Maricella skriver:
Men derfor skal de jo stadig godtgøre at det ikke er fordi ts er fraværende pga barsel. Vi ved reelt set ikke om der er løn, barselsdagpenge eller det er ren fraværsret ts er på nu. Måske er det ts første barn og selvom der måske ikke er udgifter lige nu, kan det være arbejdspladsen orøver at forhindre at få en ny periode med barsel. Der kan jo være mange grunde
Hvis de nu er en håndfuld der laver det samme som ts, så skal virksomheden jo godtgøre at barselsorloven ikke har haft indflydelse på at det netop er ts der skal fyres og ikke en af de andre. Og dem de ansætter skal jo så ansættes til noget andet end det ts laver for at de kan godtgøre den fyring tænker jeg?
Så medmindre ts er den eneste i firmaet med den stilling og opgaver og firmaet reelt ikke har nogle af den type opgaver mere .. så kan det jo godtgøre at fyringen ikke skete pga barsel. Men selv da kan man måske argumentere for at ts skulle være tilbudt andre arbejdsopgaver i firmaet, når nu de tydeligvis har brug for arbejdskraften, forudsat selvfølgelig at det er muligt ifht kompetencer/oplæringsmuligheder. Ellers kan man vel bruge ovenstående som argument for at nedlæggelsen af stillingen er et skalkesjul for at fyre oga barsel.
Men alt det er fagforeningen nok godt inde i
Njah, TS nævner at hun skal starte igen snart, så medmindre hun har verdens bedste overenskomst, så er hun pt på forældreorlov og modtager derfor ikke penge fra sin arbejdsgiver.
HVIS de forsøger at spare noget, ville det jo give mere mening at fyre hende tidligere i forløbet.
I teorien kan de godt forsøge at spare ift kommende børn/barsler, men hvis vi virkelig er derude, havde de nok ikke ansat hende til at starte med (TS må formodes at være i den fødedygtige alder). Så alt andet lige, skyldes fyringen ikke selve barslen.
Jeg er klar over de stadig skal bevise det, og det gør de selvfølgelig ikke HVIS de samtidig ansætter i lignende stillinger - men det melder historien jo indtil videre ikke noget om. Og nej, man kan ikke nødvendigvis bare flytte folk rundt til andre jobs, det kommer jo an på kvalifikationer. Vi ved ikke hvad TS og hendes kollegaer lave.
Men - mht at bevise det- det forudsætter jo 1) at TS er i fagforening (bestemt ikke alle der er det), 2) at de er villige til at hjælpe (ikke en selvfølge) eller 3) at TS har modet på selv at gå i klinch med sin arbejdsgiver - men det er nok de færreste der har det. Det kan jo være virksomheden satser på TS ikke er i fagforening. Jeg har selv tidligt i min karriere oplevet sådan “casual” at blive spurgt til om jeg var i fagforening. Nu hvor jeg selv sidder med ansvaret i HR, ved jeg at det på ingen måde var tilfældigt.
Til TS: Jeg håber alt det bedste for dig, og hvis du ikke er i fagforening, skal du måske overveje om du bør melde dig ind.