Frugt og grønt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2023

Anonym trådstarter

Dejligt jeg ikke er den eneste. Jeg tror det gik rigtigt op for mig, da vi var ude og plukke jordbær i Rokkedyssegården, og fandt ud af kvaliteten. Det var helt fantastisk, men samtidig sørgeligt at det ikke fandtes i vores butikker.

Hvor kunne jeg ønske, at nu når man gav de 28kr om sommeren for en bakke jordbær at de smagte bare en tand af det de gør på gården

Det samme med æbler, agurker og tomater oooog meget andet… 

mht. æbler går jeg ikke så meget op i sorten af dem, så længe de er hårde og friske. Men jeg har sjældent været heldig…. Pærene er nemmere at spotte om de er gode.

Jeg synes bare generelt der er et dårligt udvalg af frugt i de fleste kæder. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2023

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Vores Rema1000 har haft danske æbler og pærer de sidste par måneder, så det er bestemt nu man skal sørge for at købe dansk frugt. Faktisk synes jeg det er trist at der er så få danske sorter i butikkerne selvom det er højsæson, så vi tog ud til en plantage med selv-pluk og fik næsten 10 kg æbler med hjem. Appelsinerne er vist først rigtig i sæson omkring jul.

Men derudover er jeg enig i at udvalget til tider er sløjt og priserne er ofte virkelig høje i forhold til de usunde alternativer. Vi går ofte efter de grove grøntsager som rød- og hvidkål, blomkål mm for der synes vi faktisk ofte man får en del for pengene. Men det er klart at børn ikke synes det er særlig spændende i forhold til agurk, peberfrugt og frugt i det hele taget.

Ja, det er helt vildt, jeg er også begyndt at gå efter alle kål-sorter, da de holder og er friske i længere tid.

Anmeld Citér

10. november 2023

Anonym trådstarter

Putteputte skriver:

Jeg vil give dig tildels ret. Det er sørgeligt at man købe usunde utraforarbejdet mad til ingen penge hvorimod økologisk frugt/grønt og nødder koster kassen. Jeg syntes nu at der er meget godt frugt at få efter sæson. Jeg køber kun økologisk, hvis jeg have bær køber jeg kun på Frost udenfor den danske sæson

Er helt enige, prisen er tårnhøj i forhold til det man får. 

Anmeld Citér

11. november 2023

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Grunden til at meget frugt og grønt ikke smager af noget, er de modnes på lager og ikke i solen. Jeg går selv efter lokale eller nationale økovarer og så spise det der nu er.  

Anmeld Citér

11. november 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Dejligt jeg ikke er den eneste. Jeg tror det gik rigtigt op for mig, da vi var ude og plukke jordbær i Rokkedyssegården, og fandt ud af kvaliteten. Det var helt fantastisk, men samtidig sørgeligt at det ikke fandtes i vores butikker.

Hvor kunne jeg ønske, at nu når man gav de 28kr om sommeren for en bakke jordbær at de smagte bare en tand af det de gør på gården

Det samme med æbler, agurker og tomater oooog meget andet… 

mht. æbler går jeg ikke så meget op i sorten af dem, så længe de er hårde og friske. Men jeg har sjældent været heldig…. Pærene er nemmere at spotte om de er gode.

Jeg synes bare generelt der er et dårligt udvalg af frugt i de fleste kæder. 

Jeg går ud fra, du bor i København eller omegn? Det kan måske være en del af forklaringen på, at langt fra alle oplever det samme som du.
I vores lokale Kvickly - jeg bor i Østjylland - sælger de lokalt dyrket frugt og grøntsager. Så om sommeren får de dagligt bakker med jordbær fra avlere tæt på, og de smager næsten lige så godt som dem, vi selv dyrker i haven eller køber ved vejboder i området. Der er nye kartofler fra gårde i oplandet og et væld af andre friske grøntsager. Om efteråret har de poser med æbler og pærer fra lokalområdet (- de fleste bruger nu i stor stil at benytte sig af egen eller naboens eller kollegaens æblehøst, og i lokale grupper på FB skriver folk “Kom og hent”-opslag.)

Så det er måske ikke den enkelte kæde, det handler om, men den geografiske beliggenhed? Når jeg er i Kbh., ser jeg dog mange gadehandlere med frisk frugt og grønt og adskillige bazarer med et kæmpeudvalg af det samme. Og hvad med Torvehallerne? 

Anmeld Citér

11. november 2023

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg går ud fra, du bor i København eller omegn? Det kan måske være en del af forklaringen på, at langt fra alle oplever det samme som du.
I vores lokale Kvickly - jeg bor i Østjylland - sælger de lokalt dyrket frugt og grøntsager. Så om sommeren får de dagligt bakker med jordbær fra avlere tæt på, og de smager næsten lige så godt som dem, vi selv dyrker i haven eller køber ved vejboder i området. Der er nye kartofler fra gårde i oplandet og et væld af andre friske grøntsager. Om efteråret har de poser med æbler og pærer fra lokalområdet (- de fleste bruger nu i stor stil at benytte sig af egen eller naboens eller kollegaens æblehøst, og i lokale grupper på FB skriver folk “Kom og hent”-opslag.)

Så det er måske ikke den enkelte kæde, det handler om, men den geografiske beliggenhed? Når jeg er i Kbh., ser jeg dog mange gadehandlere med frisk frugt og grønt og adskillige bazarer med et kæmpeudvalg af det samme. Og hvad med Torvehallerne? 

Ja desværrew, det er ulæmpen ved at bo i København.

Torvehallerne er virkelig dyrt, men meget lækkert!

Anmeld Citér

11. november 2023

koeapabshicar

Rema er ikke mega fed på frugt og grønt. Synes netto klarer det en smule bedre. Men ellers er det grønthandlere, Bilka/Føtex jeg vælger. Lidl er nogle gange også godt med. 
Men ja køb efter sæson generelt. Og så er det bare mega ærgerligt at mange forretninger hellere importere end at købe lokalt, når vi kan få de danske varer. 
Hvis man har tiden, så er det en god ide her i efteråret at finde æbleplantager, græskar marker. Der får man smidt tingene i nakken for ingen penge og opbevares det korrekt holder det virkelig længe  

Men jeg er helt enig med dig. Jeg er virkelig i chok over hvor meget frugt, grønt, nødder osv skal koste og hvor billigt chips, slik ol. Er. Vi er også store frugt og grønt spisere og jeg elsker sommeren for der kan vi gro en stor del selv. Særligt bær som mine børn spiser i ruinerende mængder ellers

Anmeld Citér

11. november 2023

Anonym trådstarter

Ja det helt vildt, vi er også de store bær/frugtspisere. Jeg kunne snildt om sommeren spise 250g hindbær, istedet for en pose chips eller en haribo. Meen må ofte gå efter det lidt billigere frugt vi er en familie på 4 snart, og hvis en bakke koster 20krså koster det 80kr for 4 bakker. En til hver

Anmeld Citér

11. november 2023

koeapabshicar

Anonym skriver:

Ja det helt vildt, vi er også de store bær/frugtspisere. Jeg kunne snildt om sommeren spise 250g hindbær, istedet for en pose chips eller en haribo. Meen må ofte gå efter det lidt billigere frugt vi er en familie på 4 snart, og hvis en bakke koster 20krså koster det 80kr for 4 bakker. En til hver

Helt enig. Vi er 5.  Og har haven fuld af bærbuske. Det holder os ret forsynende det meste af sommeren heldigvis. For det er utroligt så dyrt det ellers er for vi kan også gå igennem mange bakker bær

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.