Folk vil tage fejl første gang - og så lærer de det. Sværere er det ikke. Jeg kan slet ikke se, hvordan det vil blive et problem i børnehaven og skolen, som nogen skriver - her lærer man jo hinandens navne ved at høre dem, ikke læse dem.
Som lærer er jeg stødt på mange specielle navne og stavemåder, men det er jo ikke sådan, at jeg eller for den sags skyld klassekammerater så glemmer den rette udtale af en elevs navn fra den ene dag til den næste.
Jeg oplever det som langt værre, når det gælder navne fra sprog, det er svært for os danskere at udtale korrekt - men det er jo ikke spor svært at udtale jeres udvalgte navn, når man bare ved hvordan.
Selvfølgelig vil hun opleve at høre det udtalt forkert af fremmede - læger, offentlige myndigheder etc. Men hvor ofte er det i praksis, at man er i kontakt med dem? Og værre er det altså ikke at rette dem eller bare lade dem blive i deres vildfarelse.
Jeg kan godt forstå, I ikke ønsker at stave det med K - at det ser forkert ud i jeres øjne, når I nu ved, det ikke skrives sådan normalt.
Vi lever i en tid og et sted i verden, hvor masser af mennesker har fremmedartede navne med stavemåder, der ikke nødvendigvis virker logiske på os, der har dansk som førstesprog. Det finder vi ud af, når først vi har fået forklaringen én gang.
Hvis tvivlen bliver ved at gnave, kan I jo give hende et fornavn mere, som hun kan vælge at tage i brug som det primære, hvis hun vitterligt vil opleve det som et stort problem, at fremmede tager fejl.
Anmeld
Citér