at have... så der er mange gode ting ved at bruge sut, men selvfølgelig slipper I også for at skulle tage den fra ham senere hen.... Men pas på han ikke vælger tommeltotten i stedet for, den er være at komme af med... men lige meget hvad andre siger og mener er det jo jer i sidste ende der bestemmer om han skal bruge den eller ej, så luk ørerne for alle de idéer folk vil komme med.. Knus.

Anmeld

22. april 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hej

Nej, du kan og skal ikke tvinge ham til at tage sutten, mener jeg. Min søn på nu 8½ måned bruger heller ikke sut (forsøgte også i starten, for hans to søskende har været /er meget glade for den), han er også et nemt og roligt barn, der åbenbart ikke har behov for den. Han har heller aldrig grædt særlig meget. Så finder man bare andre måder at trøste på. Tro på, at I kender jeres barn og hans personlighed og behov bedst. Så slipper man også for at rende ind om natten fordi barnet mangler sutten, og man slipper for at skulle vænne barnet af med sutten.

:) Karoline

Anmeld

22. april 2008

MUTT3

Nej*ss* Jeg kender et par stykker hvis unger ikke brugte sut, og deres eneste problem i den sammenhæng har været pasning... det er umuligt at få passet ens barn når det ikke vil tage sut, for så vil de heller ikke tage flaske (ikke dem jeg kender til) men der ud over ingen ulæmber.

Nu har mine brugt sut, jeg var ved med den yngste at springe den over, men af forskellige årsager blev den bekevmt at have, så sådan blev det så, men ret genereslt kan jeg nu ikke se formålet med først at venne de små til, for der efter at sige fy niks, af samme årsag ejer vi slet ikke en potte, her bruger man altså WC´et.

Noget fagpersonerne glemmer ved sut er at de er med til at ødelægge amningen, spicelt den der er om aftenen, hvor de små vil spise hele tiden, for de små er som sådan ikke meget sultne (de gør bare sådan for at tanke maven godt op med fed mælk til natten) har de små så en sut, kan de snydes så de der ved faktisk ikke beder om at dige det de ellers burde.

Jeg har faktisk taget diskutionen med min egen SP, hun har ikke ændret mening omkring brug af sut, men hun har bestemt fået øjnene op forb at sut absolut ikke KUN er positiv, og vil nok ikke være så insisterende i fremtiden.

Nej jeg sys bestemt ikke du er forkert på den sut bør relt kun høre hjemmme i en barnemund der har et meget stort suttebehov... det havde den yngste de første par måneder, hun har ikke mere og jeg overvejer faktisk at tage den fra hende igen, netop fordi hendes behov reelt ikke er stort nok, men lad os nu se hvor stor en regnorm jeg er, det er trods alt nemere slet ikke at give dem en, end det er at tage den fra dem igen *gg*

Anmeld

22. april 2008

MorCamilla

Hejsa..

Jeg synes det er helt fint, hvis han ikke bruger en sur nu. Så kan han jo lige så godt undvære den...
Mikkel fik sutten på sygehuset kort efter han var født, fordi jeg var rundt på gulvet (han er født 10 uger for tidligt) og da sygeplejeskerne så spurgte om de måtte give ham en sut sagde jeg bare ja, ja.. Jeg havde andre ting og tænke på end om han måtte bruge sut eller ej...:$
Jeg synes bestemt ikke I skal tvinge ham til at bruge sut, når det går fint med at trøste ham uden.. Så kan jeg ikke se nogen grund til det..

Knus fra Camilla.

Anmeld

28. juni 2011

1000Ben

Aj hvor strengt.... min søn har aldrig brugt sut, - han har så brugt "bryst" istedet, men det er jo også en del sundere, he he ) Flot at I stod ved JERES beslutning.... 

Anmeld

28. juni 2011

Corn

Christine skriver:

Min søn er 5 uger. Min kæreste og jeg er begge enige om at vi ikke vil lære ham at bruge sut, medmindre det er absolut nødvendigt. Og det er det ikke. Sundhedsplejersken talte meget for sut og påpegede at han snart skal lære at bruge den hvis det skal være osv. I går var vi så til undersøgelse hos lægen og han begyndte på det samme. Bare endnu kraftigere, jeg følte faktisk han sagde vi er for dumme hvis vi ikke vil lære ham at bruge sut. Både hans og SP's argument er at sutten kan bruges til at trøste og det på trods af vi har sagt tusind gange at vores barn ikke er en der græder meget og når han gør har vi andre måder at trøste ham på. Kan det virkelig passe man pludselig er "for dum" til at være mor hvis man ikke vil tvinge sit barn til at sutte på en gummi-dims? Jeg har mange argumenter imod, men jeg synes det er er fint andre gør det. Er jeg den eneste der har det sådan?

Mine de to store brugte begge sut og havde et stort suttebehov. Nr tre har aldrig brugt det og har aldrig haft brug for det. Han suttede ved bryst under amning, og når han var mæt, slap han og sov, legede etc...

Så nej, hvis I selv synes han er nem at trøste på anden vis, så er der INGEN grund til at starte et behov hos ham, som han reelt ikke har

Anmeld

28. juni 2011

SussieThyssen

Christine skriver:

Nej dum er du da bestemt ikke.

Tag kongehuset..der bruger man af princip IKKE sut.

Min den ældste blev mere eller mindre tvunget til sut..men det var der en grund til, for hun var enmlig kno-sutter. Hun havde allerede ind ei min mave suttet så meget på sine knoer at lægerne var bange for at de skulle blive helt deforme, hvis hun forstsatte, så det var en hel lille kamp at få vendet hende til den sut.

De andre to elskede bare sut fra starten, og det fik de.

Men det afgør man jo med sig selv. Helt sikkert er det dog, at det rent faktisk er tilrådeligt at vende dem til sut, hvis de er fingersuttere, for ellers fortsætter de med det og det er meget svært at vende dem af med, når tiden er inde, for ikke at sige umuligt, og så har deres tænder trods alt bedre af en sut.

Kærligst
Sussie

Anmeld

28. juni 2011

NinaNymannMadsen

min datter har aldrig brugt sut og vi har ingen problemer haft med hende. hun har hda haft en sut i munden men hun spøttede den ud med det samme igen. det var bare ikk hende.
hun vil gerne tage sutteflaske men det har ikk været nødvendigt rigtig hun blev ammet til hun var 1 år og 3 mdr gammel godt og vel.
vi har ingen problemer haft med pasning heller hun er nem nok at ha med at gøre- hun er lige blevet 2 og er ikk blevet passet ret meget da det ikk har været nødvendigt. og vi har altid sunget for hende og nusset hende for at få hende til at falde til ro hvis hun har været ked af det.
det er bestemt ikk en ulempe at de ikk bruger sut, de skal jo ikk vendes fra det så når de bliver ældre, og hun sutte heller ikk på hendes fingre det har bare ikk været noget for hende så der er der heller intet problem.

man skal lytte til hvad man selv har lyst til ens barn skal bruge.

Anmeld

28. juni 2011

Barbamama

Jeg ville ikke undvære den. Den er god til trøst. Og den trøster meget hurtigt. Vores datter beder om den hvis hun er meget træt eller hvis hun har slået sig. Og så falder hun til ro. Vi havde samme synspunkt inden vi blev forældre men det ændrede sig. Også fordi vores datter havde et enormt stort sutte-behov selvom hun ikke var sulten, så hun døjede meget med ondt i maven pga overspisning indtil vi fandt ud af hvad der var galt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.