Opsagt under barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.687 visninger
23 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. marts 2023

Anonym trådstarter

Hej alle

Hvordan er reglerne, jeg er blevet opsagt under min barsel. Jeg er fastansat og har været i virksomheden i 5 år. Jeg ser at der er blevet ansat omkring 4 nye de sidste 2 måneder. Og alligevel er grundet til min fyring at der ikke er særlig meget arbejde. Når jeg læser med og følger med på sidelinjen ser jeg at der er travlt og rigeligt at lave.. Er så ked af det lige nu, og over den behandling jeg har fået..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle

Hvordan er reglerne, jeg er blevet opsagt under min barsel. Jeg er fastansat og har været i virksomheden i 5 år. Jeg ser at der er blevet ansat omkring 4 nye de sidste 2 måneder. Og alligevel er grundet til min fyring at der ikke er særlig meget arbejde. Når jeg læser med og følger med på sidelinjen ser jeg at der er travlt og rigeligt at lave.. Er så ked af det lige nu, og over den behandling jeg har fået..

Jeg ville kontakte fagforeningen. Arbejdspladsen skal kunne dokumentere at det IKKE er på grund af barsel du er opsagt. Så skynd dig at få fagforeningen indover. 

Anmeld Citér

30. marts 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville kontakte fagforeningen. Arbejdspladsen skal kunne dokumentere at det IKKE er på grund af barsel du er opsagt. Så skynd dig at få fagforeningen indover. 

Jeg har snakket med fagforeningen, de har en tid til at se mig i slutningen af næste uge. Jeg sidder bare indebrændt ligenu og virkelig ked af det. Vil derfor høre om andre har oplevet ligene 

Anmeld Citér

30. marts 2023

AnoMor

Ifølge lovgivningen er det ikke tilladt at fyrer en under barsel med mindre de kan dokumenterer at din fyring ikke er grundet fravær fra arbejdspladsen. 

Anmeld Citér

30. marts 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg blev opsagt under min graviditet. Der gik 2 uger fra jeg havde sagt jeg var gravid til der kom en opsigelse. Opsigelse under graviditet og barsel er under samme paragraf og der er omvendt bevisbyrde- dvs arbejdspladsen skal kunne bevise at fyringen ikke har relation til graviditeten eller barslen ( eller fraværet pga graviditet/barsel) og det er meget svært at bevise.

Jeg fik fagforeningen over asap og de kørte min sag. Efter et år var sagen på vej i ligebehandlingsnævnet, men vi endte i forlig (det hele blev meget ubehageligt og personligt så jeg havde også brug for afslutning til sidst), og jeg endte med en kontant erstatning på 75.000kr for at lukke sagen. 

Anmeld Citér

30. marts 2023

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Ifølge lovgivningen er det ikke tilladt at fyrer en under barsel med mindre de kan dokumenterer at din fyring ikke er grundet fravær fra arbejdspladsen. 

De skriver at min stilling er nedlagt grundet for lidt arbejde. Men der er blevet ansat flere nye, og jeg har fået at vide af kollegaer at der er masser arbejde og opgaver som ligger og at de har travlt. Jeg burde vende tilbage i midt april.

Anmeld Citér

30. marts 2023

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Jeg blev opsagt under min graviditet. Der gik 2 uger fra jeg havde sagt jeg var gravid til der kom en opsigelse. Opsigelse under graviditet og barsel er under samme paragraf og der er omvendt bevisbyrde- dvs arbejdspladsen skal kunne bevise at fyringen ikke har relation til graviditeten eller barslen ( eller fraværet pga graviditet/barsel) og det er meget svært at bevise.

Jeg fik fagforeningen over asap og de kørte min sag. Efter et år var sagen på vej i ligebehandlingsnævnet, men vi endte i forlig (det hele blev meget ubehageligt og personligt så jeg havde også brug for afslutning til sidst), og jeg endte med en kontant erstatning på 75.000kr for at lukke sagen. 

Tak for svaret, det er lige præcis historie som din jeg vil høre, altså folk som har oplevet det samme. 
jeg er i chok, og helt overrasket. Jeg kunne se på LinkedIn at der var kommet en ny for en uge siden, som sidder på min plads. Og fik en lille følelse i mig, at jeg var blevet erstatte. Men var til samtale for et par uger siden, angående opstart, og vi aftalte dato og det hele, min leder fortalte mig hvor travlt der var og at de glædet sig til at jeg snart skulle tilbage og hjælpe til. Så ringer de fra virksomheden idag, og siger at de ikke har brug for mig mere  

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Tag et screenshot af opslaget fra linkedIn og gem hvad du har fået at mails, sms mm der kan støtte din sag. Hvis du er heldig har de nye personer måske lavet et opslag om deres nye job eller i det mindste opdateret deres linkedIn med jobtitel. Gem det hele så du står stærkest muligt og gør det hurtigt, i det tilfælde af at de skulle opdage at de har dummet sig og evt sletter noget. 

Det er en mega ærgerlig situation og jeg håber at fagforeningen får sikret dig en god erstatning samt at du hurtigt finder et job i en ordentlig virksomhed

Anmeld Citér

31. marts 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella

Kunne ikke lige gå forbi uden at sende et kram med Lortesituation! Men ud fra hvad du skriver her, så får de dælme svært ved at bevise det IKKE handler om barsel når de har ansat andre.. Kravene til bevis er vildt høje!

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Tag et screenshot af opslaget fra linkedIn og gem hvad du har fået at mails, sms mm der kan støtte din sag. Hvis du er heldig har de nye personer måske lavet et opslag om deres nye job eller i det mindste opdateret deres linkedIn med jobtitel. Gem det hele så du står stærkest muligt og gør det hurtigt, i det tilfælde af at de skulle opdage at de har dummet sig og evt sletter noget. 

Det er en mega ærgerlig situation og jeg håber at fagforeningen får sikret dig en god erstatning samt at du hurtigt finder et job i en ordentlig virksomhed

Tak for dit svar og rådet. Det har jeg gjort. 
Jeg må bare vente svar fra fagforeningen og håbe på at finde et nyt arbejde. De har på selve virksomhedens side sat de nye ansatte op, med billeder og tekst. Derfra ved jeg at der er kommet nye. Det med at der ikke er nok arbejde, gøre mig så ked af det, for jeg ved at det ikke passer, men at det er mig de ikke vil have 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.