Jeg tror, at det er fordi man har al information tilgængelig med bare få klik på Google. Dermed kan man få bekræftet alle sine bange anelser og algoritmer vil så servere lignende nyheder for dig, som kan få det hele til at virke værre end virkeligheden er. Og så glemmer man måske lige kildekritikken.
Derudover så går det hele jo op i antal klik, så man nu oplever click baits på reelle nyheder på fx Berlingskes hjemmeside og ikke bare ved nyheder om semikendte personer på Ekstra Bladets hjemmeside. Og når artiklen så er låst, så får man kun overskriften uden at få nuancerne i artiklen (jeg er helt med på at de er nødt til at tage betaling for at lønne deres journalister).
Og så er baby.dk et forum hvor man kan være anonym. Dem er der ikke mange tilbage af. Så hvis man er lidt usikker er det måske rarere at spørge her fremfor på Facebook, hvor venner og familie evt læser med.
Men jeg er ellers enig, nogle af bekymringerne virker voldsomme, men de er jo reelle for dem som står med dem. Og hvis man ikke prøver at imødekomme bekymringen med et reelt svar, men bare kommer med en bemærkning om hvor dumt det er, så risikerer man at folk søger mod grupper hvor der er lignende bekymringer og så starter konspirationsteorierne for alvor.
Anmeld
Citér