Anonym skriver:
Du beviser lidt min pointe. Hvor var PPR og psykiatrien for 20-30 år siden? Du tror slet ikke det stigende fokus på mentalt helbred får tallene til at se voldsomme ud? Og som om at det aldrig har været værre?
NATO var involveret i krigen på Balkan i 1999. Ikke en stormagt i nationalstat forstand - men vel repræsenteret af stormagter. Og Rusland spillede jo da også en gigantisk rolle diplomatisk. Ja, det er naturligt at lade sig berøre af krig i Europa - men de tråde der omhandler krig i Ukraine jeg har set her har udelukkende handlet om angst for egen situation - og ikke om de mennesker, der rent faktisk bliver påvirket dagligt. Og inflationen er jo ikke kun på grund af Ukraine.
Jeg ved ikke, hvad du mener med, hvor PPR og psykiatrien var for 20-30 år siden. Begge instanser havde samme funktioner som nu, men var ikke tilnærmelsesvis så belastede. Tror du oprigtigt, at psykiatrien lader flere indlægge nu, fordi befolkningen generelt har større fokus på mentalt helbred? Eller at deres professionelle vurderinger for, hvornår der er behov for akut hjælp, har ændret sig? Der skal virkelig, virkelig meget til, før man lader nogen indlægge - og ikke mindst forblive indlagte - på en psykiatrisk afdeling, og vi hører jo igen og igen tragiske beretninger om unge svingdørspatienter, der udskrives og indlægges igen og igen - udskrives trods suicidalfare og i nogle tilfælde tager deres liv umiddelbart efter. Om psykiatere, der har hjertet i halsen, når de pga. pres på afdelingen er nødt til at udskrive patienter og håbe på det bedste.
Har du ikke tiltro til deres udsagn? Eller PPR’s? Og hvad baserer du i givet fald din mistillid på? Forholder du dig lige så skeptisk, hvis læger fra fx cancerafsnit melder om et boom i antallet af patienter med lungecancer?
Alle, jeg kender inden for såvel psykiatri og PPR ville give deres højre arm for at kunne udføre deres arbejde tilfredsstillende og have langt færre af alle de tunge sager. Alle lærere, jeg kender, drømmer om at møde markant færre elever i mistrivsel. Osv.
Anmeld
Citér