Hvorfor er vi alle så (over)bekymrede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.831 visninger
28 svar
34 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. februar 2023

Anonym trådstarter

Er nærmest begyndt at få ondt i maven over alle de bekymrede og bange  opslag der er for tiden? Er verden bare af lave eller er det hele ved at bryde sammen i et stort samsurium af bekymringer om ingenting og alting?

Forstår det slet ikke.. vi lever i et forholdsvis trygt land, vi har gode systemer og vi har nærmest alt hvad vi kan ønske os, hvis vi selv griber bolden og kigger lidt på hvad vi selv kan gøre for at smile lidt så det hele ikke er så tungt. Ville ønske at vi alle prøvede at se lidt positivt på tingene og finde glæde og ikke bekymre os så meget.

Det hele føles som om det er en jagt på at finde noget dårligt, finde diagnoser, finde årsager til hvorfor vi kan være så bekymrede og bange.

Det føles som en negativ nedadgående spiral.

Jeg kan enten:

1) slukke min profil

2) gøre mit for at vi smitter hinanden med lidt mere livsglæde i mit netværk og alle gør set samme. Men Hvordan hjælper vi hinanden med det?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2023

McK

Profilbillede for McK

Hvad mener du?

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym trådstarter

McK skriver:

Hvad mener du?

Synes der er så mange virkelig bekymrede opslag om alt muligt og fra folk der har det rigtig skidt med “småting” der er store i deres verden. Og det er helt ok, fornemmer bare at vi er blevet mere bange og bekymrede for ting, som ikke nødvendigvis behøver være noget vi skal være bange for. Måske det bare er mig der synes det og så må jeg hellere lade være st følge med herinde. Synes bare det er synd at folk går rundt og er så bange og bekymrede 

Anmeld Citér

20. februar 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Synes der er så mange virkelig bekymrede opslag om alt muligt og fra folk der har det rigtig skidt med “småting” der er store i deres verden. Og det er helt ok, fornemmer bare at vi er blevet mere bange og bekymrede for ting, som ikke nødvendigvis behøver være noget vi skal være bange for. Måske det bare er mig der synes det og så må jeg hellere lade være st følge med herinde. Synes bare det er synd at folk går rundt og er så bange og bekymrede 

Jeg har tænkt fuldstændigt det samme som dig. Der sidder nogen som er bekymret over det mindste. 

Man skal huske, at være positiv og glad. Det smitter af på andre og på ens sind

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym

20. februar 2023

Anonym

Enig - tænker nogengange "Seriøst det må være en joke, at nogen er bange for alle de små ting". Men hvis det ikke er det er det jo virkelig trist for de, der så nemt bliver bange. For ja, vi bor nok nærmest i det tryggeste land i verden... 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Pb18

Jeg tror, at det er fordi man har al information tilgængelig med bare få klik på Google. Dermed kan man få bekræftet alle sine bange anelser og algoritmer vil så servere lignende nyheder for dig, som kan få det hele til at virke værre end virkeligheden er. Og så glemmer man måske lige kildekritikken.

Derudover så går det hele jo op i antal klik, så man nu oplever click baits på reelle nyheder på fx Berlingskes hjemmeside og ikke bare ved nyheder om semikendte personer på Ekstra Bladets hjemmeside. Og når artiklen så er låst, så får man kun overskriften uden at få nuancerne i artiklen (jeg er helt med på at de er nødt til at tage betaling for at lønne deres journalister). 

Og så er baby.dk et forum hvor man kan være anonym. Dem er der ikke mange tilbage af. Så hvis man er lidt usikker er det måske rarere at spørge her fremfor på Facebook, hvor venner og familie evt læser med.

Men jeg er ellers enig, nogle af bekymringerne virker voldsomme, men de er jo reelle for dem som står med dem. Og hvis man ikke prøver at imødekomme bekymringen med et reelt svar, men bare kommer med en bemærkning om hvor dumt det er, så risikerer man at folk søger mod grupper hvor der er lignende bekymringer og så starter konspirationsteorierne for alvor.

Anmeld Citér

20. februar 2023

Kastanje

Jeg overvejede seriøst at oprette tilsvarende tråd i går

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym trådstarter

Men hvordan mon vi så kan hjælpe hinanden som mennesker til at ikke være så bekymrede og bange? 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Cerenia

Hjernen har det med at fokusere på trusler og negative ting for at beskytte os og passe på os. 
hvis man ikke er bevidst om dette, kan det for nogle være ens ‘default’ altså så man generelt har en tendens til at se de negative ting og ting der kan gå galt osv 

man kan dog heldigvis træne sig til at se flere muligheder og opleve et mere positivt livssyn, men det kræver en del :-) 

så: det er helt naturligt, desværre tager det bare overhånd for nogle. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.