Jeg mener at vi som forældre, har et vist ansvar for at deltage i bestemte ting, mens ungerne er små.
Vi har gået til tumlastik med begge unger 1 gang om ugen, hvor vi på skift var med.
Så startede den ene til spring. Hun ku selv gå fra klubben, ned til spring og cykle hjem. Dejligt nemt. Da hun blev 8 startede hun til fodbold 2 gange om ugen. Her blev hun endten kørt ned eller cyklede selv til træning. Vi har nok næsten været med til alle kampe, endten sammen eller på skift. Efter en knæskade stoppede hun med fodbold for snart 2 år siden, og går nu til bueskydning 2 gange om ugen. Her er hende og veninden afhængig af at blive kørt pga lang afsted, tidspunkt osv. Vi skiftes med venindens forældre til at køre. Hun er nu 14 år.
Vores yngste på 10, har også gået til fodbold siden hun var 6 år til hun blev 8 år. Her har hun selv ku gå ned efter klub, også har vi hentet hende. Da hun blev 7 startede hun også til håndbold 1 gang om ugen. Igen ku hun bare selv gå derned efter klub.
Fodbold stoppede hun med til fordel for kor, som hun blev udvalgt til 2 gange i ugen. Det gik hun til i 1 år. Så blev presset fra sangskolen for stort hende, pga læsevanskligheder, og hun stoppede.
Hun har samtidig gået til ridning i ca 2 år, hvilket hun var rigtig glad for, men det krævede en KÆMPE indsats fra os forældre, hvor vi hver gang skulle deltage, gøre hest klar osv. Dette var et krav fra rideskolen. Efter mange forskellige lære, blev hun træt af, at der altid var ændringer, og hver mdr sku hun ride på en ny hest, så hun fik lov til at stoppe.
Så nu går hun bare til håndbold 2 gange i ugen, plus kampe. Vi ser hende træne når vi har tid, og vi ser altid hendes kampe.
Jeg arbejder tit aftenvagter, så vi køre alt planlagt, og på skift.
Vi deltager i de ting, der forgår på skolen. Nogen gange bare lige 30 min.
Tit er det os der køre til kampe.
Jeg bager gerne en kage, eller boller, men ingen ska bestemme om det ska være glutenfrie grovboller osv.
Jeg laver kampklatter til ungernes kampe, hvis de ska spille flere I træk så de får noget af spise (feks banan/spinat pandekager, med havregryn) Laver poser med skåret agurker/gulerødder/æbler/bananer, riskiks osv.
Jeg har lige været en weekend med på håndboldlejer, og om et par uger, ska jeg være forældre hjælper, til fest for 8 klasse.
Jeg var med til at planlægge og afholde blå mandag, sidste år.
Jeg syntes de er nogen fantastiske unge mennesker, og elsker at se deres glæde osv, når der bliver gjort nogen, kun for dem.
Jeg er TIT blevet spurt om jeg ik nok vil melde mig til forældrebestyrelsen, blive frivillige træner osv. Men her siger jeg klart nej, da jeg syntes det bliver for krævende, og vil tage for mange af de få fri aftner jeg har.
Jeg ka sagtens genkende, at der ka være høje forventninger, fra andre i forhold til, hva man "bør" melde sig til, deltage i, hva der bliver serveret osv.
Jeg har valgt at sige, at jeg gør hva jeg har tid og overskud til, og hvis de ik er tilfredse, må de selv gøre det.
Jeg spørg mine unger, om de gerne vil have jeg deltager, inden jeg melder mig. Indtil videre er de glade for, at jeg melder mig.
Hvis de ka deltage i fødselsdage i klassen, deltager de ALTID. Ska vi noget andet melder vi self fra.
Her styre de selv deres lejeaftaler, men nu er de også så gamle, at det ik er et problem, for de ved jo godt hvilken dage, de ska noget osv.
Håber mit mega LANGE skriv, giver mening
vh Stine